Robotti tunnistaa monikävijäpotilaat Pirkanmaan hyvinvointialueen päivystyksessä ja ohjaa selvittämään taustasyitä

Jaa

Pirkanmaan hyvinvointialueen päivystyksessä otettiin helmikuun alussa käyttöön robotiikkaratkaisu, joka tunnistaa monikävijäpotilaat automaattisesti, ja mahdollistaa heidän tehokkaamman ohjaamisensa perusterveydenhuollon hoidon tarpeen arviointiin. Ratkaisulla parannetaan hoidon laatua ja tehostetaan päivystyksen resurssien käyttöä.

Päivystyksen kuormituksen hallinta on kriittistä hoidon oikea-aikaisuudelle. Pirkanmaan hyvinvointialue hyödyntää kuormituksen hallinnassa ja potilaiden hoidon tukena mallia, jossa päivystyspotilaiden joukosta tunnistetaan monikävijäpotilaat – eli henkilöt, joilla on enemmän kuin viisi päivystyskäyntiä viimeisen vuoden ajalta. Monikävijäpotilaista lähetetään perusterveydenhuoltoon pyyntö jatkokontaktoinnista mahdollisten taustasyiden selvittämiseksi.

Manuaalinen tunnistusprosessi on ollut aikaa vievä ja tarkistukset on tehty muun kiireen lomassa aina, kun hoitajilla on ollut siihen mahdollisuus. Tämä on johtanut siihen, ettei tarkistuksia ole voitu suorittaa johdonmukaisesti kaikille potilaille. Monikävijäpotilaan kannalta tunnistamatta jääminen on voinut tarkoittaa sitä, että hänen hoitotarpeensa kiireettömiä taustasyitä ei olla päädytty selvittämään toivottavalla laajuudella.

Helmikuun alussa käyttöön otettu robotiikkaratkaisu seuloo päivystykseen ilmoittautuneista potilaista automaattisesti kaikki monikävijäpotilaat, varmistaen että jokainen monikävijäpotilas tulee tunnistetuksi. Tunnistamisen jälkeen potilaalta kysytään päivystyksessä erillinen lupa jatkoseurantapyynnön lähettämiseksi perusterveydenhuoltoon. 

Tuloksia jo ensimmäisen kuukauden aikana

Ensimmäisen kuukauden aikana prosessin läpi on kulkenut lähes 7 000 potilasta, joista 10 % on tunnistettu monikävijöiksi. Heistä 6 %:lle on tehty yhteydenottopyyntö perusterveydenhuoltoon potilaan luvalla. Näille potilaille järjestetään jatkokontakti kahden viikon sisällä, jolloin hoidon tarve arvioidaan ja heidät voidaan ohjata tarkoituksenmukaiseen hoitoon.

“Pidämme erityisen tärkeänä, että kaikki monikävijäpotilaat tulevat tunnistetuiksi systemaattisesti, ja heille voidaan tarvittaessa tarjota perusterveydenhuollossa jatkohoitoa todellisen hoidon tarpeensa mukaisesti.Hektisessä päivystyksessä kun ei pääasiassa ole mahdollisuutta selvittää kiireettömiä taustasyitä oireiden taustalla. Perusterveydenhuollossa potilaan hoidon tarpeeseensa voidaan vastata tarkoituksenmukaisilla palveluilla, joka voi ennaltaehkäistä toistuvia käyntejä päivystykseen. Automaattisista tarkistuksista syntynyt aikasäästö vapauttaa päivystyksen hoitajien aikaa akuuttiin potilastyöhön” kuvaa projektista vastannut, Pirkanmaan hyvinvointialueen Erikoissuunnittelija, Noora Tulivuo automaation vaikutuksia.

Osa pitkäjänteistä kehitystä

Monikävijöiden tunnistaminen ja ohjaaminen on ollut Pirkanmaan hyvinvointialueella kehitystyön kohteena jo usean vuoden ajan. Nyt käyttöön otettu automaatioratkaisu on jälleen uusi askel tehokkaamman ja potilaskeskeisemmin toteutetun päivystystoiminnan suuntaan. 

"Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme olla mukana tukemassa hyvinvointialuetta tässä tärkeässä kehitystyössä. Yhteistyö on ollut sujuvaa ja vaivatonta koko projektin ajan, ja toivomme sen jatkuvan myös tulevaisuudessa hyvinvointialueen tavoitteiden saavuttamiseksi ja potilastyön vahvistamiseksi", sanoo Marja Heikkinen, Hyvinvointialueiden Asiakkuuspäällikkö, Digital Workforce.

Lisätietoja:

Marja Heikkinen
Key Account Manager
Digital Workforce Services Oyj
marja.heikkinen@digitalworkforce.com
+358 40 749 4858



Avainsanat

Tietoja Digital Workforcesta

Digital Workforce Services Oyj on johtava liiketoiminnan automaatioon ja teknologiaratkaisuihin keskittynyt palveluntarjoaja. Digital Workforce Outsmart -alustan ja palveluiden avulla, mukaan lukien tekoälyagentit, asiakasorganisaatiot voivat uudistaa tietotyötä, säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa sekä parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Yli 200 suurta kansainvälistä asiakasta käyttää yhtiön palveluita toimintansa kehittämiseen automaation avulla. Digital Workforce on erityisen vahva terveyden- ja sosiaalihuollon asiakas- ja hoitopolkujen automatisoinnissa edistäen pitkäaikaissairauksien seurantaa, parantaen potilasturvallisuutta ja lisäten työn tuottavuutta. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla.

Lisätietoja: https://digitalworkforce.com

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj

SOTE-selvitys: jopa 3 miljardin euron vuosittainen tuottavuushyöty hyvinvointialueille hyperautomaation avulla6.2.2025 08:30:00 EET | Tiedote

Lehdistötiedote SOTE-selvitys: jopa 3 miljardin euron vuosittainen tuottavuushyöty hyvinvointialueille hyperautomaation avulla Hyperautomaatio voi mahdollistaa jopa 3 miljardin euron vuosittaisen tuottavuushyödyn hyvinvointialueilla. Maanlaajuinen arvio on johdettu tuoreen neljällä hyvinvointialueella teetetyn tuottavuusselvityksen tuloksista. HELSINKI 6.2.2025 klo 08:30 – Tuoreessa Digital Workforce Services Oyj:n teettämässä selvityksessä tarkasteltiin hyperautomaation roolia ja hyötyjä sote-palveluiden tuottavuuden parantamisessa ensimmäistä kertaa Suomen hyvinvointialueilla. Selvityksen tuloksista voidaan johtaa arvio, että hyperautomaatio voi mahdollistaa jopa 3 miljardin euron arvoisen vuosittaisen tuottavuuden parannuksen Suomen hyvinvointialueilla. Hyperautomaatiolla tarkoitetaan automaatiotyökalujen ja tekoälyn hyödyntämistä kokonaisten työnkulkujen tai prosessien eri vaiheiden automatisoimiseen. Hyvinvointialueiden rahoitukseen käytetään 26,2 miljardia euroa vuonna 2025 eli l

Social and Healthcare Survey: Up to 3 Billion Euro Annual Productivity Benefit for Wellbeing Services Counties Through Hyperautomation6.2.2025 08:30:00 EET | Press release

Social and Healthcare Survey: Up to 3 Billion Euro Annual Productivity Benefit for Wellbeing Services Counties ThroughHyperautomation Press Release February 6, 2025 at 08:30 am EET Hyperautomation could enable up to 3 billion euros in annual productivity benefits across Finnish wellbeing services counties. The nationwide estimate is derived from the results of a recent productivity survey conducted in four wellbeing services counties. HELSINKI (5.2.2025) – A recent survey commissioned by Digital Workforce Services Plc examined the role and benefits of hyperautomation in improving the productivity of social and healthcare services. The survey was a first-of-its-kind conducted in Finland's wellbeing services counties and its results suggest that hyperautomation could enable an annual productivity improvement worth up to 3 billion euros in Finland's wellbeing services counties. Hyperautomation refers to the utilization of automation tools and artificial intelligence to automate entire wor

Digital Workforce julkaisee agentacademy.ai -palvelun edistääkseen tekoälylukutaitoa ja -osaamisen kehittämistä yrityksissä23.1.2025 10:00:00 EET | Tiedote

Lehdistötiedote – 23.1. 2025 klo 10:00 EET Digital Workforce julkaisee agentacademy.ai -palvelun edistääkseen tekoälylukutaitoa ja -osaamisen kehittämistä yrityksissä Digital Workforce, liiketoiminnan automaatioratkaisujen edelläkävijä, on julkaissut agentacademy.ai -verkkopalvelun, joka vastaa yritysten kasvavaan tarpeeseen kehittää tekoälylukutaitoa ja tekoälyagenttien ymmärrystä organisaatioissaan. Tekoälyagentit ovat herättäneet suurta huomiota liike-elämässä ja Gartner on nimennyt Agentic AI:n vuoden 2025 tärkeimmäksi strategiseksi teknologiatrendiksi. Vaikka tekoälyagenttien potentiaali on valtava, onnistunut käyttöönotto vaatii muutakin kuin innostusta – se edellyttää käytännön taitoja, todennettuja teknologioita ja selkeää ymmärrystä niiden mahdollisuuksista ja rajoituksista. Asiantuntijoilla tulee olemaan keskeinen rooli tekoälyagenttien kehittämisessä ja käytössä, erityisesti lähitulevaisuudessa. Vaikka tekoälyagentit toimivat tavoitteellisesti, ne eivät ole vielä täysin auto

Digital Workforce Launches agentacademy.ai to Accelerate Enterprise AI Literacy and Upskilling23.1.2025 10:00:00 EET | Press release

Press Release – 23 January, 2025 10:00 AM EET Digital Workforce Launches agentacademy.ai to Accelerate Enterprise AI Literacy and Upskilling Digital Workforce, a global leader in business automation solutions, proudly announces the launch of agentacademy.ai, an online learning platform designed to meet the growing demand for AI literacy and expertise in enterprise AI agents. AI agents have captured significant attention in the business world, being named the #1 Strategic technology trend of 2025 by Gartner and generating considerable interest across industries. However, while the potential of AI agents is immense, successful implementation requires more than enthusiasm—it demands practical skills, proven technologies, and a clear understanding of their capabilities and limitations. Humans will continue to play a crucial role in developing and using AI agents, especially in the near term. While AI agents are designed to take actions to achieve goals, they are not yet fully autonomous an

Varsinais-Suomen hyvinvointialue valitsi Digital Workforcen ja Atostekin toteuttamaan mittavaa tiedonsiirtohanketta16.1.2025 10:15:39 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen hyvinvointialue on valinnut Digital Workforcen ja Atostekin toteuttamaan merkittävää asiakastietojen siirtohanketta Kelan Kanta-arkistoon. Automaatioratkaisu poimii siirrettävät tiedot poistuvan ProConsona – järjestelmän 22 eri tietokannasta, jäsentää ne Kelan vaatimusten mukaisesti ja siirtää muokatut tiedot joko Kanta-arkistoon tai asiakkaan uusiin järjestelmiin. Projekti toteutetaan 2M-IT:n kautta tarjottuna SaaS-palveluna. 2M-IT Oy hankki keväällä Digital Workforcen ja Atostekin Kanta-siirtopalvelun osaksi omaa tuotantoaan, jonka loppuasiakkaita ovat Varsinais-Suomen, Satakunnan, Pohjanmaan ja Kanta-Hämeen hyvinvointialueet. Palvelu on saanut erittäin positiivisen vastaanoton, sillä se tarjoaa tehostamispaineiden alla toimiville alueille ratkaisun järjestelmäuudistusten loppuun viemiseksi. Kanta-siirtopalvelun avulla hyvinvointialueet pääsevät nopeasti irti vanhoista järjestelmistä sekä niihin liittyvistä kustannuksista ja velvoitteista. ”Valtiovarainministeriön ka

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye