Kerro kokemuksistasi OmaKelasta – liity asiakasyhteisöön ja vastaa kyselyyn
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelassa on viime vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Huhtikuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on OmaKelasta sekä toiveita sähköisen asioinnin kehittämisestä.
Kelan asiakasyhteisön jäsenet voivat vaikuttaa Kelan palvelujen kehittämiseen. Tähän mennessä yhteisöön on liittynyt jo lähes 2 000 jäsentä. Kela toivoo yhteisöön eri elämäntilanteissa olevia ja eri taustoista tulevia jäseniä. Seuraavassa kyselyssä kutsutaan jäsenet mukaan kertomaan kokemuksiaan Kelan sähköisestä asioinnista. OmaKelassa asioitiin vuonna 2024 yli 43 miljoonaa kertaa, ja 83 % hakemuksista tehtiin verkossa.
– Suuri osa asiakkaistamme hoitaa Kela-asiat itsenäisesti OmaKelassa, mutta osa tarvitsee tukea sähköisessä asioinnissa. Toivomme kyselyn avulla saavamme laajasti tietoa asiakaskokemuksesta OmaKelassa sekä lisätietoa tilanteista, joissa on tarvittu tai annettu apua sähköisessä asioinnissa, kertoo kehittämisen asiantuntija Annikki Korhonen, joka on ollut mukana OmaKelan kehittämistyössä.
Asiakasyhteisö on avoin kaikille jäseniksi haluaville, 16 vuotta täyttäneille henkilöille. Yhteisö toimii pääasiassa digitaalisissa ympäristöissä. Kutsut kyselyihin tulevat sähköpostiin, ja jokainen voi itse valita, mihin kyselyihin tai muihin tehtäviin osallistuu ja mistä aiheista haluaa jakaa näkemyksiään. Yhteisön toimintaan osallistutaan anonyymisti: annettuja vastauksia ei yhdistetä asiakastietoihin, eivätkä ne vaikuta Kela-asiakkuuteen millään tavalla.
Kelan asiakasyhteisö toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Kyselyyn sähköisestä Kela-asioinnista voi vastata 21.4. asti
Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa henkilöasiakkaiden sähköisessä asiointipalvelussa OmaKelassa. OmaKelassa voi muun muassa hakea tukia ja lähettää liitteitä sekä tarkistaa hakemuksen käsittelyajan ja tuen maksupäivän verkossa. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
OmaKelassa voi hoitaa myös joitakin asioita toisen puolesta, jos hän ei voi tai halua hoitaa niitä itse. Toisen täysi-ikäisen puolesta asiointiin tarvitaan Suomi.fi-valtuus, jonka nimi on Sosiaaliturvan etuusasioiden hoitaminen.
Huhtikuussa asiakasyhteisössä selvitetään jäsenten kokemuksia OmaKelasta sekä kartoitetaan toiveita ja tarpeita sähköisen asioinnin kehittämiseen Kelassa. Vastauksia toivotaan OmaKelaa käyttäneiltä, toisen puolesta asioivilta sekä asiakkailta, jotka tarvitsevat apua sähköisten asiointipalveluiden käytössä.
Kyselyn tuloksia hyödynnetään asiakaskokemuksen parantamisessa ja ne auttavat sähköisen asioinnin kehittämisessä. Kyselyyn voi vastata 21.4.2025 asti Kelan asiakasyhteisössä.
Lue lisää
Asioi OmaKelassa
Liity asiakasyhteisöön
Tutustu asiakasyhteisöön
Yhteyshenkilöt
Annikki Korhonenkehittämisen asiantuntijaKela
palvelutoiminnan kehittämisyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Bärplockare som kommer till Finland ska ansöka om tillstånd för säsongsarbete och rätt till vård15.4.2025 08:59:54 EEST | Pressmeddelande
Bärplockare som kommer till Finland från ett land utanför EU-området för att plocka vilda bär betraktas i fortsättningen som säsongsarbetare, vilket ger dem bättre tillgång till den offentliga hälso- och sjukvården. Utöver tillstånd för säsongsarbete ska de också ansöka om rätt till vård.
Suomeen tulevien luonnonmarjanpoimijoiden täytyy hakea kausityölupaa ja hoito-oikeutta15.4.2025 08:59:54 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). EU-alueen ulkopuolelta Suomeen tulevat luonnonmarjanpoimijat ovat jatkossa kausityöntekijöitä, mikä parantaa heidän asemaansa julkisessa terveydenhuollossa. Heidän täytyy hakea kausityöluvan lisäksi myös hoito-oikeutta.
Wild-berry pickers coming to Finland must apply for a seasonal work permit and the right to medical treatment15.4.2025 08:59:54 EEST | Press release
Foreign wild-berry pickers from outside the EU who come to Finland to work are now regarded as seasonal workers, which gives them better access to public health services. In addition to a residence permit for seasonal work, they must also apply for the right to seek medical treatment in Finland.
Arbetsutskottet för FPA:s fullmäktige har intervjuat Heli Backman11.4.2025 14:18:04 EEST | Pressmeddelande
Arbetsutskottet för FPA:s fullmäktige har i dag 11.4 intervjuat Heli Backman för tjänsten som generaldirektör för FPA. Den nya generaldirektören väljs vid fullmäktigemötet 29.4.
Kelan valtuutettujen työvaliokunta on haastatellut Heli Backmanin11.4.2025 14:18:04 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan valtuutettujen työvaliokunta on tänään 11.4. haastatellut Heli Backmanin Kelan pääjohtajan tehtävään. Uusi pääjohtaja valitaan valtuutettujen kokouksessa 29.4.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme