Yhä useammat yritykset valitsevat freelancereita mainostoimistojen sijasta

Jaa

Tekoälyvetoisen aikakauden myötä, myös yritysten markkinointitarpeet muuttuvat ja perinteisten mainostoimistojen rinnalle on noussut yhä vahvempi freelancer-kenttä. Kasvava trendi kertoo tarpeesta nykyistä ketterämmille, räätälöidymmille ja kustannustehokkaammille palveluille.

Viimeisen kahden vuoden aikana freelancereiden suosio osana sisäisiä markkinointitiimejä on ollut jatkuvassa. Moni yritys on huomannut, että hyödyntämällä tekoälyä ja tiettyihin osa-alueisiin erikoistuneita freelancereita, he ovat saaneet aikaan parempia tuloksia pienemmillä kustannuksilla. 

Tämä kehityssuunta on luonut tilaa myös uudenlaisille toimijoille – niin sanotuille freelancereiden verkostoille, jotka auttavat yrityksiä löytämään toimialakohtaista erikoisosaamista. Hyvänä esimerkkinä tästä on Infinity Grow, joka toimii välittäjänä yritysten ja huippuosaajien välillä, mahdollistaen tehokkaamman ja tarkemmin kohdennetun markkinoinnin.

Freelancerit vs. mainostoimistot
Verrattaessa freelancereita ja perinteisiä mainostoimistoja, freelancereiden etu on harvinaisen selkeä. Sen sijaan, että markkinointi ulkoistettaisiin laajoille, usein myös kokemattomista junioreista koostuville tiimeille, freelancereiden avulla yritykset voivat hyödyntää kokeneita asiantuntijoita kustannustehokkaammin. Tämä on mahdollista, koska freelancereilla ei ole samoja kiinteitä kuluja, kuten suuria toimistovuokria tai laajoja henkilöstökustannuksia.

Siinä missä mainostoimistot työllistävät paljon harjoittelijoita ja suoraan koulunpenkiltä palvelukseen astuvia junioreita, useimmat freelancerit ovat erikoistuneet omaan niche-alueeseensa ja kerryttäneet vankan kokemuksen vuosien varrella. Tämä näkyy paitsi työn laadussa myös kyvyssä tarjota nopeita ja täsmällisiä ratkaisuja asiakkaiden tarpeisiin.

Tutkimustieto vahvistaa trendin olemassaolon
​Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että freelancereiden asema työmarkkinoilla on vahvistunut merkittävästi. Esimerkiksi Journalistiliiton teettämän freelancereiden työmarkkinatutkimuksen mukaan, freelancereiden keskimääräinen kokonaislaskutus kasvoi kahdessa vuodessa 4 100 euroa, ja verotettava tulo nousi 3 500 euroa. Vuonna 2022 freelancereiden keskimääräinen laskutus oli 37 000 euroa ja verotettava tulo 29 000 euroa.

Suomen sisämarkkinoiden lisäksi, trendi on sama myös globaalisti tarkasteltuna. Esimerkiksi Fiverrin tutkimuksen mukaan, freelancereiden määrä kasvaa vuosittain noin 10 prosenttia. Tämä kehitys kuvastaa yritysten kasvavaa halua hyödyntää joustavia ja erikoistuneita resursseja markkinointitarpeidensa täyttämiseksi.

Trendille on harvinaisen selkeä selitys, nimittäin se fakta, että freelancereiden työn laatu ja asiantuntemus ovat usein korkeammalla tasolla, kuin perinteisillä mainostoimistoilla.

Freelancer-markkinoinnin kasvu on pysyvä ilmiö

Tässä vaiheessa on turvallista sanoa, että freelancerien suosion kasvu markkinointialalla ei ole ohimenevä trendi, vaan merkki laajemmasta muutoksesta yritysten tavassa hankkia ja hyödyntää asiantuntijapalveluita. Tutkimustiedot maailmalta tukevat kehitystä – yritykset arvostavat yhä enemmän joustavuutta, erikoistunutta osaamista ja kustannustehokkuutta, joita freelancerit voivat tarjota perinteisiä toimijoita kustannustehokkaammin.

Kun markkinointialan tarpeet jatkavat muuttumistaan tekoälyvetoisessa aikakaudessa, freelancerien rooli tulee todennäköisesti vain vahvistumaan. Tämä antaa yrityksille entistä paremmat mahdollisuudet rakentaa tehokkaita ja tuloksellisia markkinointistrategioita ilman perinteisten mainostoimistojen rajoitteita.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Infinity Grow Oy

Kuluttajien lainakäyttäytyminen muuttuu – joustavuus ja nopeus keskiössä21.2.2025 17:53:43 EET | Tiedote

Suomalaiset kuluttajat arvostavat lainojen haussa yhä enemmän helppoutta, nopeutta ja joustavuutta. Perinteisten pankkilainojen rinnalle on noussut uusia digitaalisia vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat nopean hakuprosessin ja paremmin yksilöllisiin tarpeisiin räätälöidyt rahoitusratkaisut. Monet kuluttajat etsivät uusia tapoja, joilla voi vertailla erilaisia rahoitusvaihtoehtoja ja löytää itselleen sopivimman ratkaisun. Kun tavoitteena on esimerkiksi kodin remontointi tai suuremman hankinnan rahoittaminen, hae-lainaa -palvelut tarjoavat kätevän ja läpinäkyvän tavan kilpailuttaa eri lainantarjoajia, tarjoten samalla selkeän kuvan eri vaihtoehdoista.

5 syytä jonka vuoksi Suomen Pisa-tulokset laskevat11.2.2025 10:07:25 EET | Tiedote

Suomen koulutusjärjestelmää on pidetty maailman huippuna, mutta tuoreimmat Pisa-tulokset kertovat karua kieltä – oppimistulokset jatkavat laskuaan. Mistä tämä johtuu? Miksi Suomi, entinen koulutuksen mallimaa, menettää asemiaan? Näyttää siltä, että jopa yksinkertaiset prosenttilaskut ovat nykyään monille liian vaikeita. Suomi on pudonnut Pisa-mittauksissa jo yli 20 vuoden ajan – ja erityisesti matematiikan ja lukutaidon alamäki on ollut jyrkkä. Olisi hienoa puhua yksittäisestä notkahduksesta, mutta valitettavasti tulokset eivät jätä tulkinnanvaraa: suomalaisten oppimistulokset ovat romahtaneet. Vuonna 2000 Suomi oli vielä Pisa-tutkimusten ehdotonta kärkeä, mutta nyt sijoitus on laskenut keskikastiin – eikä lasku näytä pysähtyvän.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye