Kela/FPA

Huijausviestejä liikkeellä Kelan nimissä – uusi huijaus pyytää muuttamaan sairausvakuutustietoja

Jaa

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi)

Kelan nimissä liikkuu tällä hetkellä paljon huijausviestejä, joissa pyydetään esimerkiksi muuttamaan omia sairausvakuutustietoja. Viestit ohjaavat sivustolle, jolla rikolliset kalastelevat pankki- ja henkilötietoja. Kela ei lähetä asiakkailleen linkkejä tekstiviestitse tai sähköpostitse.

Maaliskuussa Kela on saanut tavallista enemmän ilmoituksia kalastelutekstiviesteistä, joiden avulla rikolliset yrittävät saada haltuunsa suomalaisten henkilötietoja. Liikkeellä olevissa viesteissä vastaanottajaa pyydetään esimerkiksi muuttamaan omia sairausvakuutustietojaan. Viestissä oleva linkki ohjaa kuitenkin huijaussivustolle, jolle syötetyt tiedot päätyvät verkkorikollisten käsiin. 

– Nykypäivänä huijaussivustot voivat olla hyvin uskottavan näköisiä ja hyödyntää esimerkiksi viranomaisten logoja. Siksi onkin syytä muistaa, että Kelan verkkopalveluun voi kirjautua turvallisesti vain osoitteessa www.kela.fi. Osoitteen voi tallentaa esimerkiksi selaimen kirjanmerkkeihin, jolloin turvallinen kirjautuminen käy helposti, kertoo Kelan teknisen tilannekuvakeskuksen päällikkö Miika Mäki.

Kela ei lähetä linkkejä tekstiviestitse

Kela on linjannut, että se ei lähetä asiakkaille linkkejä tekstiviesteillä tai sähköpostitse. Kelan tai Kansaneläkelaitoksen nimissä tulevia linkkejä ei siis kannata avata.
– Emme myöskään koskaan kysy henkilö- tai pankkitietoja tekstiviestitse tai sähköpostitse. Jos asiakas saa viestin, jossa pyydetään avaamaan linkki tai antamaan omia tietojaan, on aina syytä olla varuillaan, Mäki muistuttaa.

Huijausviestit muuttavat jatkuvasti muotoaan, ja kalastelutekstiviestien lisäksi liikkeellä on myös muita huijausyrityksiä.

– Ellei ole aivan varma yhteydenottajasta ja tämän tarkoitusperistä, omia henkilö- tai pankkitunnuksia ei koskaan kannata lähettää muille tai syöttää linkin kautta avautuville sivustoille. Huijauksista kannattaa muistuttaa myös läheisiä, Mäki sanoo. 

Toimi näin, jos epäilet joutuneesi tietojenkalasteluyrityksen kohteeksi

Jos olet päätynyt epäilyttävälle sivustolle tai saanut viestin, jossa sinulta pyydetään henkilötietoja tai kirjautumista, toimi seuraavasti:

  • Älä hätiköi. Jos saat yllättävän yhteydenoton, pysähdy aina harkitsemaan, ennen kuin toimit.
  • Älä vastaa viestiin tai syötä tietojasi sivustolla oleviin kenttiin.
  • Älä klikkaa viestissä tai verkkosivulla olevia linkkejä äläkä lähetä tietojasi eteenpäin.
  • Jos epäilet, että pankkitunnuksesi ovat joutuneet vääriin käsiin, ota heti yhteyttä pankkisi asiakaspalveluun. Tee sen jälkeen rikosilmoitus poliisille.
  • Jos epäilet, että henkilötietojasi on päätynyt vääriin käsiin, tutustu Suomi.fi-palvelun toimintaohjeisiin: Henkilötietojani on viety tai vuotanut - Suomi.fi.
  • Jos saat Kelan nimissä tulevan epäilyttävän viestin, ilmoita siitä osoitteeseen tekninentuki@kela.fi.

 

Lue lisää

Kela.fi-sivustolle on koottu ohjeet, joiden avulla Kelan verkkopalveluun voi kirjautua turvallisesti: Asioi turvallisesti OmaKelassa.

Yhteyshenkilöt

Miika MäkiTeknisen tilannekuvakeskuksen päällikköKela

Yhteydenotot Kelan mediapuhelimen kautta:
p. 020 634 7745 (arkisin klo 9–16) viestinta@kela.fi

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

You can now use OmaKela to submit a call request and confirm your identity before you call Kela17.3.2025 08:58:30 EET | Press release

The OmaKela e-service now allows you to submit call requests and confirm your identity before you call our customer service. Calls can still be made to our customer service numbers without completing this step, but confirming your identity in advance ensures faster and more secure service. OmaKela is also currently piloting a chat service where you can ask our specialists for advice online.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye