Från april kan kunderna välja att ta emot handlingar som anknyter till tolktjänsten endast i MittFPA
Från 1.4.2025 skickas beslut och andra handlingar som gäller FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning endast i elektronisk form i MittFPA till de kunder som har avstått från papperspost.
Se meddelandet på teckenspråk: https://youtu.be/qOC8xCKfG5I
***
Om du inte har meddelat att du vill avstå från papperspost får du fortfarande beslut, brev och andra handlingar både per post och i MittFPA.
Du kan övergå till att använda e-tjänster genom att informera oss om det i MittFPA. Det här gäller alla förmånshandlingar som FPA kan skicka elektroniskt.
Om du har valt att avstå från papperspost får du ett e-postmeddelande eller sms när en handling kan läsas i MittFPA.
Läs mer:
Kontakter
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Förändringar i tjänsterna vid Kervo stads servicepunkt – FPA:s tidsbokningstjänst upphör31.3.2025 08:47:16 EEST | Pressmeddelande
Det sker förändringar i verksamheten vid Kervo stads servicepunkt från och med den 1 april, då FPA:s tidsbokningstjänst upphör. Rådgivning i FPA-ärenden ges vid servicepunkten också i fortsättningen. Mer omfattande FPA-ärenden kan skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Keravan kaupungin asiointipisteen palveluihin muutoksia – Kelan ajanvarauspalvelu päättyy31.3.2025 08:47:16 EEST | Tiedote
Keravan kaupungin asiointipisteen toiminta muuttuu 1.4. alkaen, kun Kelan ajanvarauspalvelu päättyy. Neuvontaa Kela-asioissa voi saada asiointipisteellä jatkossakin. Laajemmin Kela-asioita voi hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning tolkar i fortsättningen också texter på informationsskärmar28.3.2025 11:20:00 EET | Pressmeddelande
FPA preciserar anvisningarna om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning utifrån försäkringsdomstolens avgörande. I fortsättningen kan tolktjänsten också användas för tolkning av olika informationsskärmar, om kunden har behov av det på grund av en funktionsnedsättning.
Vammaisten tulkkauspalvelu tulkkaa jatkossa myös näyttötaulujen tekstejä28.3.2025 11:20:00 EET | Tiedote
Kela tarkentaa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun ohjetta vakuutusoikeuden ratkaisun perusteella. Jatkossa tulkkauspalvelua voi käyttää myös erilaisten näyttötaulujen tulkkaamiseen, jos asiakkaalla on siihen vamman vuoksi tarve.
Korjattu tiedote: Kelan palvelupiste Akaassa ja Sastamalassa korvataan muilla palveluilla28.3.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Kelan Akaan ja Sastamalan palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi 1.4. alkaen hoitaa OmaKelassa, puhelimessa ja etäpalvelupisteissä. Tiedotteeseen on korjattu Sastamalaa lähimmät Kelan palvelupisteet, jotka ovat Nokialla, Huittisissa ja Tampereella.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum