Kelan chattirobotti vastaa nyt myös kuntoutusta koskeviin kysymyksiin
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Chattirobotti Kela-Kelpo osaa nyt vastata myös Kelan kuntoutusta koskeviin kysymyksiin. Asiakas saa Kela-Kelpolta tietoa tarjolla olevista kuntoutusvaihtoehdoista, ja Kela-Kelpo antaa myös neuvoja hakemisen eri vaiheista ja hakemukseen tarvittavista liitteistä.
Kelan chattirobotti Kela-Kelpo neuvoo asiakkaita myös kuntoutukseen liittyvissä asioissa. Se kertoo muun muassa, mitä kuntoutus on, millaisia kuntoutusvaihtoehtoja on tarjolla, miten hakuprosessi etenee ja mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan. Se antaa myös tietoa hakemuksen käsittelyajoista ja hakemuksen etenemisen seuraamisesta sekä ohjaa asiakkaita käyttämään palveluntuottajahakua.
Kela-Kelpo vastaa kuntoutusta koskeviin kysymyksiin Kelan verkkosivuilla osoitteessa kela.fi/kuntoutus. Ruotsiksi asiakkaita neuvoo chattirobotti FPA-Folke osoitteessa fpa.fi/rehabilitering.
Kuntoutus on tärkeä ja laaja kokonaisuus, joka koskettaa suurta osaa Kelan asiakaskunnasta. Kuntoutukseen liittyvien tietojen opettaminen chattirobotille tukee asiakkaita, jotka asioivat mielellään itsenäisesti, suosivat verkkopalveluja ja haluavat asioida kirjoittamalla.
Joustava ja jatkuvasti kehittyvä palvelu
Kela-Kelpo palvelee asiakkaita monipuolisesti ja joustavasti ympäri vuorokauden. Se oppii jatkuvasti uutta asiakkaiden esittämien kysymysten pohjalta. Tämä varmistaa, että chattirobotin palvelu pysyy ajan tasalla, ja se kykenee reagoimaan nopeasti asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
– Jos asiakkaan tilanne osoittautuu chattirobotille liian monimutkaiseksi, se osaa ohjata asiakkaan eteenpäin sopivaan palvelukanavaan, kuten OmaKelaan tai puhelinpalveluun. Näin asiakas saa aina tarvitsemansa avun, suunnittelija Antti Lankia kertoo.
Chattirobotin osaamisen laajentaminen kuntoutuspalveluihin on yksi askel eteenpäin. Tulevaisuudessa Kela-Kelpon tietämystä laajennetaan kattamaan myös muita terveysperusteisia etuuksia.
– Kela-Kelpon kehittäminen tukee Kelan tavoitetta tarjota asiakkaille ajankohtaisia ja saavutettavia palveluja kaikissa elämäntilanteissa, Antti Lankia kiteyttää.
Kela-Kelpo ja FPA-Folke ovat palvelleet asiakkaita vuodesta 2020 alkaen. Tänä aikana ne ovat vastanneet kysymyksiin perustoimeentulotuesta, perhe-etuuksista, asumistuesta, opiskelijan etuuksista ja sotilasavustuksesta. Vuonna 2024 asiakkaat kävivät chattirobottien kanssa yli 114 000 keskustelua.
Lisätietoja asiakkaille
Kokeile kuntoutuksen chattirobottia kela.fissä
Lue lisää Kela-Kelposta
Yhteyshenkilöt
Antti LankiasuunnittelijaKela
Palvelutoiminnan kehittämisyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme