Vammaisten tulkkauspalvelu tulkkaa jatkossa myös näyttötaulujen tekstejä
Kela tarkentaa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun ohjetta vakuutusoikeuden ratkaisun perusteella. Jatkossa tulkkauspalvelua voi käyttää myös erilaisten näyttötaulujen tulkkaamiseen, jos asiakkaalla on siihen vamman vuoksi tarve.
Tiivistelmä
- Kela tarkentaa tulkkauspalvelun ohjeita.
- Jatkossa palvelua voi käyttää myös näyttötaulujen tulkkaamiseen, jos asiakas tarvitsee sitä vamman takia.
- Palvelua on tähänkin mennessä voinut käyttää vuorovaikutustilanteiden lisäksi lyhyiden tekstien, kuten lomakkeiden ja uutisten, tulkkaukseen.
- Tallenteiden tulkkausta koskevat ohjeet pysyvät ennallaan.
- Kela odottaa vielä lisää muutoksenhakuasteiden päätöksiä asiasta.
Katso tiedote viittomakielellä: https://youtu.be/CyBxaT4vmBs
**********
Vakuutusoikeus on antanut 26.2.2025 ratkaisun, jossa se katsoi keilailun olevan tulkkauspalvelulain mukainen tilanne, johon Kelan täytyy järjestää tulkkaus. Ratkaisussa oli kyse tilanteesta, jossa kuulonäkövammaisen asiakkaan tulkkauksen tarve kohdistui keilailunäytön tulkkaamiseen sekä ympäristön kuvailuun ja opastamiseen taktiiliviittomin.
Vakuutusoikeuden ratkaisu selventää kysymystä siitä, mitä tilanteita tulkkauspalvelulaki kattaa. Kelan voimassa olevan ohjeen mukaan vammaisten tulkkauspalvelua voidaan järjestää vuorovaikutustilanteiden lisäksi myös pienimuotoisen kirjallisessa muodossa olevan tekstin, kuten lomakkeiden, sanomalehtien tai verkkomedian tekstin tulkkaamiseen, jos se on vamman vuoksi tarpeellista. Vakuutusoikeuden ratkaisun myötä Kela tarkentaa ohjettaan siten, että jatkossa tulkkauspalvelua voi käyttää myös erilaisten näyttötaulujen tulkkaamiseen, jos asiakkaalla on siihen vamman vuoksi tarve.
Tallenteiden tulkkausta koskeva ohjeistus säilyy ennallaan
Kela muutti joulukuussa 2024 väliaikaisesti ohjetta tallenteiden tulkkauksesta. Tämä ohje on edelleen voimassa, eikä vakuutusoikeuden ratkaisu tuo siihen muutoksia. Kela odottaa yhä muita muutoksenhakuasteiden ratkaisuja tallenteiden tulkkaamisesta.
Lue lisää
Kela muuttaa väliaikaisesti vammaisten tulkkauspalvelun ohjetta tallenteiden tulkkauksesta | Kela
Yhteyshenkilöt
Seija PeltomäkietuuspäällikköKela
Puh:020 635 8832seija.peltomaki@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA28.3.2025 13:00:00 EET | Pressmeddelande
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Huhtikuusta alkaen tulkkauspalvelun asiakirjat saa halutessaan vain OmaKelaan28.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
1.4.2025 alkaen Kelan vammaisten tulkkauspalvelun päätökset ja muut asiakirjat lähetetään vain sähköisesti OmaKelassa niille asiakkaille, jotka ovat luopuneet paperipostista.
Korjattu tiedote: Kelan palvelupiste Akaassa ja Sastamalassa korvataan muilla palveluilla28.3.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Kelan Akaan ja Sastamalan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä. Tiedotteeseen on korjattu Sastamalaa lähimmät Kelan palvelupisteet, jotka ovat Nokialla, Huittisissa ja Tampereella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme