Tutkimus: Helsinki-Vantaan lentoasema herättää kaikkein positiivisimpia tunnetiloja
"Tunnetilat eri ympäristöissä" -tutkimus selvitti 18-74-vuotiaiden suomalaisten tunnetiloja erilaisissa ympärivuotisissa ulkomainonnan ympäristöissä. Positiiviset tunteet olivat voimakkaimpia lentoasemalla, ja niitä koettiin seuraavaksi eniten satamissa, taajamien ulkopuolisilla maanteillä sekä kauppakeskuksissa.

Tutkimukseen vastanneiden suomalaisten kuluttajien mukaan Helsinki-Vantaan lentoasema herättää tutkituista kaupunkien ja liikkumisen ulkomainosympäristöistä eniten positiivisia tunteita. Tämä on erityisen merkittävää mainonnan tehokkuuden ja toimivuuden kannalta, sillä positiiviset tunteet parantavat tutkitusti mainonnan muistettavuutta ja vaikuttavuutta. Altistuessa mainonnalle mainosalustassa tai -ympäristössä, johon kuluttajalla on positiivinen suhde, on vaikutus mainostavalle brändille jopa 7-kertainen verrattuna tilanteeseen, jossa mainosalusta/-ympäristö ei ole mielekäs2).
"Tunnetilat eri ympäristöissä" -tutkimus selvitti 18-74-vuotiaiden suomalaisten tunnetiloja erilaisissa ulkomainonnan ympäristöissä. Kantar Media Finlandin toteuttamaan paneeli-tutkimukseen vastasi 1011 henkilöä elokuussa 2024.
Tutkimuksessa selvitettiin vastaajien liikkumista ympärivuotisissa ympäristöissä viimeisen kuukauden aikana sekä niihin useimmiten yhdistyviä tunnetiloja. Ympäristöjä olivat muun muassa linja-autopysäkit, metroasemat, juna-asemat, maantiet, supermarketit, lähikaupat, kauppakeskukset, kaupunkien keskustat sekä matkustajaterminaalit kuten Helsinki-Vantaan lentoasema sekä Helsingin satamaterminaalit. Tunnetiloja kuvaavia vaihtoehtoja olivat useita sekä positiivisia että negatiivisia.
Positiiviset tunteet olivat voimakkaimpia lentoasemalla, ja niitä koettiin seuraavaksi eniten satamissa, taajamien ulkopuolisilla maanteillä sekä kauppakeskuksissa
Positiiviset tunnetilat hallitsevat: Helsinki-Vantaan lentoasemalla käyneistä 50 % koki innostuneisuutta, 41 % iloisuutta/hyväntuulisuutta ja 22 % onnellisuutta odottaessaan lentonsa lähtöä. Myös jännitys on osana kokemusta, viidennes (22 %) koki jännitystä, mikä voi liittyä matkustamiseen liittyvään positiiviseen odotukseen.
Helsinki-Vantaan lentoaseman jälkeen seuraavaksi eniten positiivisia tunnetiloja yhdistettiin Helsingin satamaterminaaleihin, maanteihin taajaman ulkopuolella sekä kauppakeskuksiin.
"Nämä tulokset ovat erityisen merkittäviä mainostajille. Monet tutkimukset osoittavat, että positiivisessa tunnetilassa olevat ihmiset huomaavat ja muistavat mainoksia paremmin. Helsinki-Vantaan lentoasema tarjoaa ainutlaatuisen ympäristön, jossa matkustajat ovat avoimia ja vastaanottavaisia mainonnalle positiivisten tunnetilojensa ansiosta. Kun mainonnan vahvaan muistijälkeen lisätään lentoaseman ainutkertainen, uusiin asioihin ja ilmiöihin tarttuva ostovoimainen kohderyhmä, tämä luo erinomaisen mahdollisuuden brändeille luoda vahvoja emotionaalisia yhteyksiä kuluttajiin”, kertoo Clear Channelin tutkimuspäällikkö Kristian Fagerström.
Helsinki-Vantaan lentoasema on viime vuosina saanut useita kansainvälisiä tunnustuksia. Se on valittu muun muassa omassa kokoluokassaan Euroopan parhaaksi lentoasemaksi vuonna 2024.3)
”Helsinki-Vantaan lentoaseman läpi kulkee kuukausittain yli miljoona matkustajaa, joille kaikille haluamme tarjota ensiluokkaisen asiakaskokemuksen. Olemme iloisia, että matkustajat ja muut lentoasemalla vierailevat kokevat positiivisia tunteita lentoasemallamme – tätä tukevat uudet upeat tilat sekä palvelut. Kehitämme lentoasemaa kauppapaikkana jatkuvasti niin, että se tarjoaa loistavat toimintaedellytykset kiinnostaville kaupallisille toimijoille”, kertoo Helsinki-Vantaan kaupallisen liiketoiminnan johtaja Nora Immonen Finaviasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kristian FagerströmData & Insight Manager
Puh:+358407033444kristian.fagerstrom@clearchannel.fiNina MyllyharjuHead of Marketing & Communications
Puh:+358405959789nina.myllyharju@clearchannel.fiKuvat
Liitteet
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Clear Channel Suomi Oy
Mainostajalle entistäkin tehokkaammat mahdollisuudet hyödyntää DOOH retail mediaa S-ryhmän myymälöissä16.4.2025 11:01:00 EEST | Tiedote
Store Digital -verkosto kasvaa vauhdilla ja kattaa pian koko Suomen. Tämän myötä SOK ja Clear Channel ovat sopineet tiiviistä yhteistyöstä osana laajempaa kehityssuunnitelmaa ja allekirjoittaneet valtakunnallisen yhteistyösopimuksen Store Digital -myymälämedian kehittämisestä ja yhteistyöstä S-ryhmän myymälöissä sisältäen Prismat, S-marketit, Alepat ja Salet.
Pasi Raassina siirtyy Clear Channel Finlandille johtamaan Future of Media -hanketta ja ohjelmallisen ostamisen kehittämistä31.3.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Pitkän ja ansiokkaan uran median ja digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen parissa tehnyt IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina siirtyy Clear Channelille, Head of Future Media -rooliin. Pasi vastaa digitaalisen ulkomainonnan kehityksestä ja kasvusta erityisesti digitaalisen mainonnan ostajien näkökulmasta.
Clear Channelin digitaalinen ulkomainosverkosto kasvaa yli 5000 mainospintaan – yhtiö lanseeraa yli 500 uutta mainospintaa4.3.2025 09:16:00 EET | Tiedote
Ulkomainosyhtiö Clear Channel vahvistaa asemaansa digitaalisen ulkomainonnan edelläkävijänä laajentamalla valtakunnallista ulkomainosverkostoaan yli 500 uudella mainospinnalla. Verkoston kokonaismäärä kasvaa samalla yli 5000* digitaaliseen mainospintaan kattaen yli 250 paikkakuntaa eri puolilla Suomea.
Tutkimus: Suomalaiset vaihtelevat ostopäätöshetkellä hyvin usein tutun ja uusien tuotemerkkien välillä9.9.2024 07:40:00 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen1) mukaan päivittäistavarakaupassa valinnan hetkellä suomalaiset vaihtelevat hyvin usein eri tuotemerkkien välillä, joissain tuoteryhmissä korostuneen paljon, toisissa hieman vähemmän. Keskiarvoisesti lähes kaksi kolmasosaa (64 %) suomalaisista vaihtelee tuotemerkkiä tutun ja uuden merkin välillä. Tutkimus on ainutlaatuinen, sillä vastaavaa ei ole Clear Channel Suomen eikä tutkimuksen toteuttaneen Norstatin tietojen mukaan tehty Suomessa tai ainakaan tuloksia ei ole kerrottu julkisuudessa. ”Päätarkoituksenamme oli selvittää tuoteryhmäkohtaisesti suomalaisen kuluttajan vaihteluhalukkuutta päivittäistavarakaupassa tuotemerkin osalta - valitaanko aina sama tuttu merkki vai vaihdellaanko tuotemerkkiä tutun ja uusien merkkien välillä. Tutkimuksessa tutkittiin kaiken kaikkiaan reilu 80 eri tuoteryhmää ”, kertoo Clear Channel Suomen tutkimuspäällikkö Kristian Fagerström. Tutkimus on jatkoa viime vuonna Clear Channelin julkaisemalle tutkimukselle, jossa selvitettiin ostopäät
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme