Väitös: Digitaaliset oppimateriaalit on suunniteltava myös aikuisille toisen kielen ja lukutaidon oppijoille (Malessa)
FM, MA Eva Malessan väitöstutkimus tarkastelee, miten digitaalisia oppimateriaaleja voidaan kehittää tukemaan paremmin aikuisia maahanmuuttajia, joilla on rajallinen lukutaito ja muodollinen koulutustausta. Tulosten mukaan oppimisympäristöjen suunnittelussa on tärkeää huomioida muun muassa luetun ymmärtämisen ja sanaston harjoittelun mahdollisuus sekä aikuisille tuttujen ja merkityksellisten aiheiden käsittely.

Aikuisia maahanmuuttajia, joilla on rajallinen lukutaito ja muodollinen koulutustausta kutsutaan kansainvälisessä kontekstissa LESLLA-oppijoiksi (Literacy Education and Second Language Learning for Adults). Koska LESLLA-oppijoilla on toisella kielellään vain rajalliset taidot, he kohtaavat valtavan haasteen hankkia luku- ja kirjoitustaitoja ja kehittää suullista kielitaitoaan samanaikaisesti. Teknologiavälitteinen opetus ja harjoittelu voisi tukea näitä oppimisprosesseja, mutta nykyiset digitaaliset oppimisympäristöt eivät ole riittävän kohderyhmäkeskeisiä. Malessa selvitti, kuinka digitaalisia oppimateriaaleja voidaan kehittää yhdessä LESLLAn sidosryhmien kanssa ja niitä varten.
Tutkimuksessa testattiin lapsille suunnatun Lukukupla-oppimispelin soveltuvuutta aikuisille LESLLA-oppijoille. Aikuiskoulutuksen lukutaito-opettajat kokeilivat peliä mobiililaitteillaan ja antoivat palautetta sen jatkokehittämistarpeista. Samalla tunnistettiin saavutettavuuden ja käytettävyyden esteitä sekä keinoja niiden parantamiseksi LESLLA-oppijoille.
Oppimispelien visuaalisuus vaikuttaa oppijan sitoutumiseen
Opettajat korostivat oppijaryhmäkohtaisen räätälöinnin tärkeyttä ja painottivat traumaherkkyyden, luetun ymmärtämisen ja sanaston harjoittelun huomioimisen merkitystä digitaalisten oppimispelien suunnittelussa. Pelin vaikea kieli, joka oli suunniteltu suomea ensimmäisenä kielenään puhuville, nähtiin merkittävänä oppimisen esteenä. Lisäksi opettajat korostivat aikuisille tuttujen ja merkityksellisten aiheiden tärkeyttä pelisisällöissä.
"Yksi odottamaton havainto oli, kuinka voimakkaasti peliympäristön visuaalisten piirteiden katsottiin estävän tai parantavan pelikokemusta ja käyttäjien sitoutumista harjoitteluun", Malessa kommentoi tuloksia.
Tulokset osoittavat, että LESLLA-oppijoille suunnattujen digitaalisten oppimisympäristöjen suunnittelussa on huomioitava myös kohdekäyttäjien mahdolliset motorisiin taitoihin ja näköön liittyvät haasteet.
Malessan tutkimus tuottaa laajemmin sovellettavia suosituksia aikuisille LESLLA-oppijoille suunnattujen digitaalisten oppimisympäristöjen ja -pelien kehittämiseen. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Jyväskylän yliopiston tutkimuskäytössä olevan Lukukupla- oppimispelin muokkaamisessa.
"Alun perin lapsille suunniteltu oppimispeli voitaisiin jatkossa soveltaa myös aikuisten maahanmuuttaneiden opetukseen tukien ja tehostaen aikuisten lukutaidon sujuvaa ja merkityksellistä harjoittelua suomen kielellä", Malessa ehdottaa.
Väitöstilaisuus
FM, MA Eva Malessan soveltavan kielitieteen väitöskirjan Access to (M)ALL: Redesigning a literacy support serious game app in a participatory design approach with Finnish language and literacy teachers of adult migrants with limited/interrupted formal education tarkistustilaisuus järjestetään lauantaina 5.4.2025 kello 12 alkaen Jyväskylän yliopiston Mattilanniemen kampuksella Agoran auditoriossa 2.
Vastaväittäjänä toimii yliopistonlehtori, dosentti Linda Bradley (Göteborgin yliopisto) ja kustoksena yliopistonlehtori Mari Honko (Jyväskylän yliopisto).
Väitöstilaisuuden kieli on englanti.
Tilaisuutta voi seurata suorana verkossa: https://r.jyu.fi/dissertation-malessa-050425
Väitöskirjaan voi tutustua osoitteessa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0587-4
Tutkimusta ovat rahoittaneet Jyväskylän yliopisto ja Emil Aaltosen säätiö.
Eva Malessa on viimeisen vuosikymmenen ajan ollut mukana LESLLA-tutkimuksessa ja on erikoistunut teknologiavälitteiseen oppimiseen ja opettamiseen. Tällä hetkellä hän työskentelee projektitutkijana Turun yliopistossa tutkien kielten opetusta ja oppimista kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttajana SustainLANG- hankkeessa. Malessalla on myös monipuolinen opetuskokemus kielenopettajana Suomessa ja Iso-Britanniassa.
Eva Malessa
eva.i.malessa@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta KalliolaViestinnän asiantuntija, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
Puh:+358504335652reetta.j.kalliola@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Keski-Suomen korkeakouluviikko: Tulevan opintopolun suunta voi löytyä opiskellen1.4.2025 12:03:00 EEST | Tiedote
Keski-Suomen toisen asteen oppilaitoksissa opiskellaan 7.–11.4.2025 korkeakouluopintoja. Korkeakouluviikko mahdollistaa tutustumisen korkeakouluopiskeluun ja kiinnostaviin aloihin osana toisen asteen opintoja. Tavoitteena on uuden oppimisen lisäksi tukea opiskelijoita oman opintopolun suunnittelua ja madaltaa kynnystä korkeakouluun hakeutumisessa.
Korona-aika auttoi toisia esikoisperheitä kukoistamaan, samalla se lannisti toiset, tutkimus kertoo1.4.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin, kuinka osa esikoislapsensa koronarajoitusten aikaan saaneista perheistä löysi selviytymiskykyisyytensä ja sopeutui vallitseviin olosuhteisiin, samalla kun osa perheistä kertoi jääneensä kasaantuvien stressitekijöiden alle – pahimmillaan ilman tukea.
Jyväskylän yliopiston tilinpäätös 2024: Tutkimuksessa ja koulutuksessa menestystä, taloudessa käänne parempaan31.3.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
Vuosi 2024 oli tutkimuksen ja koulutuksen osalta menestyksekäs. Vertaisarvioitujen julkaisujen määrä jatkoi kasvua. Myös kilpaillussa tutkimusrahoituksessa vuosi oli tuloksekas. Euroopan tutkimusneuvosto myönsi yliopistoon tieteellisiä läpimurtoja tavoittelevalle kokeneelle tutkijalle tarkoitetun ERC Advanced Grant -hankerahoituksen.
Väitös: Biomolekyylit auttavat ymmärtämään järvien ekologiaa (Litmanen)31.3.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston väitöskirjatutkimuksen mukaan tulevaisuudessa ilmastonmuutoksen vaikutuksia ja järvivesien kunnostustoimenpiteitä tarkasteltaessa tulisi keskittyä yksittäisten lajien sijaan koko ravintoverkon toimintaan.
Tutkimus paljastaa: Urashokit voivat johtaa työpaikan vaihtoon sote-alalla31.3.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreessa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkimuksessa selvitettiin sote-alan työntekijöiden kokemia urashokkeja ja niiden vaikutuksia työuraan. Tutkimus paljastaa, että urashokit voivat muuttaa työntekijöiden suhtautumista työhön ja jopa johtaa työpaikan tai alan vaihtoon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme