Nyt koko alueella on yhteinen digitaalinen asiointikanava
Kirjaudu OmaKantaan ja tarkista Kanta-informointi sekä tietojen luovutusluvat.
Kun kaikki hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköt ovat nyt siirtyneet käyttämään yhteistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää, myös asiakkaille ja potilaille on käytössä yhteinen terveydenhuollon digitaalinen asiointipalvelu, Kansalaisen terveyspalvelu. Sosiaalihuollon digitaalinen asiointi löytyy koko alueen yhteisestä Omapalvelusta.
– Digitaalisissa palveluissa voi olla vielä pieniä kuntakohtaisia eroja, esimerkiksi lastenneuvolan ajanvarauksessa, mutta tavoitteemme on, että digitaalisia palveluita on tarjolla yhdenvertaisesti kaikille. Joissain palveluissa uusien toimintatapojen ja järjestelmän yhteensovittaminen vaatii vielä toimenpiteitä, digipäällikkö Sofi Nyman kertoo.
Nyman kehottaa kaikkia kirjautumaan Kansalaisten terveyspalveluun (pohjanmaa.terveytesi.fi), tarkistamaan omat yhteystietonsa, tekstiviestimuistutusten luvat sekä samalla tutustumaan, mitä kaikkia asioita voi hoitaa palvelussa digitaalisesti.
– Voit tehdä ajanvarauksia ja perua varatun ajan. Palvelussa voit asioida myös alaikäisen lapsesi puolesta.
Digitaalisten palveluiden kehittäminen jatkuu ja kevään aikana otetaan käyttöön myös ÖVPH-mobiilisovellus. Sovelluksesta tiedotetaan myöhemmin tarkemmin.
Laskutuksessa taukoja kevään aikana
Siirtyminen uuteen asiakas- ja potilastietojärjestelmään vaikuttaa asiakas- ja potilaslaskutuksen aikatauluun. Laskutuksessa on suunniteltuja taukoja, koska ennen laskujen lähettämistä halutaan varmistaa, että tiedot laskulla ovat oikein.
Lasku perustuu toteutettuun palveluun ja hoitoon. Tapa kirjata asiakkaan saama palvelu sekä sen siirtäminen laskutukseen tehdään uudella tavalla, joten työ on aluksi hitaampaa.
– Asiakkaan ei tarvitse huolestua, jos lasku ei tule yhtä säännöllisesti kuin aikaisemmin. Siirrymme laskutuksessa normaaliin aikatauluun kevään aikana, mutta haluamme ottaa uudet järjestelmät käyttöön hallitusti, sanoo maksuyksikön päällikkö Christine Widd.
Tarkista ja hyväksy kanta-informointi
Jotta asiointisi terveydenhuollon vastaanotoilla olisi mahdollisimman sujuvaa, käy tarkistamassa OmaKannassa, oletko vastaanottanut Kanta-informoinnin.
Kanta-informointi on ilmoitus, jossa kerrotaan, miten tietojasi käytetään sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hyväkymisen jälkeen voit päivittää potilastietojesi luovutusluvan tai kiellot.
– Jos olet antanut luovutusluvan, esimerkiksi vastaanotolla sinua hoitava sairaanhoitaja tai lääkäri näkee aiemmat kirjaukset ja terveystietosi, hoitotyön asiantuntija Eeva-Kaisa Liukkonen neuvoo.
Ennen 30.11.2023 hyväksytty Kanta-informointi ei ole enää voimassa ja se täytyy hyväksyä uudelleen.
Lue lisää Kanta-informoinnista ja luovutusluvasta täältä:
Mikä on Kanta-informointi? – Kansalaiset – Kanta.fi
Yhteyshenkilöt
Christine Widdmaksuyksikön päällikkö
Puh:044 727 1525christine.widd@ovph.fiSofi Nymandigipäällikkö
Puh:040 149 5210sofi.nyman@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
De yrkesutbildade personerna har nu ett gemensamt verktyg, men arbetet med att lära sig det nya verktyget fortsätter31.3.2025 16:20:59 EEST | Pressmeddelande
Enheterna i välfärdsområdet har under det senaste halvåret gått över till att använda ett gemensamt klient- och patientdatasystem.
Ammattilaisilla nyt yhteinen työväline, mutta uuden opettelu jatkuu31.3.2025 16:20:05 EEST | Tiedote
Hyvinvointialueen yksiköissä on siirrytty viimeisen puolen vuoden aikana käyttämään yhteistä asiakas- ja potilastietojärjestelmää.
Nu har hela området en gemensam, digital servicekanal31.3.2025 16:17:59 EEST | Pressmeddelande
Logga in dig på MittKanta och kontrollera informationen om Kanta-tjänsterna samt tillstånden för utlämnande av uppgifter.
Ny brandstation togs i bruk i Kronoby: ”Nu blir utryckningarna smidigare”28.3.2025 10:15:27 EET | Pressmeddelande
Räddningspersonalen i Kronoby flyttar in i nya, fräscha utrymmen. Den nya brandstationen är anpassad till nutida krav och har gott om plats för både personal och utrustning.
Kruunupyyn uusi paloasema otettiin käyttöön: ”Hälytysten hoito sujuvoituu”28.3.2025 10:14:42 EET | Tiedote
Kruunupyyn pelastushenkilöstö muuttaa uusiin, raikkaisiin tiloihin. Uusi paloasema vastaa nykyajan vaatimuksia, ja siellä on paljon tilaa sekä henkilöstölle että varusteille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme