Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana

Jaa

Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.

Alkon litramyynti laski helmikuussa 13,6 prosenttia verrattuna vuoden 2024 helmikuuhun. Myynti litroissa oli 4,5 miljoonaa litraa. Viinien myyntilitrat laskivat 15,8 prosenttia, väkevien 13,5 prosenttia ja panimotuotteiden 4,1 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi 47,6 prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Alkon myynnin kehityksessä näkyvät alkoholijuomaveron ja arvonlisäveron korotukset sekä alkoholilainmuutos.

”Muuttunut toimintaympäristö näkyy myyntiluvuissamme. Lakimuutoksen jälkeen kesä-helmikuun myynti oli 10,1 prosenttia edellisvuotta matalammalla tasolla, ennusteidemme mukaisesti”, toteaa tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.

Viineissä trendaa klassikot, makeus sekä hinta

Alkon kokonaislitramyynnistä 62 prosenttia on viinejä. Niissä trendaa tällä hetkellä erityisesti klassikot, makeus ja hinta. Lisäksi uutuuksilla on aina oma painoarvonsa asiakkaan valinnoissa.

”Asiakkaat arvostavat uutuuksia, ja niitä meillä tulee valikoimaan muutama viikossa. Klassiset juomat – kuten Bordeaux’n punaviinit, samppanja tai belgialainen ale – pitävät pintansa nautiskelu- ja herkuttelujuomina. Juomissa saa myös maistua makeus. Viineissä pitkään jatkunut rutikuivan tyylin valta-asema on järkkymässä. Tähän tarpeeseen asiakas voi valita meiltä tuotteen yli 500 puolikuivan, puolimakean tai makean viinin valikoimasta”, kertoo Kauppinen.

Lisäksi aromaattiset valkoviinit ja suomalaisten kovasti suosima riesling saa uusia rypälehaastajia kuten sauvignon blanc, grüner veltliner sekä albariño.

Kauppisen mukaan asiakkaat ovat myös hyvin hintatietoisia.  

”Elämme asiakkaamme pulssilla. Viinivalikoiman hintahaitari on meillä laaja ja juomia löytyy kaikille kukkaroille. Meillä on helmiä joka hyllyllä – aina alle 9 euron viinitetroista arvoviineihin.”

Alkoholittomat vastaavat kehon ja mielen hyvinvoinnin vaateisiin

Kauppisen mukaan alkoholittomien juomien suosio on kasvanut viime vuosina terveystrendien ja tietoisuuden lisääntymisen myötä. Myös juomavalinnoilla pyritään edistämään kehon ja mielen hyvinvointia tai fyysistä palautumista.

”Alkoholittomien juomien myynti on kasvanut alkuvuonna ja panostamme tältäkin osin valikoimamme kehittämiseen. Alkoholittomien oluiden ja viinien lisäksi tuomme 25. maaliskuuta alkaen valikoimaamme kokeiluluonteisesti energiajuomat, joita asiakkaamme ovat kovasti valikoimaamme toivoneet. Meiltä niitä ostaakseen tulee olla vähintään 18-vuotias.”

”Myös juomasekoitusten kuten maustettujen long drinkien suosio jatkuu. Helmikuussa tämä näkyi meillä tuoteryhmän litramyynnin 24 prosentin kasvuna, jota siivitti valikoimaan tulleet uutuudet.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 369 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.

Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.

Alkon myyntitilastoista

Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye