Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Sammandrag
- FPA preciserar anvisningarna för tolktjänsten.
- I fortsättningen kan tjänsten också användas för tolkning av informationsskärmar, om kunden behöver det på grund av en funktionsnedsättning.
- Tjänsten har även hittills kunnat användas förutom i interaktionssituationer även för tolkning av korta texter, såsom blanketter och nyheter.
- Anvisningarna gällande tolkning av inspelningar förblir oförändrade.
- FPA väntar ytterligare beslut i frågan från besvärsinstanserna.
Se meddelandet på teckenspråk: https://youtu.be/AKX_zOPnrfc
**********
Försäkringsdomstolen har 26.2.2025 meddelat ett avgörande där den ansåg att bowling är en sådan situation som omfattas av lagen om tolkningstjänster och som FPA måste ordna tolkning för. Avgörandet avsåg en situation där behovet av tolkning för en kund med syn- och hörselnedsättning gällde tolkning av skärmen i en bowlinghall samt beskrivning av omgivningen och handledning med taktila tecken.
Försäkringsdomstolens avgörande förtydligar vilka situationer lagen om tolkningstjänster omfattar. Enligt FPA:s gällande anvisningar kan tolktjänster för personer med funktionsnedsättning ordnas inte bara för interaktionssituationer utan också för tolkning av text i liten omfattning i exempelvis blanketter, tidningar eller webbmedier, om det är nödvändigt på grund av en funktionsnedsättning. I och med försäkringsdomstolens avgörande preciserar FPA sina anvisningar så att tolktjänsten i fortsättningen också kan användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Anvisningarna om tolkning av inspelningar förblir oförändrade
FPA:s anvisningar om tolkning av inspelningar ändrades temporärt i december 2024. Anvisningarna gäller fortfarande och försäkringsdomstolens avgörande medför inga ändringar i dem. FPA inväntar fortfarande ytterligare avgöranden från besvärsinstanserna om tolkning av inspelningar.
Läs mer
Kontakter
Seija PeltomäkiförmånschefFPA
Tel:020 635 8832seija.peltomaki@kela.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Korjattu tiedote: Kelan palvelupiste Akaassa ja Sastamalassa korvataan muilla palveluilla28.3.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Kelan Akaan ja Sastamalan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä. Tiedotteeseen on korjattu Sastamalaa lähimmät Kelan palvelupisteet, jotka ovat Nokialla, Huittisissa ja Tampereella.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum