Renkaita kierrätykseen yli 60 000 tonnia
Viime vuosien talouden alavire toi Suomen Rengaskierrätys Oy:n keräyspisteille entistä enemmän loppuun ajettuja renkaita, kun autoilijat lykkäsivät kireässä taloustilanteessa renkaanvaihtoa. Vilkastunut rengasmyynti ja 63 178 tonnin keräysmäärä ovat merkkejä talouden virkistymisestä.

Renkaiden tuottajayhteisö Suomen Rengaskierrätys Oy:n tuoreen tilaston mukaan viime vuonna suomalaisautoilijat luovuttivat kierrätykseen 63 178 tonnia erilaisia renkaita.
”Parina edellisenä vuotena keräysmäärät notkahtivat, mutta ovat palanneet totutulle tasolle. Uskomme sen heijastelevan talouden kääntymistä parempaan suuntaan: ihmisillä on taas varaa ja uskallusta uusia renkaita”, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen näkee.
Edellisvuonna 2023 kierrätykseen kerättiin 59 178 tonnia renkaita. Tuominen huomauttaa, että renkaiden käsittelyssä iso mittakaava hämää. Noin 3836 tonnin erotus on suuri määrä kumia. Keskimääräiseksi kahdeksan kiloa painavaksi autonrenkaaksi muutettuna massa vastaisi peräti 479 500 rengasta eli 119 875 auton alla pyörivää neljän renkaan sarjaa.
”Suurin osa renkaista on henkilöauton renkaita, jotka tavallisimmin tulevat kuluttajilta kierrätykseen rengasliikkeissä tehtävien kausivaihtojen yhteydessä. Voi sanoa, että reilusti yli 100 000 autoa lykkäsi uusimista tavallista pidemmälle.”
Kiertoon tulevat renkaat entistä huonokuntoisempia
Suomen Rengaskierrätys käsittelee kaikki kierrätettävät renkaat kiertotalouden materiaaleiksi. Turhan rekkarallin ja kuljetusten välttämiseksi osa renkaista kuljetetaan esimerkiksi infratyömaiden kevennysrakenteisiin suoraan keräyspisteiltä.
Osa renkaista käsitellään uusioraaka-aineeksi omalla kiertotalouslaitoksella Lopella. Renkaita eritellään ja tarkastellaan koneellisesti ja silmämääräisesti. Talouden alavire ja inflaatio ovat näkyneet keräyslavoilla.
”Parin viime vuoden aikana kierrätykseen tulevien renkaiden kunto on selvästi huonontunut, eikä oikeastaan näin paljon huonokuntoisia renkaita ole aikaisemmin tullut vastaan. Renkaita on ajettu sakkorajalle ja ylikin.”
Tieliikennelaki edellyttää kesärenkaalta 1,6 mm talvirenkaalta 3 mm urasyvyyden. Yleisenä turvarajana kesärenkaassa pidetään kuitenkin 3 mm ja talvirenkaassa 5 mm. Sen jälkeen rengas alkaa menettää pito-ominaisuuksiaan selvästi, vaikka lain silmissä renkaalla vielä voikin ajaa.
”Kierrätykseen kelpaa kyllä kulunutkin rengas, mutta liikenneturvallisuuden näkökulmasta olisi hyvä, että renkaat uusittaisiin ajoissa.”
Vilkastunut rengasmyynti näkyy kierrätyksessä
Tilastojen valossa huomiot huonokuntoisista renkaista ovat yhteneviä uusien renkaiden myyntimäärien kanssa.
”Huonokuntoisia renkaita tuli meille aiempaa enemmän pitkin vuotta, mutta selkeä piikki osui syksyn vaihtosesonkiin”, Tuominen sanoo.
Rengasalan edunvalvontajärjestö Autonrengasliitto kerää kuukausittain renkaiden myyntitilastoa kahdeksasta tuoteryhmästä 12 suurelta rengasmyyjältä.
Vuonna 2024 rengasmarkkina kasvoi edellisvuoteen verrattuna noin kaksi prosenttia. Suurin hyppy oli talvirenkaissa, joiden myynti kasvoi vuoteen 2023 verrattuna kuusi prosenttia.
”Kasvaneet myyntimäärät ovat merkki talouden elpymisestä. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta on parasta uusia renkaat ajoissa ja antaa vanhojen kumien jatkaa elämäänsä kiertotalouden uusiomateriaalina”, Tuominen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Risto TuominenToimitusjohtaja
Puh:+358 9 6126 880risto.tuominen@rengaskierratys.comKuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Rengaskierrätys Oy
Rengas jalan alla pitää ihmisen ja teollisuuden pystyssä3.1.2025 03:31:00 EET | Tiedote
Myynnissä on ensimmäistä kertaa talvikenkä, jonka pohjasta kolmannes on renkaista valmistettua kotimaista uusioraaka-ainetta. Menetelmä tukee kenkäteollisuutta hiilidioksidipäästöjen sekä fossiilisten raaka-aineiden käytön vähentämisessä.
Vanha rengas jalan alla vei Lenkki Oy:n innovaatiokisan voittoon14.3.2024 15:26:00 EET | Tiedote
Renkaista valmistettua uusioraaka-ainetta hyödyntävän Lenkki Oy:n uuden sukupolven kengänpohjat valittiin kestävimmäksi innovaatioksi PacTec, FoodTec ja Plast Expo Nordic -messuilla. Kankaanpäässä toimiva Lenkki tähtää viennin vahvistamiseen suomalaisen kiertotalouden avulla.
Lenkki Oy vie renkaan jalan alle ja tähtää vientimarkkinoille suomalaisella uusioraaka-aineella19.9.2023 06:21:00 EEST | Tiedote
Lenkki Oy hyödyntää renkaasta valmistettua uusioraaka-ainetta kengänpohjien valmistamisessa. Suomen Rengaskierrätys Oy:n kotimainen uusioraaka-aine auttaa teollisuutta keventämään ympäristöjalanjälkeään ja vastaamaan kierrätysmateriaalien käyttöä edellyttävien asiakkaiden tarpeisiin.
Suomen Uusiomuovi Oy tekee Rengaskierrätyksen suursäkeistä uutta raaka-ainetta1.6.2023 13:38:05 EEST | Tiedote
Suomen Rengaskierrätys liittyi ensimmäisenä tuottajayhteisönä toisen tuottajayhteisön jäseneksi. Omasta uusioraaka-aineen tuotannosta syntyvän pakkausjätteen talteenotto, kierrätys ja hyötykäyttö on Rengaskierrätykselle luonnollinen valinta. Samalla yrityksissä tehtävä työ on tärkeää yleisen kierrätysasteen kohottamisessa.
Renkaista valmistettu uusioraaka-aine nostaa kiertotalouden riman uudelle tasolle15.5.2023 11:02:14 EEST | Tiedote
Uuden sukupolven kiertotalouslaitos jalostaa käytöstä poistuneista renkaista uusioraaka-ainetta kumi- ja muoviteollisuudelle. Kauan odotetun laitoksen avajaisia juhlittiin Lopella torstaina 11.5.2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme