Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Digital sjukvårdsmottagning börjar testas i april

Dela

Österbottens välfärdsområde testar en ny digital sjukvårdsmottagning från och med mitten av april. Till en början kommer hälften av välfärdsområdets invånare att ha tillgång till den digitala mottagningen. Under försöksperioden kommer användningen av tjänsten att följas upp och utvecklas. Den digitala sjukvårdsmottagningen är samtidigt en del av ett forskningsprojekt. Forskningsprojektets syfte är att ta reda på hur en digital mottagning påverkar kunden och om behovet av fysiska besök och telefontjänster ändrar.

På välfärdsområdets digitala mottagning kan man sköta besök inom primärvården helt på distans. Tjänsten har både bedömning av vårdbehovet och skötar- och läkarmottagning. Tjänsten är en chattdiskussion med möjlighet till att skicka bilder och ha videosamtal.

Ett brev sänds till alla som hör till försöksgruppen

Under försökstiden kommer hälften av invånarna i Österbotten att ha tillgång till den digitala sjukvårdsmottagningen. Dessa personer kommer i slutet av april att få ett brev om att de hör till försöksgruppen samt anvisningar för hur tjänsten används. Alla som bor i samma hushåll kan i så fall använda tjänsten. De kan sköta sina ärenden på den digitala mottagningen genom antingen en ny mobilapplikation eller välfärdsområdets webbsidor. Försöksperioden ger välfärdsområdet en möjlighet att utveckla de digitala tjänsterna under kontrollerade former.

– Under försöket utvecklar vi distanstjänsten och vi kan bedöma till exempel vilka ärenden som fungerar för distansmottagning, hur mycket personal som behövs till distansmottagningen och hur vi ska organisera vårdpersonalens arbete så att tjänsten ska fungera smidigt, säger digichefen Sofi Nyman.

Det är frivilligt att använda den digitala mottagningen och kunden får också välja den fysiska mottagningen om hen vill. Om ärendet inte kan skötas på den digitala mottagningen får kunden en tid till sin hälsocentral eller välfärdsstation.

– Vi hoppas att många testar vår digitala mottagning och ger respons. Då deltar man samtidigt i utvecklingen av servicen, säger Sofi Nyman.

Förhoppningen är att den digitala sjukvårdsmottagningen blir tillgänglig för alla österbottningar i början av år 2026. De andra digitala tjänsterna, till exempel tidsbokning, är tillgängliga för alla också under försöksperioden.

Österbotten deltar i unik forskning

Under försöksperioden deltar Österbottens välfärdsområde i ett forskningsprojekt om digitala tjänsters effektfullhet och hur ett digitalt alternativ inverkar på behovet och användningen av fysiska besök och telefontjänster. Forskningsprojektet genomförs av Institutet för hälsa och välfärd, Aalto-universitetet och Åbo universitet.

–  Forskningen kommer att ge nationellt och internationellt betydelsefull information om hur digitala alternativ påverkar vårdens effektfullhet och människornas beteende när de ska uträtta sina ärenden, säger strategi- och utvecklingsdirektör Suvi Einola.

Deltagarna till försöket och forskningen har valts ut slumpmässigt så att hälften av hushållen i Österbotten hör till försöksgruppen och andra hälften till kontrollgruppen. Från försöksgruppen har man uteslutit till exempel personer med spärrmarkering och äldre personer som bor på serviceboenden med heldygnsomsorg.

  • Forskningen görs som en randomiserad kontrollerad studie: detta gör det möjligt att utvärdera effekterna av den digitala mottagningen på ett tillförlitligt sätt, säger Lauri Sääksvuori från Institutet för hälsa och välfärd, som också är ansvarig forskare för försöket i Österbotten.

Forskningsprojektet finansieras av Social- och hälsovårdsministeriet.

  • Förväntningarna på de digitala tjänsternas effektfullhet är höga, men informationen om effekterna är fortfarande för knapphändig för de behov som styrningen av välfärdsområdet behöver, berättar Aleksi Yrttiaho, direktör på Social- och hälsovårdsministeriets enhet för digitalisering och informationshantering.

Goda erfarenheter av chatten

Då den digitala sjukvårdsmottagningen öppnas tas den tidigare chattjänsten för bedömning av vårdbehov ur bruk. Den har bara haft cirka 150 användare per vecka.

– Chattjänsten har hittills inte använts av särskilt många och det har varit en sorts testperiod även för oss. Vi har redan fått goda erfarenheter och när vi nu deltar i forskningsprojektet hjälper det oss att vidareutveckla den digitala mottagningen, säger Nyman.

För tillfället jobbar enbart en begränsad grupp yrkesutbildade personer inom den digitala kundbetjäningen, så vi kan både fortsätta med utvecklingsarbetet och erbjuda tjänsten på ett kontrollerat sätt, då antalet kunder är begränsat till hälften av invånarna.

Även om den chatt som vi hittills haft i bruk ska stängas kan alla kunder fortfarande uträtta ärenden digitalt.

– Alla kunder kan fortfarande boka tid, ta del av sina hälso- och sjukvårdsuppgifter och fylla i blanketter för förhandsuppgifter i Medborgarnas hälsovårdstjänst, som är gemensam för hela området.

Snart kommer vi också att informera om nya chattjänster som blir tillgängliga för alla invånare i välfärdsområdet.

Kontakter

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Länkar

Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Sairaanhoidon digitaalisen vastaanoton kokeilu alkaa huhtikuussa11.4.2025 11:30:00 EEST | Tiedote

Pohjanmaan hyvinvointialueella kokeillaan uutta sairaanhoidon digitaalista vastaanottoa huhtikuun puolivälistä alkaen. Digitaalinen vastaanotto tulee aluksi käyttöön puolelle hyvinvointialueen asukkaista. Kokeilun aikana palvelun käyttöä seurataan ja sitä kehitetään. Samalla osallistutaan tutkimukseen, jossa selvitetään digitaalisen vastaanoton vaikutusta asiakkaisiin sekä läsnävastaanottojen ja puhelinpalveluiden tarpeeseen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye