Työnantajat voivat nyt lähettää hakemuksen liitteitä Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Työnantajat voivat nyt lähettää työntekijöihinsä liittyvien etuushakemusten liitteitä Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Kela pyytää, että työnantajat eivät turhaan lähettäisi liitteinä työntekijöiden lääkärintodistuksia, joissa lukee ”Tämä todistus on välitetty Kelaan”.
Kela otti joulukuussa käyttöön uuden Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelun. Päiväraha- ja korvauspalvelua on kehitetty edelleen, ja palvelussa voi nyt lähettää liitteitä.
Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa voi lähettää yhtä työntekijää koskevia liitteitä useita kerrallaan. Liitteet lähetetään toiminnolla Lähetä liitteitä. Liitteitä voi lähettää henkilö, jolla on Suomi.fi-valtuus nimeltä Palvelusuhteeseen liittyvien etuuksien hakeminen. Organisaation vastuuhenkilö, kuten toimitusjohtaja, voi lähettää liitteitä ilman valtuuksia. Liitteitä voi edelleen toimittaa myös suojatulla sähköpostilla tai postitse, mutta Kela suosittelee lähettämään ne ensisijaisesti päiväraha- ja korvauspalvelussa.
Sairauspäivärahaetuutta koskevan lääkärintodistuksen voi lähettää osana hakemusta samalla, kun täyttää hakemuslomaketta. Sairauspäivärahaetuuksia ovat sairauspäiväraha, osasairauspäiväraha, tartuntatautipäiväraha ja luovutuspäiväraha.
Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa voi hakea sairauspäivärahaetuuksien lisäksi vanhempainpäivärahoja, kuntoutusrahaa, vuosilomakustannuskorvausta ja perhevapaakorvausta. Palvelussa voi myös tehdä ilmoituksia, jotka koskevat esimerkiksi ulkomailla työskentelyä, erityishoitorahaa ja osittaista tai joustavaa hoitorahaa.
Lääkärintodistuksesta kannattaa tarkistaa, lukeeko siinä ”Tämä todistus on välitetty Kelaan”
Kelaan lähetettiin viime vuonna lähes 1,7 miljoonaa lääkärintodistusta. Osa näistä todistuksista tuli Kelaan useampaan kertaan.
Isolla osalla terveyspalveluiden tuottajista on Kelan kanssa sellainen sopimus, jotta ne voivat välittää lääkärintodistuksia sähköisesti suoraan Kelaan. Kun tällainen sopimus on tehty, voi lääkäri potilaan suostumuksella välittää lääkärintodistuksen sähköisesti Kanta-palveluiden lisäksi Kelaan.
Jos työntekijän lääkärintodistus on välitetty myös Kelaan, sen yläreunassa lukee ”Tämä todistus on välitetty Kelaan.” Tällöin työnantajan ei pidä turhaan lähettää lääkärintodistusta Kelaan. Useaan kertaan lähetetyt todistukset myös hidastavat hakemusten käsittelyä. Lääkärintodistusta ei myöskään tarvitse toimittaa silloin, kun työntekijän sairauspoissaolo kestää alle omavastuuajan.
Lue lisää
Näin lähetät liitteitä Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa (Youtube, 7 min 29 s)
Yhteyshenkilöt
Anne IlvonenKehittämispäällikköKela
Puh:050 551 8098etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme