Business Finland

Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi talvella 1,2 miljardiin euroon

Jaa

Suomessa vieraili talven huippukuukausina joulukuusta helmikuuhun yhteensä 1,24 miljoonaa ulkomaista matkailijaa 88 maasta. Rahaa ulkomaiset vieraat jättivät Suomeen 1,23 miljardia euroa eli 15 prosenttia edellistalvea enemmän.

Kymmenen suurinta maata, joista matkailijat tulivat Suomeen talvikaudella joulukuu 2024 – helmikuu 2025.
Kymmenen suurinta maata, joista matkailijat tulivat Suomeen talvikaudella joulukuu 2024 – helmikuu 2025. Visit Finland

Ulkomaiset matkailijat tekivät yhteensä 1,24 miljoonaa matkaa Suomeen talven huippukuukausina (joulu-helmikuu).  Matkojen määrä kasvoi seitsemän prosenttia edelliseen talvikauteen verrattuna. Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö kasvoi tätäkin nopeammin edellistalveen verrattuna.

– Matkaa kohden käytetty euromäärä kasvoi merkittävästi. Ulkomaiset matkailijat ostivat suomalaisilta yrityksiltä palveluita ja hyödykkeitä yhteensä 1,23 miljardilla eurolla eli keskimäärin 410 miljoonalla eurolla kuukaudessa. Kulutus kasvoi edellistalveen 15 prosentilla, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.

Ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa muodostuu majoituksesta, ravintoloista ja kahviloista, polttoaineesta, liikkumisesta, kulttuurista, urheilusta ja virkistyksestä sekä ostoksista ja muista menoista. Rahankäyttöön ei sisälly meno- ja paluumatkan lento- ja laivalippuihin käytettyä rahaa.

Omatoimimatkailun suosio kasvaa

Kansainvälinen trendi on jo pidempään suosinut omatoimimatkailun kasvua. Tämä näkyy myös Suomessa. Vapaa-ajan matkailijat tekivät Suomeen selvästi edellistalvea vähemmän valmismatkoja. Hieman harvempi kuin joka neljäs (24 %) matkailija tuli Suomeen tänä talvena valmismatkalle, kun vielä edellistalvena valmismatkalaisia oli lähes kolmannes (30 %).

Tyypillisesti talven matkat varataan hyvissä ajoin. Varauskäyttäytymisessä on kuitenkin myös nähtävissä muutosta. Vapaalla olleet matkailijat tekivät ensimmäisen Suomen matkaansa liittyvän varauksen tänä talvena 4,1 kuukautta ennakkoon, kun vielä edellistalvena matkavaraukset haluttiin varmistaa 4,6 kuukautta ennakkoon.

– Ulkomaiset vapaa-ajan matkailijat ovat olivat tutkimuksen mukaan lomaansa aiempaa tyytyväisempiä. Aiempaa useampi matkailija kertoi tulevansa Suomeen todennäköisesti uudelleen lomamatkalle, joko kesällä tai talvella, Wakonen jatkaa. 

Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta Matkailijamittari-tilastosta.

Taustatietoa tutkimuksesta

  • Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama kuukausitilasto. Tiedonkeruu alkoi maaliskuussa 2023.
  • Tutkimuksen kohdejoukon muodostavat ulkomailla asuvat matkailijat, jotka matkustivat Suomeen. Kohdejoukkoon eivät sisälly niin sanotut transit- eli vaihtomatkustajat.
  • Tilastokeskus vastaa tutkimuksen otannan suunnittelusta ja tutkimusaineiston tuottamisesta.
  • Tutkimusyritykset Visitory Oy ja Norstat Oy vastaavat satamissa ja lentokentillä tehtävästä tiedonkeruusta.
  • Joulukuun 2024 - helmikuun 2025 aineisto muodostuu  2 391 kohdejoukkoon kuuluvan henkilön haastattelusta
  • Matkamäärän virhemarginaali 2024 on noin 2 prosenttia suuntaansa.
    Tutkimuksen tulokset julkaistaan tietokantatauluina Visit Finlandin
  • Tilastopalvelu Rudolfissa sekä avoimena datana Matkailu ja turismi - Kategoriat avoindata.fi
  • Lue lisää Matkailijamittarista Visit Finlandin sivuilta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Business Finland

Business Finland tarttuu kiertotalouden pullonkaulaan – kuluttajabrändit aliedustettuina myönnetyssä rahoituksessa6.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote

Julkaisuvapaa Suomen ylikulutuspäivänä 6.4.2025 Kiertotalouden osuus kaikesta Business Finlandin rahoittamasta innovaatiotoiminnasta vuosina 2023–2024 oli 15 prosentin luokkaa. Näinä vuosina kiertotalouden ratkaisuille on myönnetty rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa. Kuluttajabrändien osuus tästä oli vain muutama prosentti. “Tässä on selkeä pullonkaula”, kommentoi kuluttajaliiketoiminnan asiantuntija Anne Rahikainen Business Finlandista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye