Suomen Paikallisliikenneliitto ry

Linja-autoille ja matkustajille sujuvan katutilan ohjeet uudessa muodossa suunnittelijoiden käyttöön

Jaa

Paikallisliikenneliiton linja-autoliikenteen suunnitteluohjeet on tuotettu helpompaan jakelumuotoon ja löytyvät sivulta paikallisliikenneliitto.fi/suunnitteluohjeet. Ohjeiden tarkoituksena on tarjota tietoa hyvistä katutilan suunnitteluratkaisuista matkustajien ja liikennöinnin kannalta. Linja-autoliikenteen infrastruktuuri mitoitetaan lähtökohtaisesti aina kolmiakselisten telilinja-autojen mukaisesti. Tavoitteena on sujuva bussiliikenne.

Mitoitusajoneuvo
Mitoitusajoneuvo

Ohjeet on ryhmitelty neljään teemaan ja nettisivuksi:

  • Linja-autokalusto eli mitoittavan ajoneuvojen tilantarve
  • Linja-autoliikenteen sujuvuus kaduilla ja teillä
  • Pysäkkien suunnittelu
  • Vaihtopysäkit, päätepysäkit ja linja-autoterminaalit

”Matkustajia hyvin palveleva ja sujuva bussiliikenne edellyttää kaupunki- ja infrasuunnittelulta toimivia ratkaisuja. Joukkoliikenteen tarpeiden huomioiminen on tärkeää eri suunnittelutasoilla: aina kaavoituksen tilavarauksista yksityiskohtaiseen rakennussuunnitteluun asti. Paikallisliikenneliiton infrasuunnitteluohjeet auttavat suunnittelijoita käyttämään bussiliikenteen ja -matkustajien kannalta hyviä ratkaisuja.”  toteaa Emmi Pasanen, liikenteen kehittämispäällikkö, Vantaan kaupungilta, päivitystyötä ohjanneen ohjausryhmän puheenjohtaja.

Bussien mitat ovat säilyneet varsin ennallaan, mutta sallitut massat kasvaneet jonkin verran. Ohjeiden yhteydessä olevista ajouramalleista on luovuttu, sillä suunnittelussa käytetään nykyään erillisiä ajouraohjelmistoja. Pyöräliikennettä bussipysäkkien yhteydessä on ohjeistettu aiempaa enemmän. Vaihtopysäkkeihin ja päätepysäkkeihin liittyvään ohjeistukseen ei ole tehty merkittäviä muutoksia. Ohjeissa tuotiin kuitenkin esille Tampereen hienot laiturin yli vaihtomahdollisuudet, jolloin matka jatkuu erittäin lyhyellä kävelyetäisyydellä tavallisesti heti matkan suuntaan.

”On ollut suuri ilo ja kunnia olla tuottamassa uusia bussiliikenteen infrasuunnitteluohjeita Paikallisliikenneliitolle. Uudet ohjeet korvaavat aiemmat bussiliikenteen infrakortit. Yli 15 vuotta sitten tehdyt infrakortit koottiin alun perin pieneen kansioon, mikä sisälsi infrakortit paksulle paperille painettuna ja ajourat kuultopaperina. Uudet ohjeet löytyvät nettisivuilta, joita on helppoa katsella niin omalta koneelta kuin jopa kännykästä.” kertoo Simo Airaksinen, WSP Oy:n projektipäällikkö infrakorttihankkeessa.

Suunnitteluohjeet tarkistettiin viimeksi vuonna 2008. Ohjekortteja oli 13 kappaletta.  Ohjeet ovat olleet tärkeä työkalu niin uusille kuin kokeneillekin suunnittelijoille. Päivittäminen oli tarpeen, sillä tieliikennelaki ja säännöt ovat muuttuneet. Piti myös tarkistaa, miten jalankulun, pyöräilyn, esteettömyyden ja liikenneturvallisuuden uudet suunnitteluohjeet sovitellaan bussiliikenteen ympäristöön.

Toiveita ja teemoja ohjeiksi jäi vielä toteuttamatta, mutta työtä voidaan joskus jatkaa.

Nyt tehty päivitystyö aloitettiin syksyllä 2023 ja saatiin valmiiksi alkuvuonna 2025. Työtä ohjasi ryhmä kaupunkien joukkoliikenne- ja katusuunnittelun ammattilaisia ja työn tekivät WSP Oy:n asiantuntijat. 

Suunnittelupöydältä toteutukseen lähtee toivon mukaan aina joukkoliikenteen käyttäjien ja operoinnin kannalta hyvät esteettömät pysäkit, terminaalit ja kadut.

Olemassa olevassa kaupunkiympäristössä on kuitenkin aina paikkoja, mihin suositeltaviin mittoihin ei pystytä. Ahtaissa kaupunkiympäristöissä ja esimerkiksi työmaiden yhteydessä voidaan soveltaa ohjeissa kuvailtuja minimimittoja, mutta liikennöinti ei ole tällöin kaikin tavoin sujuvaa 

Avainsanat

Linkit

Suomen Paikallisliikenneliitto ry

Paikallisliikenneliitto edustaa 16 toimivaltaista joukkoliikenneviranomaista, jotka järjestävät liikennepalveluja kaupungeissa ja kaupunkiseuduilla. Niiden joukkoliikennepalveluissa tehdään noin 490 miljoonaa matkaa vuodessa.

Paikallisliikenneliiton jäseniä ovat Helsingin seudun liikenne (HSL), Hämeenlinnan, Joensuun, Jyväskylän, Kuopion, Kotkan, Kouvolan, Lahden, Lappeenrannan, Oulun, Porin, Salon ja Raaseporin kaupungit, Meri-Lappi sekä Tampereen ja Turun joukkoliikenneyksiköt. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Paikallisliikenneliitto ry

Vuoden 2024 joukkoliikenneteko on paikallinen päätöksenteko joukkoliikennepalvelujen kehityksen tekijänä23.9.2024 12:03:35 EEST | Tiedote

Paikallisliikenneliitto haluaa vuoden joukkoliikenneteko ja -henkilövalinnoilla nostaa alan arvostusta ja kannustaa joukkoliikenteen ammattilaisia työssään. Vuoden joukkoliikenneteko julkaistiin Paikallisliikennepäivillä Helsingissä Pikku-Finlandiassa 19.-20.9.2024, minne kokoontui noin 270 liikennealan ammattilaista ja päättäjää. Hyvään palvelukehitykseen tarvitaan onnistunutta vuorovaikutusta asiakkaiden, liikennöitsijöiden, kuntien ja joukkoliikennelautakunnan kanssa. On elintärkeää, että on joukkoliikenteeseen perehtyneitä päättäjiä arvioimassa liikennepalvelujen merkitystä ihmisten arkeen ja kaupunkiseudun vetovoimalle. Paikalliset joukkoliikennepäättäjät tuovat monipuolisesti erilaisia näkökulmia keskusteluun ja ovat luomassa poliittista tahtotilaa kehittää palvelua. He valmistelevat ja tekevät esityksen paikallisesta rahoituksesta joukkoliikenteelle. He ottavat kantaa muun muassa suunnitteluun, hinnoitteluun, hankintaperiaatteisiin ja vaihtoehtoihin uudistaa palvelua. Huikea mat

Paikallisliikenneliitto vaatii alennetun arvonlisäveron pitämistä ennallaan17.9.2024 10:53:21 EEST | Tiedote

Joukkoliikenteestä ei pidä tehdä kalliimpaa ja vaikeuttaa kaupunkiseutujen hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamista. Henkilökuljetusten alennettu arvonlisävero tulisi pitää ennallaan samassa verotasossa mihin aikakausi- ja sanomalehdetkin jäävät. Samoilla perusteluilla kuin tavaraliikenteen ja autoilun kustannusten nousua hillitään, tulisi henkilökuljetus- ja joukkoliikennepalvelujen olla valtion erityissuojeluksessa pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassamme. Kun joukkoliikenteen hintaa nostetaan, jotta valtio liikenteen menoissa ja arvonlisäverotuloissa säästää noin 60 miljoonaa, ollaan samaan aikaan valmiita autoilun päästöohjauksen lievennyksillä ottamaan miljardiriski myöhemmistä kuluista, jos liikenteen päästöjä ei vähennetä Suomen Euroopan Unionissa sopimaan tasoon. Kulutukseen kohdentuvien verojen nosto kohdistuu samoihin ihmisryhmiin. Arvonlisäveron nosto lisää liikenneköyhyyttä. Liikkumisen hinnan muutokset sekä puutteet ja heikennykset palveluissa vaikuttavat Suo

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye