Suomeen tulevien luonnonmarjanpoimijoiden täytyy hakea kausityölupaa ja hoito-oikeutta
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
EU-alueen ulkopuolelta Suomeen tulevat luonnonmarjanpoimijat ovat jatkossa kausityöntekijöitä, mikä parantaa heidän asemaansa julkisessa terveydenhuollossa. Heidän täytyy hakea kausityöluvan lisäksi myös hoito-oikeutta.
EU-alueen ulkopuolelta Suomeen tulevien Suomeen tulevien henkilöiden, jotka haluavat työskennellä luonnonmarjanpoimijoina, täytyy hakea kausityölupaa. Kausityöluvan saamisen jälkeen heidän täytyy hakea hoito-oikeutta Kelasta. Hoito-oikeuden myötä he saavat tarvitsemansa hoidon julkisessa terveydenhuollossa asiakasmaksun hinnalla, vaikka heillä ei olisi Suomessa kotikuntaa.
Kela ei tarkista kausityöntekijöiden oikeutta sairaanhoitoon automaattisesti, vaan hoito-oikeutta täytyy siis hakea. Aiemmin turistiviisumilla Suomessa oleskelleet marjanpoimijat olivat oikeutettuja vain kiireelliseen sairaanhoitoon ja joutuivat maksamaan kustannukset itse.
Hoito-oikeutta haetaan täyttämällä Kelan hakemuslomake SV 139 (pdf). Jos poimija haluaa valtuuttaa esimerkiksi työnantajan edustajan hakemaan hoito-oikeuden tai hoitamaan hänen muita etuusasioitaan Kelassa, hänen täytyy antaa työnantajalle valtakirja. Valtakirjan voi laatia esimerkiksi Kelan valtakirjapohjan VAL 3 (pdf) avulla, tai valtakirja voi olla vapaamuotoinen.
Kausityöntekijöillä tarkoitetaan työntekijöitä, jotka työskentelevät Suomessa suomalaiselle työnantajalle tilapäisesti sesongin ajan maa- ja puutarhatalouden, luonnonmarjojen poiminnan tai matkailualan tehtävissä.
Lisätietoja asiakkaille
Yhteyshenkilöt
Maija HirviJuristiKela
Puh:020 634 3517etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Antalet klienter inom Nuotti-coachning halverades år 202416.4.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 fick betydligt färre klienter Nuotti-coachning än under tidigare år. Nuotti-coachning ordnas inom ramen för FPA:s yrkesinriktade rehabilitering för unga. Antalet klienter minskade kraftigt redan i slutet av 2023 till följd av att målgruppen preciserades. Efter de lagändringar som gjorts är det nu viktigt att följa hur situationen utvecklas för unga som riskerar att marginaliseras.
Nuotti-valmennuksen saajamäärä romahti vuonna 2024 – saajia alle puolet edellisvuoteen verrattuna16.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Nuoren ammatillisen kuntoutuksen Nuotti-valmennusta sai vuonna 2024 huomattavasti pienempi määrä nuoria kuin aiempina vuosina. Saajamäärä kääntyi jyrkkään laskuun jo loppuvuonna 2023 tehtyjen kohderyhmän täsmennysten seurauksena. Nyt on tärkeää seurata, miten syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tilanne kehittyy lakimuutosten jälkeen.
Dela dina erfarenheter av MittFPA – gå med i vår kundgemenskap och besvara enkäten14.4.2025 09:23:50 EEST | Pressmeddelande
FPA har i fjol startat en kundgemenskap där medlemmarna har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster genom att delta i olika enkäter och undersökningar. I en enkät till kundgemenskapen i april utreds vilka erfarenheter medlemmarna har av MittFPA och hurdana önskemål det finns för utvecklingen av FPA:s elektroniska tjänster.
Kerro kokemuksistasi OmaKelasta – liity asiakasyhteisöön ja vastaa kyselyyn14.4.2025 09:23:50 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelassa on viime vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Huhtikuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on OmaKelasta sekä toiveita sähköisen asioinnin kehittämisestä.
Tell us about your experiences with using OmaKela – join Kela’s Customer Community and fill out our survey14.4.2025 09:23:50 EEST | Press release
Kela launched a Customer Community in 2024. The members of the community contribute to the development of Kela’s services by taking part in various surveys and studies. In April’s Customer Community survey we ask about the members’ experiences with using the OmaKela e-service and how we should develop our e-services.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme