Raportti: Kelan kuntoutus tukee työelämässä pysymistä ja sinne siirtymistä
Kelan kuntoutus edistää työelämään siirtymistä erityisesti niillä, jotka ovat aiemmin olleet sen ulkopuolella, ja tukee jo työelämässä olevien jatkamista työssä. Työssä tai opiskelemassa olleiden osuus jopa yli kaksinkertaistui työllistymistä edistävään ammatilliseen kuntoutukseen osallistuneilla, kertoo tuore raportti.

Kelan kuntoutuksen vuonna 2021 päättäneillä työ- ja elämäntilanne parani monessa palvelussa, kertoo tuore Kelan kuntoutuksen hyödyn arviointi -raportti. Raportti tarkastelee yhdeksää eri kuntoutuspalvelua, ja sen aineistona on vajaa 8 500 henkilön otos kuntoutuksen päättäneistä henkilöistä.
Suurin muutos työtilanteeseen oli työllistymistä edistävään ammatilliseen kuntoutukseen osallistuneilla: työssä tai opiskelemassa olleiden osuus kasvoi 25 prosentista 55 prosenttiin eli yli kaksinkertaistui. Työllistymistä edistävän ammatillisen kuntoutuksen päätti noin 1400 henkilöä vuonna 2021.
KIILA-kuntoutukseen osallistuneet puolestaan pysyivät hyvin työelämässä. Heistä 94 % oli työssä tai opiskelemassa vielä vuoden kuluttua kuntoutuksen päättymisestä. Palvelun tarkoitus on tukea työkykyä sellaisilla työllisillä, joilla on työkykyä olennaisesti heikentävä sairaus. KIILA-kuntoutuksen päätti noin 1500 henkilöä vuonna 2021.
– Tulokset osoittavat, että Kelan kuntoutus voi auttaa sekä työelämässä jatkamisessa että sinne siirtymisessä, summaa Kelan erikoistutkija Saija Karinkanta.
Nuotti-valmennus auttoi selkeyttämään nuorten elämäntilannetta
Nuotti-valmennuksen päätti vuonna 2021 noin 3 600 nuorta, joiden työ- ja opiskelukyky oli heikentynyt. Lähes puolet heistä oli vuoden kuluttua työssä tai opiskelemassa. Samaan aikaan työkyvyttömien osuus pysyi pienenä ja työttömien osuus laski hieman.
Monien Nuotti-valmennukseen osallistuneiden nuorten tilanne selkeytyi. Vuotta ennen valmennusta 44 prosenttia oli joko jollain muulla eläkkeellä kuin työkyvyttömyyseläkkeellä tai heidän työtilannettaan ei rekisterien perusteella pystytty määrittelemään työssä olevaksi, opiskelijaksi, työttömäksi tai työkyvyttömäksi. Vuotta valmennuksen jälkeen tässä tilanteessa oli enää 26 prosenttia.
– Nuotti-valmennus on matalan kynnyksen palvelu, joka tukee nuorten siirtymistä kohti työelämää tai opintoja. Vaikka kaikki eivät työllisty tai aloita opintoja heti, valmennus auttaa selkeyttämään suuntaa ja vahvistamaan nuoren toimintakykyä, sanoo Karinkanta.
Työllisyys lisääntyi mielenterveyskursseille osallistuneilla
Harkinnanvaraisen kuntoutuksen mielenterveyskuntoutuskursseille osallistuneilla työllisyys ja opiskelu lisääntyivät, kun taas työkyvyttömyys väheni. Valtaosa työssä tai opiskelemassa olleista pysyi työssä tai opiskelemassa seurannan aikana.
Vuotta ennen kuntoutusta mielenterveyskurssille osallistuneista työssä tai opiskelemassa oli 56 prosenttia, vuotta kurssin jälkeen 61 prosenttia. Samalla työkyvyttömien osuus väheni kuntoutujilla 31 prosentista 25 prosenttiin. Mielenterveyskurssin päätti vuonna 2021 noin 800 henkilöä.
– Muutokset työelämätilanteessa olivat mielenterveyskursseihin osallistuneilla pienempiä kuin ammatilliseen kuntoutukseen osallistuneilla. Se on kuitenkin varsin ymmärrettävää, sillä palveluiden tavoitteet ovat erilaiset, sanoo Karinkanta.
Itsearvioitu työkyky ennakoi työelämätilannetta
Ammatillisen kuntoutuksen päättyessä tehdyt itsearvioinnit työ- ja opiskelukyvystä olivat yhteydessä myöhempään työelämätilanteeseen.
Työllistymistä edistävän ammatillisen kuntoutuksen jälkeen työssä tai opiskelemassa olleista 54 % oli arvioinut työ- tai opiskelukykynsä hyväksi tai erinomaiseksi ja 12 % huonoksi. Kuntoutuksen jälkeisenä vuonna työttöminä olleista 41 % ja työkyvyttöminä olleista 40 % oli arvioinut työ- tai opiskelukykynsä huonoksi.
– Näyttää siltä, että ammatillisen kuntoutuksen jälkeen työttömäksi jäävillä voi olla alun alkaen paljonkin työkykyyn liittyviä haasteita, jotka vaikeuttavat työllistymistä, sanoo Karinkanta
Kelan kuntoutuksen hyödyn arviointi tarjoaa arvokasta tietoa kuntoutuksen hyödyistä ja työelämävaikutuksista eri ryhmissä. Tuloksia voidaan hyödyntää kuntoutuspalveluiden kehittämisessä ja työkyvyn tukemisen suunnittelussa.
Lisätietoa
Alkuperäinen julkaisu: Karinkanta, S., & Reiterä, T. (2025). Kelan kuntoutuksen hyödyn arviointi: Vuonna 2021 kuntoutuksen päättäneiden työ- ja elämäntilanne rekisterien valossa. Kela. URN:ISBN:978-952-284-212-1
Yhteyshenkilöt
Saija KarinkantaerikoistutkijaKela
Puh:020 634 0212saija.karinkanta@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKuvat
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme