Messukeskus

Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio 2025 on Smuuti-pakastevälipala

Jaa

Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio -palkinto jaettiin tänään Ruokamessuilla Helsingin Messukeskuksessa Pakkasmarjan Smuuti-välipalalle. Terveellinen, jäätelön kaltainen herkku palkittiin Suomen Messusäätiön lahjoittamalla 10 000 euron palkinnolla.

Kuvassa on Smuuti Mmm marjavälipala, mansikan, raparperin ja vaniljan makuisena.
Terveellinen välipalaherkku Smuuti on Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio 2025. Suomen Messusäätiön lahjoittama 10 000 euron palkinto luovutettiin Helsingin Messukeskuksessa järjestettävillä Ruokamessuilla perjantaina 11.4.

Smuuti-välipalan marjaraaka-aineet ovat suomalaisia, ja tuote valmistetaan marja-alueen keskellä Suonenjoella. Pakastevälipalassa marjojen maku pysyy raikkaana ja vitamiinit tallessa. Välipalassa hyödynnetään kesän tuoremarjakaupan ylijäämämansikoita, mikä vähentää hävikkiä.

“Olemme määrittäneet yrityksemme yhdeksi tehtäväksi inspiroida kuluttajia käyttämään marjoja ja tarjota marjoille uudenlaisia käyttömahdollisuuksia perinteisten rinnalle. Seuraamme aktiivisesti markkinoita, ja välipalaistuminen on ollut näkyvissä jo jonkin aikaa. Halusimme tuoda välipalavaihtoehdon, joka sisältää runsaasti kotimaista marjaa ja kuituja”, sanoo Pakkasmarjan kaupallinen johtaja Netta Tikkanen.

Tuote on saanut kuluttajien keskuudessa hyvän vastaanoton, ja erityisesti somessa on ollut paljon pöhinää sen ympärillä. Tuotteen uusintaostoaste on ollut korkea, joten välipalaherkku ei ole jäänyt vain kertaostokseksi.

“Suomalainen menestysresepti -kilpailu jäi meiltä lyhyeksi mutta toi tuotteelle hieman näkyvyyttä ennen lanseerausta. Jatkoimme tuotekehitystä julkisesti yhteistyössä somevaikuttaja Laura Kiurun kanssa, ja hänen seuraajiensa keskuudessa tuotteelle on jo muodostunut fanikunta. Julkinen tuotekehitys on mahdollistanut kuluttajien huomioimisen paremmin, esimerkiksi makuvaihtoehdoissa ja pakkauksissa”, jatkaa Tikkanen.

Uusien ravitsemussuositusten mukaan kasviksia, hedelmiä ja marjoja suositellaan syötäväksi entistä enemmän. Smuuti tarjoaa helpon tavan saada päivän marja-annos täyteen. Se on kätevä välipala lapsille ja aikuisille sekä sopii nautittavaksi kotona ja työpaikalla. Sulaessaan tuote muuttuu moussemaiseksi, joten se toimii hyvin myös matkaeväänä.

Smuuti on uutuus pakastealtaissa, mutta Pakkasmarja suunnittelee jo uutta makuvarianttia. Yritys selvittää myös tuotteen vientipotentiaalia Suomen elintarvikevientiyhdistys Suvi ry:n Runway-projektissa ja kevään kansainvälisillä elintarvikkeiden valmistajille ja jälleenmyyjille suunnatuilla PLMA-messuilla.

“Tuotteella on suuri potentiaali menestyä, koska välipalaistuminen jatkuu ja kuluttajat etsivät entistä helpompia ratkaisuja arkeensa. Kotimaisuus ja itsestään huolta pitäminen ovat kuluttajille tärkeitä”, pohtii Tikkanen.  

Palkinnonsaajan päätti Ruokamessujen kehitysryhmä puheenjohtajanaan Elintarviketeollisuusliitto ETL:n johtaja Marleena Tanhuanpää.

”Kotimainen elintarviketeollisuus tuntee parhaiten suomalaisten tarpeet ja makumieltymykset. On koko yhteiskunnan kannalta tärkeää, että ruoka-alan yritykset voivat panostaa vahvasti alan tutkimukseen ja innovointiin”, toteaa Tanhuanpää.  

Kunniamaininta kahdelle elintarvikkeelle

Palkinnonsaajan lisäksi raati päätti kaksi kunniamaininnan saajaa, jotka ovat HKFoods Makusuola ja Valio Gold&Green® mureat ja mehevät Original-suikaleet.

HKFoodsin Makusuola on innovaatio, joka vähentää tuotteiden suolapitoisuutta jopa 25 % ilman, että maku muuttuu. HKFoodsin makusuola koostuu kaliumkloridista ja aromeista, eikä siinä ole lainkaan natriumia. Tämä tuote on merkittävä kansanterveysteko ja ratkaisu suolan käytön vähentämiseen.

Gold&Green® mureat ja mehevät suikaleet ovat gluteeniton ja vegaaninen vaihtoehto arkikokkailuun. Tuotetta voi käyttää kanasuikaleiden tapaan, ja se on helppo tapa lisätä ruokavalioon ravitsemussuositusten mukaisia palkokasveja.


Lisätietoja:

Pakkasmarja, kaupallinen johtaja, Netta Tikkanen, p. 020 7099 586, netta.tikkanen@pakkasmarja.fi

Elintarviketeollisuusliitto ETL, johtaja Marleena Tanhuanpää, p. 040 528 2207, marleena.tanhuanpaa@etl.fi

Helsingin Messukeskus, viestinnän asiantuntija Antti Karjunen, p. 050 574 3444, antti.karjunen@messukeskus.com 

Kuvia palkinnonjakotilaisuudesta ja palkituista Messukeskuksen kuvapankissa https://mediabank.messukeskus.com/kuvat/ pe 11.4. noin klo 13 alkaen.  

Ruokamessut Helsingin Messukeskuksessa 11.–13.4.2025 samaan aikaan Lapsimessujen ja Lemmikkimessujen (avoinna la–su) kanssa. Ruokamessuilla on mukana näytteilleasettajia arjen nopeista välipaloista hienostuneempiin makupaloihin ja uutuusjuomiin. Ohjelmassa keskustellaan tämän hetken ruokailmiöistä sekä kuullaan ruoka- ja juomamietteitä tunnetuilta suomalaisilta. www.ruokamessuthelsinki.fi | @ruokamessuthelsinki

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuvassa on Smuuti Mmm marjavälipala, mansikan, raparperin ja vaniljan makuisena.
Terveellinen välipalaherkku Smuuti on Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio 2025. Suomen Messusäätiön lahjoittama 10 000 euron palkinto luovutettiin Helsingin Messukeskuksessa järjestettävillä Ruokamessuilla perjantaina 11.4.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. |  Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Pitch Finland Cybersecurity -kilpailu on avattu – Etsimme uraauurtavia kyberturvallisuusratkaisuja10.4.2025 09:09:11 EEST | Tiedote

Ilmoittautuminen Pitch Finland Cybersecurity -kilpailuun on nyt käynnissä ja tarjoaa kyberturvallisuusalan yrityksille, tiimeille ja organisaatioille ainutlaatuisen mahdollisuuden esitellä innovatiivisia ratkaisujaan, joilla on kansainvälistä kasvupotentiaalia. Kilpailun finaali järjestetään osana Cyber Security Nordic -tapahtumaa 4.–5. marraskuuta Helsingin Messukeskuksessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye