Dela dina erfarenheter av MittFPA – gå med i vår kundgemenskap och besvara enkäten
FPA har i fjol startat en kundgemenskap där medlemmarna har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster genom att delta i olika enkäter och undersökningar. I en enkät till kundgemenskapen i april utreds vilka erfarenheter medlemmarna har av MittFPA och hurdana önskemål det finns för utvecklingen av FPA:s elektroniska tjänster.
Medlemmar av FPA:s kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster. Kundgemenskapen har redan närmare 2000 medlemmar. FPA hoppas att personer med olika livssituationer och bakgrunder blir medlemmar i gemenskapen. I nästa enkät ombes medlemmarna berätta om sina erfarenheter av FPA:s elektroniska tjänster. Förra året var antalet inloggningar i MittFPA över 43 miljoner och 83 % av alla förmånsansökningar gjordes på webben.
– En stor del av våra kunder sköter FPA-ärenden självständigt i MittFPA, men en del behöver stöd vid användning av e-tjänsten. Vi hoppas att vi med hjälp av enkäten får omfattande information om kundupplevelsen av MittFPA och mer information om situationer där kunder har behövt eller fått hjälp med att använda e-tjänsten, säger utvecklingsspecialist Annikki Korhonen som har varit med i arbetet med att utveckla MittFPA.
Kundgemenskapen är öppen för alla över 16 år som vill bli medlemmar. Gemenskapen fungerar främst i digitala miljöer. Inbjudningar till att besvara enkäter skickas per e-post, och var och en kan själv välja vilka enkäter eller andra uppgifter man vill delta i eller vilka frågor man vill ta ställning till. Deltagandet i kundgemenskapen sker anonymt: svar som ges kopplas inte till kunduppgifterna, och de påverkar heller inte kundrelationen på något sätt.
Man kan delta i FPA:s kundgemenskap på svenska, finska, eller engelska.
Enkäten om användning av e-tjänsten kan besvaras fram till 21.4
Nästan alla FPA-ärenden går att sköta i e-tjänsten MittFPA som riktar sig till privatpersoner. I MittFPA kan man bland annat ansöka om förmåner, skicka bilagor och kontrollera behandlingstiderna för ansökningar och betalningsdagarna för förmåner. Man loggar in i e-tjänsten med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
I MittFPA kan man också sköta vissa ärenden för en annan person som inte kan eller vill sköta dem själv. För att sköta en annan myndig persons ärenden behöver man Suomi.fi-fullmakten Uträtta ärenden gällande socialskyddsförmåner.
I april utreds medlemmarnas erfarenheter av MittFPA samt kartläggs önskemål och behov i fråga om utvecklingen av de elektroniska tjänsterna vid FPA. Svar önskas av de som använt MittFPA, de som sköter en annan persons ärenden och kunder som behöver hjälp med att använda e-tjänster.
Resultaten av enkäten används för att förbättra kundupplevelsen och utveckla de elektroniska tjänsterna. Enkäten kan besvaras i FPA:s kundgemenskap fram till 21.4.2025.
Läs mer
Sköt dina ärenden i MittFPA
Gå med i kundgemenskapen
Information om kundgemenskapen
Kontakter
Annikki KorhonenutvecklingsspecialistFPA
enheten för utveckling av serviceverksamheten
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Antalet mottagare av handikappbidrag för personer under 16 år fortsatte att öka 202417.4.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 beviljades totalt 11 300 nya handikappbidrag för personer under 16 år. Av de beviljade handikappbidragen beviljades 82 procent med anledning av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar. Antalet personer som fick handikappbidrag på grund av adhd ökade med 15 procent från året innan.
Alle 16-vuotiaan vammaistuen saajien määrä jatkoi kasvuaan vuonna 202417.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 myönnettiin yhteensä 11 300 uutta alle 16-vuotiaan vammaistukea. Myönnetyistä vammaistuista 63 prosenttia alkoi neurokehityksellisten oireyhtymien perusteella. ADHD:n vuoksi etuutta saavien määrä lisääntyi edellisvuodesta 15 prosenttia.
Antalet klienter inom Nuotti-coachning halverades år 202416.4.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick betydligt färre klienter Nuotti-coachning än under tidigare år. Nuotti-coachning ordnas inom ramen för FPA:s yrkesinriktade rehabilitering för unga. Antalet klienter minskade kraftigt redan i slutet av 2023 till följd av att målgruppen preciserades. Efter de lagändringar som gjorts är det nu viktigt att följa hur situationen utvecklas för unga som riskerar att marginaliseras.
Nuotti-valmennuksen saajamäärä romahti vuonna 2024 – saajia alle puolet edellisvuoteen verrattuna16.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Nuoren ammatillisen kuntoutuksen Nuotti-valmennusta sai vuonna 2024 huomattavasti pienempi määrä nuoria kuin aiempina vuosina. Saajamäärä kääntyi jyrkkään laskuun jo loppuvuonna 2023 tehtyjen kohderyhmän täsmennysten seurauksena. Nyt on tärkeää seurata, miten syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tilanne kehittyy lakimuutosten jälkeen.
Bärplockare som kommer till Finland ska ansöka om tillstånd för säsongsarbete och rätt till vård15.4.2025 08:59:54 EEST | Pressmeddelande
Bärplockare som kommer till Finland från ett land utanför EU-området för att plocka vilda bär betraktas i fortsättningen som säsongsarbetare, vilket ger dem bättre tillgång till den offentliga hälso- och sjukvården. Utöver tillstånd för säsongsarbete ska de också ansöka om rätt till vård.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum