Kela pyytää eSARA-tiedostoilla Kelan etuuksia hakevia työnantajia käyttämään muita asiointipalveluja
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Ilmoitin.fissä lähetettäviä eSARA-tiedostoja voi lähettää Kelaan enää 30.9.2025 asti. Kela suosittelee, että eSARA-tiedostoilla etuuksia hakevat isot työnantajat siirtyisivät pian hakemaan etuuksia tulorekisterissä ja pienet joko tulorekisterissä tai Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Kelan etuuksien hakeminen tulorekisterissä vaatii palkkaohjelman, josta voi lähettää poissaolotietoja.
Kela luopuu vanhenevan tekniikan vuoksi eSARA-tiedostojen vastaanottamisesta. 30.9.2025 on viimeinen päivä, jolloin eSARA-tiedostoja voi lähettää Kelaan.
Työnantajien, jotka siirtyvät hakemaan Kelan etuuksia tulorekisterissä, täytyy pian varmistaa, että heidän palkkaohjelmastaan voi lähettää työntekijöiden poissaolotietoja tulorekisteriin. Ennen tulorekisterin käyttöön siirtymistä työnantajan täytyy myös Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa antaa suostumus sähköisiin päätöksiin ja varmistaa, että työnantajan tilinumero on ilmoitettu.
Tulorekisteri sopii erityisesti isoille työnantajille, jotka hoitavat paljon Kela-asioita. Tulorekisterissä työnantaja voi hakea etuuksia helposti omalla palkkaohjelmallaan. Hakuprosessi on pitkälti automatisoitu, ja työnantaja voi lähettää kerralla usean työntekijän hakemuksia. Tämän vuoden alusta asti tulorekisterissä on voinut hakea myös osasairauspäivärahaa ja vuosilomakustannuskorvausta.
Pienille työnantajille sopii Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu
Myös pienemmät työnantajat, jotka käyttävät eSARA-tiedostoja, voivat halutessaan siirtyä hakemaan Kelan etuuksia tulorekisterissä. Toinen vaihtoehto on hakea Kelan etuuksia Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Päiväraha- ja korvauspalvelussa työnantaja voi hakea kerrallaan yhtä työntekijää koskevia etuuksia.
Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu sopii hyvin pienille työnantajille, jotka hakevat etuuksia harvemmin. Palvelu esimerkiksi ohjaa käyttäjää täyttämään hakemustiedot oikein. Lisäksi palvelussa voi nyt lähettää yhtä työntekijää koskevia liitteitä kerrallaan.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Anne IlvonenkehittämispäällikköKela
Puh:050 551 8098etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme