Påsken medför ändringar i FPA:s tjänster och utbetalningar
Påsken påverkar dagarna för anmälan om arbetslöshetstid och utbetalningen av arbetslöshetsförmåner. För att få utkomststödet som betalas i april före påsk ska ansökan och bilagorna vara inlämnade senast den 4 april 2025. På skärtorsdagen har FPA öppet till klockan 13. Jouren för personer som behöver brådskande utkomststöd är dock öppen till klockan 16.
Påsken påverkar dagarna för anmälan om arbetslöshetstid och utbetalningen av arbetslöshetsförmåner.
Om tiden för anmälan om arbetslöshetstid går ut 15–16.4.2025
- kan anmälan lämnas in 15.4.2025
- då är pengarna på kontot tidigast 17.4.2025.
Om tiden för anmälan om arbetslöshetstid går ut 17.4.2025
- kan anmälan lämnas in 16.4.2025
- då är pengarna på kontot tidigast 22.4.2025.
Om tiden för anmälan om arbetslöshetstid går ut 18–20.4.2025
- kan anmälan lämnas in 17.4.2025
- då är pengarna på kontot tidigast 23.4.2025.
Det är bra att lämna in anmälan i MittFPA redan på morgonen den dag då anmälan kan lämnas in, så att anmälan kan handläggas så fort som möjligt.
Påsken påverkar ansökan om utkomststöd
Sista utbetalningsdagen för utkomstödet före påsk är torsdagen 17.4.2025. Utkomststödet betalas in på kontot den dagen, om ansökan och alla nödvändiga bilagor har lämnats in till FPA senast 4.4.2025.
På skärtorsdagen har FPA jour i telefontjänsten och på vissa serviceställen till klockan 16 för personer som behöver brådskande utkomststöd. En brådskande situation kan till exempel vara att kunden akut behöver en betalningsförbindelse för läkemedel eller livsmedel.
Om kunden är i brådskande behov av utkomststöd när FPA är stängt, kan välfärdsområdet enligt prövning bevilja förebyggande utkomststöd. I en akut krissituation under helgen kan kunden kontakta socialjouren i sitt välfärdsområde.
Öppettider för kundservicen under påsken
På skärtorsdag 17.4.2025 är FPA:s telefontjänst öppen klockan 9–13. Servicenumret för utkomststöd, 020 692 227, kan dock i brådskande fall nås till klockan 16. FPA:s servicenummer finns på adressen www.fpa.fi/ring-fpa.
Kunder kan identifiera sig på förhand för FPA:s telefontjänst via MittFPA. Identifieringen gör samtalet snabbare, eftersom kundrådgivaren ser kundens uppgifter genast när hen svarar. Det går också att ringa till FPA utan att identifiera sig och då identifieras kunden på annat sätt under samtalet.
Skärtorsdagen påverkar också öppettiderna för de serviceställen som har öppet den dagen. Serviceställena stänger senast klockan 13. Vissa av dem har dock jour till klockan 16 för personer som behöver brådskande utkomststöd. De jourhavande serviceställena är:
- Björneborg
- Helsingfors/Kampen
- Joensuu
- Jyväskylä
- Kajana
- Karleby
- Kotka
- Kuopio
- Lahtis
- Rovaniemi
- Seinäjoki
- Tammerfors
- Tavastehus
- Uleåborg
- Vasa
- Villmanstrand
- Åbo
Kolla upp adressen till servicestället på www.fpa.fi/kom-pa-besok.
FPA:s telefontjänst och serviceställen är stängda
- långfredagen 18.4.2025
- påskafton 19.4.2025
- påskdagen 20.4.2025
- annandag påsk 21.4.2025.
I e-tjänsten MittFPA kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. Tjänsten riktar sig till FPA:s personkunder och är öppen dygnet runt alla dagar i året. I MittFPA kan man också se i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och vilka dagar olika förmåner betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
Råd i FPA-ärenden fås också av vår chattbott som är tillgänglig 24 timmar om dygnet på webbplatsen fpa.fi. Av chattbotten får man snabbt och enkelt hjälp i alla skeden av ansökan om förmåner på finska och svenska. I MittFPA hjälper chattbotten också de som ansöker om föräldradagpenning eller utkomststöd.
Avvikande öppettider under påsken för samarbetspartner
På skärtorsdagen 17.4.2025 betjänar FPA sina samarbetspartner till klockan 13.00. Läkarlinjen är dock stängd på skärtorsdagen. På skärtorsdagen betjänar FPA samarbetspartner inom utkomststödet kl. 9–12 och jouren för brådskande utkomststöd är öppen till kl. 16.
Alla FPA:s telefontjänster för samarbetspartner har stängt 18.4–21.4.2025.
Avvikande öppettider under påsken för arbetsgivare
Under skärtorsdagen betjänar FPA arbetsgivare enligt följande:
- Telefontjänsten för arbetsgivare kl. 9–13
- Ersättningar för företagshälsovård kl. 9–12
- Internationella situationer kl. 10–13
- Teknisk support kl. 7–13
Alla FPA:s telefontjänster för arbetsgivare har stängt 18.4–21.4.2025.
Kontakter
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum