Ulkoilu ja monipuolinen harrastaminen kehittävät lapsen motorisia taitoja
Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan tutkimuksessa seurattiin lasten motoristen taitojen kehittymistä kolmen vuoden seurantajaksolla varhaiskasvatusiästä kouluikään. Tutkimus osoitti, että omatoiminen ulkoilu ja monipuolinen liikuntaharrastaminen tukevat motoristen taitojen kehittymistä. Jo 30 minuutin ulkoilulla päiväkotipäivän jälkeen on merkitystä.

Tutkimuksessa havaittiin, että ulkona vietetty aika on yhteydessä parempaan motoriseen osaamiseen erityisesti tytöillä.
“Jo 30 minuutin päivittäinen ulkoilu päiväkotipäivän jälkeen ennusti parempia motorisia taitoja kouluiässä tytöillä”, väitöskirjatutkija, yliopistonopettaja Nanne-Mari Luukkainen liikuntatieteellisestä tiedekunnasta kertoo.
Poikien havaittiin liikkuvan selvästi tyttöjä enemmän, mikä voi olla osasyy siihen, että pojilla yhteyttä ulkoilun ja motoristen taitojen välillä ei havaittu.
Lisäksi tutkimus vahvisti monipuolisen ohjatun liikuntaharrastamisen merkitystä lapsen motoriselle kehitykselle.
“Havaitsimme selkeän yhteyden monipuolisen harrastaminen ja motoristen taitojen kehittymisen välillä", Luukkainen sanoo.
"Kahden tai useamman lajin harrastaminen varhaiskasvatusiässä ennusti parempaa motoristen taitojen kehitystä myöhemmin kouluiässä”.
Tutkimus korostaa ulkoilun ja monipuolisen liikunnan itsenäisiä rooleja ja tärkeyttä lasten motoristen taitojen kehityksessä. Erityisesti monilajinen harrastaminen tukee motoristen taitojen vahvistumista.
“Tulosten perusteella valmentajien ja liikunnanohjaajien tulisi huomioida sekä ohjatun että omatoimisen liikunnan merkitys lasten kokonaisvaltaisessa kehityksessä sekä kannustaa lapsia liikkumaan ja harrastamaan monipuolisesti”, Luukkainen korostaa.
Motoristen taitojen kehitys lapsuudessa on keskeinen tekijä fyysisen aktiivisuuden ylläpitämisessä ja liikunnallisten elämäntapojen omaksumisessa.
Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että ulkona vietetty aika ja liikunnan monipuolisuus voivat vaikuttaa positiivisesti motoriseen kehitykseen, mutta pitkittäistutkimukset näiden samanaikaisesta huomioimisesta ovat olleet harvinaisia.
Pitkittäistutkimus koostui kahdesta erillisestä tutkimuksesta Taitavat tenavat (varhaisvuodet) ja Liikkuva perhe (alakoulun alkuvaihe), jossa tutkittiin samoja lapsia kolmen vuoden välein. Tutkimukseen osallistui 627 lasta ympäri Suomea 23 eri paikkakunnalta. Tutkimukseen osallistuneet lapset valittiin satunnaisesti siten, että otoksessa huomioitiin maantieteellinen sijainti ja asuintiheys, mikä mahdollisti mahdollisimman kattavan kuvan koko Suomen alueelta. Lapset olivat tutkimuksen alkaessa varhaiskasvatusikäisiä (3–8-vuotiaita) ja kolmen vuoden seurannassa alakoulun 1–3- luokilla (6–11-vuotiaita). Tutkimusaineisto kerättiin osana laajempaa pitkittäistutkimusta, jossa kartoitettiin muun muassa lasten fyysistä aktiivisuutta, lasten koettua pätevyyttä sekä motorisia taitoja.
Alkuperäinen artikkeli on julkaistu Journal of Sport Sciences -lehdessä: Luukkainen, N.-M., Laukkanen, A., Niemistö, D., & Sääkslahti, A. (2025). Children’s outdoor time and multisport participation predict motor competence three years later. Journal of Sports Sciences, https://doi.org/10.1080/02640414.2025.2460892.
Nanne-Mari Luukkainen on palkittu kansainvälisessä ECSS (European College of Sport Science) -kongressissa Skotlannin Glasgowssa heinäkuussa 2024. Luukkainen osallistui arvostettuun Nuorten tutkijoiden kilpailuun sijoittuen siinä kolmen parhaan joukkoon posteriesityksellään: ”Longitudinal relationship between organised and non-organised physical activities, motor competence, and overall physical activity in children aged 3–11 years”, jossa on esitelty tämän artikkelin tuloksien lisäksi lasten fyysistä aktiivisuutta.
Lisätietoja:
Nanne-Mari Luukkainen
Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto
nanne-mari.n-m.luukkainen@jyu.fi
+358505627848
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katri LehtovaaraViestinnän asiantuntija, Liikuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504750815katri.lehtovaara@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Teollisuuden osaamisvaatimukset ovat koventuneet merkittävästi 200 vuodessa15.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Teollisuudessa tehty työ ja siinä vaadittu osaaminen ovat kokeneet suuria muutoksia viimeisen 200 vuoden aikana. Uusi tutkimusteos Työ ja teknologia. Teollinen osaaminen Varkauden tehtailla 1800-luvun alusta 2020-luvulle vie lukijan aikamatkalle suomalaisen teollisuuden historiaan ja avaa, miten teollisuuden työ ja sen tekijät ovat sopeutuneet muutosten myötä.
Esikoislasten vanhempien välinen yhteistyö kehittyy eri tahtiin: ”Tarvitaan aikaa, sopeutumista ja tukea”14.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
KM Minna Ranta havaitsi aikuiskasvatustieteen väitöstutkimuksessaan varhaisen yhteisvanhemmuuden kehityksessä neljä erilaista kehityskulkua.
Ruusupuisto tutkii ja keskustelee: Mediakasvatus nyt ja tulevaisuudessa13.3.2025 13:57:34 EET | Tiedote
Suomalainen mediakasvatus on herättänyt viime vuosien aikana paljon kansainvälistä kiinnostusta. Muiden muassa CNNn, The Guardianin ja The New York Timesin kaltaiset mediat ovat uutisoineet suomalaisen medialukutaitotyön merkityksestä esimerkiksi disinformaation vähentämiseksi tai demokratian vahvistamiseksi. Kahden temaattiseen keskustelun kautta tarkastellaan sekä mediakulttuurin ajankohtaisia ilmiöitä että kasvatuksen mahdollisuuksia yhä muuttuvassa maailmassa. Miltä mediakasvatuksen tulevaisuus näyttäytyy?
Mikä vaikuttaa aivoihimme? Aivoviikon videoluennot katsottavissa13.3.2025 12:54:25 EET | Tiedote
Kansainvälisen aivoviikon kunniaksi Jyväskylän yliopiston monitieteinen aivotutkimuskeskus julkaisee neljä lyhyttä verkkoluentoa, jotka tarkastelevat aivoihin, hermostoon ja kognitioon vaikuttavia tekijöitä.
QS Ranking 2025: Liikuntatieteet sijalla 47, kaikkiaan 10 Jyväskylän yliopiston alaa mukana arvostetussa listauksessa12.3.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Vuoden 2025 QS World University Rankings by Subject -vertailun tulokset on julkaistu. Jyväskylän yliopiston aloista maailman sadan parhaan joukossa jatkoi liikuntatieteet, jonka sijoitus vertailussa on 47:s. Viime vuonna sijoitus oli 39:s. Lähellä huippua kasvatustieteet sijoitettiin välille 101–150 (viime vuonna 76. sija.) Psykologian sekä kielitieteiden sijoitus säilyi välillä 151–200.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme