Nyt se on selvitetty: Näin monta muumimukia suomalainen keskimäärin omistaa – Prisman data kertoo mikä muki löytyy lähes joka kodista
Muumimukeista puhuttaessa nostetaan yleensä esiin harvinaisuudet ja keräilijöiden himoamat yksilöt. Suomalaisille on kuitenkin kertynyt vuosien aikana suuri määrä rakastetun mukisarjan tuotteita, ja niitä myydään Prismassa vuosittain useita satoja tuhansia. Prisma selvitti Muumien 80-vuotisjuhlavuoden kunniaksi, kuinka monta muumimukia keskimäärin suomalaisten kaapista oikeasti löytyy. Prisman myyntidatasta myös selviää, mikä mukeista on kaikista yleisin.

Muumimukia voi todella kutsua ”kansanmukiksi”. Prisman alkuvuodesta teettämään kyselytutkimukseen vastasi lähes 1200 S-ryhmän asiakasomistaaja ympäri Suomen, ja heistä peräti 69 prosenttia kertoi omistavansa ainakin yhden muumimukin.
Omaa kieltään suomalaisista kertoo se, että muumimukeja omistavien joukosta joka neljäs (25 %) omisti 11–50 kappaletta mukeja. Kyseessä oli vastaajajoukon suurin prosenttiosuus. Lähes viidennes (22 %) mukeja omistavista kertoi omistavansa 6–10 mukia, ja löytyipä matkasta myös heitä (2 %), joilla mukeja oli yli 100.
”Ei siitä mihinkään pääse, että muumimukit ovat suomalaisille rakkaita, ja ovat olleet sitä vuosikymmenien ajan. Tässä ajassa niitä on monelle kertynyt kaappeihin. Niitä myös ostetaan jatkuvasti lisää, ja ne ovat Prismassakin uudelleen ja uudelleen suosituimpien astioiden joukossa”, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Mikä sitten on suomalaisten suosikkimuki? Viitasen mukaan eräs kaikkien aikojen suosituimmista mukeista on ollut Toven Juhla -muki, joka oli myynnissä vuonna 2014. Tänä päivänä suosittuja ovat muun muassa S-ryhmällä yksinmyydyt muumimukit: muki Roosa ja muki Vihreä.
“Tilastoista voi sanoa, että suomalaisilla ei ole mukeissa suosikkiväriä, vaan hahmo ratkaisee. Pikku Myy on kestosuosikki, mutta myös Piisamirotan kaltaiset uudet hahmot aina kiinnostavat. Yleisesti voidaan sanoa, että mukeja ostetaan eniten kevään ja talven aikana. Silloin, kun uutuuksia tulee, niin piikki on toki suurin. Varsinkin ensimmäisen kolmen viikon aikana”, Viitanen taustoittaa.
Suuri osa mukeista saadaan lahjaksi – ”arvokeräilijöitä” vain vähän
Muumimuki vaikuttaa vakiintuneen suomalaisten vakiolahjaksi, sillä mukin omistavista vastaajista yli puolet (66 %) kertoi saaneensa sellaisen lahjana.
“Ne kuuluvat lähes kaikkien suomalaisten lasten johonkin ikäkauteen, ja niitä käyttää laajat ikäryhmät aina vauvasta vaariin. Se tekee mukista helpon ja varman lahjan”, Viitanen arvelee.
Muita yleisiä syitä muumimukin omistamiselle oli ”siitä on mukava juoda kahvia” (36 %), ”pidän niiden ulkonäöstä” (32 %) ja ”keräilen niitä omaksi ilokseni” (23 %). Mielenkiintoisesti vain viisi prosenttia halusi keräillä muumimukeja niiden arvon vuoksi.
”Tämä muumimukien hamstraaminen rahan vuoksi on ilmiönä ehkä vähän paisuteltu. Keräilijöitä on näille paljon, mutta niitä halutaan muun kuin rahan vuoksi. Yleensä halutaan kerätä uutuudet ja varmistaa, että kaikki on kerätty. Tätä voisi kutsua tietyllä tavalla jopa kansanharrastukseksi, ja uskomme näkevämme saman ilmiön, kun uutuuksia taas tulee”, Viitanen kertoo.
Suomalaisten suhteesta muumimukeihin kertoo myös se, että niitä uskalletaan käyttää: jopa 72 prosenttia mukin omistavista kertoo käyttävänsä niitä aktiivisesti arjessa. Yksitoista prosenttia kertoo säästävänsä muumimukin erityistapauksiin ja yhtä moni (11 %) kertoo käyttävänsä mukeja muuten, mutta ei käytä harvinaisempia mukejaan.
Kaikista kyselyyn vastaajista myös 30 prosenttia kertoi, että ei omista lainkaan muumimukeja. Heiltä kysyttäessä miksi näin on asia, yleisin syy (26 %) oli: en osaa sanoa miksi en omista.
”Minusta tämäkin kertoo ilahduttavalla tavalla jotain meistä suomalaisista ja muumimukeista”, Viitanen nauraa.
Lähde: SOK muumimukitutkimus 2/2025, N=1183
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Matti Viitanen
Prisman kodin myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Coop-tuotesarjan uudistus on loppusuoralla: S-ryhmän myymälöissä jo yli 1200 Coop-tuotetta26.2.2025 08:40:08 EET | Tiedote
S-ryhmä kertoi marraskuussa 2023 merkittävästä muutoksesta päivittäistavarakaupan omiin brändeihin. Aiemmin S-ryhmän laajin oma tuotesarja, noin 1500 tuotetta sisältänyt Rainbow on askel askeleelta saanut väistyä ja Rainbow-tuotteita on valikoimissa enää muutamia satoja. Rainbow’n tilalle on hyvää vauhtia kasvanut yhteispohjoismainen Coop-brändi, jonka tuotteita löytyy S-ryhmän kauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) hyllyiltä jo yli 1200.
Vege maistui tammikuussa: kasvipohjaisten tuotteiden myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa24.2.2025 08:12:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan perusteella kasvipohjaisten tuotteiden kysynnässä nähtiin tammikuussa selkeästi kasvua. Vegekampanjat ja ennätysmäärän osallistujia kerännyt Vegaanihaaste vauhdittivat tuotteiden myyntiä. S-ryhmä teki tänä vuonna entistä laajemmin yhteistyötä Vegaanihaasteeseen kanssa, kun yhteistyö laajeni S-marketeista kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin (Prisma, S-market, Sale ja Alepa).
S-ryhmä palasi matkailukaupan ykköseksi – ”Tulevaisuus näyttää lupaavalta”14.2.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Viime vuosi oli S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa nousujohteinen ja joulusesonki oli erityisesti Lapissa menestys. Vaikka markkinatilanne jatkuu haastavana, lupailevat reippaasti alkanut matkailun myynti sekä merkit turismin ja kotimaisten asiakkaiden ostovoiman elpymisestä alalle myönteistä kehitystä.
S-ryhmän investoinnit Suomeen viime vuonna lähes miljardi euroa13.2.2025 09:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmän liiketulos kasvoi 499 miljoonaan euroon vuonna 2024. Tuloskehitystä siivittivät kasvanut asiakasmäärä ja myyntivireen säilyminen hyvänä haastavassa markkinatilanteessa. Investoinnit nousivat ennätystasolle lähes miljardiin euroon. Osuuskauppoihin liittyi myös yli 120 000 uutta asiakasomistajaa. Rahallisia etuja maksettiin asiakasomistajille ennätysmäärä, yli puoli miljardia euroa.
Seppo Jokisen odotettu uutuusdekkari yksinoikeudella myyntiin Prismoihin ja S-marketeihin12.2.2025 08:12:00 EET | Tiedote
Yhden maamme tunnetuimman dekkaristin Seppo Jokisen suositusta Komisario Koskinen -kirjasarjasta ilmestyy tänä keväänä kolmaskymmenes osa. Viimeinen vääntö -uutuusdekkari saapuu keväällä yksinoikeudella myyntiin Prismoihin ja S-marketeihin sekä Prisma.fi-verkkokauppaan. Kirja on jo ennakkotilattavissa verkkokaupasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme