Välfärdsområdet vill minska antalet återuppringningar – den digitala plattformen Lunna öppnas den 9 april

Jaa

Invånarna i västra Nyland kan den 9 april börja använda en ny plattform för välfärdsområdets digitala tjänster, Lunna. Lunna erbjuder möjligheten att kontakta yrkespersoner inom social- och hälsovården smidigare än tidigare. Samtidigt önskar man minska behovet av telefontjänsten och antalet återuppringningar.

Leende gravid kvinna använder en smartphone.
Lunna tas i bruk från och med 9.4.2025.

På plattformen för välfärdsområdets digitala tjänster Lunna kan kunden smidigt kontakta yrkespersoner i chattjänsten eller tjänsten för icke-brådskande meddelanden.  

Utifrån kundrespons och utredningar som välfärdsområdet genomfört upplever kunderna i synnerhet återuppringningssystemet och det stora antalet telefonnummer för att kontakta tjänsterna utmanande och otydliga. 

Målet är att så många västnylänningar som möjligt registrerar sig som användare i Lunna för att det ska vara möjligt att minska behovet av återuppringningar. I välfärdsområdets tjänster går det att uträtta ärenden på plats eller per telefon också i fortsättningen, men Lunna rekommenderas som förstahandsalternativet för att kontakta tjänsterna. 

– Vårt mål är att så många invånare i välfärdsområdet som möjligt registrerar sig i Lunna, säger välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn

Applikationen Lunna kan laddas ner på telefonen i appbutiken från och med den 9 april. Lunna kan också användas på dator på adressen lunna.fi

Med hjälp av chatten och icke-brådskande meddelanden kan man uträtta olika typer av ärenden 

I Lunna kan kunden använda två olika funktioner som lämpar sig för olika situationer. I april inför välfärdsområdet en chattjänst och en tjänst för icke-brådskande meddelanden för hälsostationer, rådgivningsbyråer, tandvård, Seniorinfo och den allmänna kundtjänsten. 

– I chatten får kunderna under öppettiderna snabbt ett svar på sina meddelanden, och chatten lämpar sig också för att uträtta brådskande ärenden, såsom undersökning av nya symptom på den digitala kliniken, säger Sanna Svahn. 

– Tjänsten för icke-brådskande meddelanden är tillgänglig dygnet runt, och den kan användas för att skicka icke-brådskande meddelanden när det passar kunden bäst. Yrkespersonen svarar på meddelandet senast inom tre vardagar, Svahn fortsätter. 

Lunna kan användas på finska, svenska och engelska. För att använda tjänsten krävs stark autentisering med nätbankskoder eller mobilcertifikat. I kundtjänsten går det att uträtta ärenden utan autentisering. 

I Lunna går det också att uträtta ärenden för en annan person om kunden har fått rättigheter eller en Suomi.fi-fullmakt. Personer från kommuner utanför Västra Nylands välfärdsområde kan också uträtta ärenden i Lunna. 

Lunna är huvudsakligen avgiftsfri – undantaget är mottagningar på distans 

Chattjänsten och tjänsten för icke-brådskande meddelanden är huvudsakligen avgiftsfria i Lunna. Om kunden hänvisas från en chattdiskussion med en sjukskötare på den digitala kliniken till en diskussion med en läkare kan hälsocentralsavgiften tas ut för mottagningen på samma sätt som för vårdsamtal. Kunden får veta detta innan kontakten med läkaren upprättas. Dessutom är en del av de övriga mottagningarna på distans avgiftsbelagda. 

Tjänsterna i Lunna utökas stegvis 

Tjänsterna i Lunna utökas i maj bland annat med rehabiliterings- och habiliteringstjänster. På hösten 2025 har välfärdsområdet avsikten att öppna tjänster också inom socialarbetet för vuxna, mentalvårds- och missbrukartjänsterna och funktionshinderservicen. De första videomottagningarna införs också på hösten. 

Tjänster i Lunna från och med den 9 april 2025

Chatten vardagar kl. 8–16  

Icke-brådskande meddelanden 24/7 

Målet är att kunna snabbt få kontakt med tjänsten:
en snabb lösning eller en klar bild av hur ärendet
framskrider (bland annat tidsbokning) 

Svar ges inom tre vardagar. 

Hälsostationens digitala klinik  

Digital klinik 

Digital klinik för barn 

Hälsostationens digitala klinik  

Icke-brådskande meddelanden till hälsostationen 

Rådgivning 

Chatt för tjänster under graviditeten 

Barnrådgivningens chatt 

Preventivrådgivningens chatt 

Rådgivning 

Icke-brådskande meddelanden till rådgivningen 

Icke-brådskande meddelanden preventivrådgivningen 

Tandvård 

Tandvårdens chatt 

Tandvård 

Icke-brådskande meddelanden till tandvården 

Rådgivning för äldre 

Seniorinfos chatt 

Rådgivning för äldre 

Icke-brådskande meddelanden till Seniorinfo 

Kundtjänst 

Kundtjänstens chatt 

Kundtjänst 

Icke-brådskande meddelanden till kundtjänsten 

Skol- och studerandehälsovård 

Icke-brådskande meddelanden till skol- och studerandehälsovården 

Rehabilitering och habilitering 

Icke-brådskande meddelande till rehabiliterings- och habiliteringsplaneringen 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Västra Nylands välfärdsområde ordnar social- och hälsovården och räddningsväsendets tjänster för invånarna i Esbo, Grankulla, Hangö, Högfors, Ingå, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis.

Twitter: @LUhyvinvointi@LUpelastus

Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue@LansiUudenmaanPelastuslaitos

LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Webbplats: www.luvn.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye