Vuoden brändi 2025 -kilpailussa mukana kolme vahvaa brändiä: iLOQ, Relove ja Snellman

Jaa

Vuoden brändi -kilpailun finalistikolmikkoon kivunneet iLOQ, Relove ja Snellman ovat kaikki vahvoja ja tunnettuja suomalaisbrändejä. Kilpailu ratkeaa 6.5.2025, kun ammattilaisista koostuva raati julistaa voittajan Keskuskauppakamarin Suuri brändipäivä -tilaisuudessa.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (IPR ja digitalisaatio) Minna Aalto-Setälä.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (IPR ja digitalisaatio) Minna Aalto-Setälä. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

Kilpailun tarkoituksena on kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön. Kilpailussa brändiä arvioidaan muun muassa brändin tarinan, asiakaskokemuksen, innovatiivisuuden, suojauksen ja viestinnän perusteella. Voittajan valitsee brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati.  

”Saimme yleisöltä ja yrityksiltä itseltään paljon hyviä ehdotuksia brändikisaan. Kärkikolmikon valinta ei ollut helppoa, mutta nämä kolme yritysbrändiä nousivat kriteeristömme perusteella voittajaehdokkaiksi”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija ja brändiraadin puheenjohtaja Minna Aalto-Setälä.  

Aalto-Setälän mukaan brändin merkitys liiketoiminnalle kasvaa koko ajan. Se lisää tunnettuutta, tehostaa viestintää ja auttaa erottamaan brändin haltijan tuotteet kilpailijoiden vastaavista tuotteista. 

”Brändi auttaa, kun pyritään hankkimaan uusia asiakkaita mutta sen avulla voidaan myös pitää kiinni olemassa olevista asiakkaista. Brändi suojaa myös vaikeuksissa, sillä kun yritys tekee virheitä tai se joutuu sosiaalisessa mediassa riepoteltavaksi, hyvä brändi tukee ja helpottaa hankalan ajan yli pääsemisessä”, Aalto-Setälä sanoo. 

Vuoden brändi -kilpailu ei ole mainoskilpailu, vaan brändejä tarkastellaan laajalti myös brändin ja oikeudellisen suojaamisen näkökulmasta. Osa kilpailun asiantuntijaraadin jäsenistä on IPR-asioihin tai markkinointiin erikoistuneita ammattilaisia, osa edellisten vuosien voittajabrändien edustajia. 

Asiantuntojaraadissa ovat tänä vuonna:  

Raadin puheenjohtaja: Varatuomari Minna Aalto-Setälä, Keskuskauppakamari  

Jäsenet: 

EU Trademark Attorney Kirsi Ekström, Lakiasiaintoimisto Kaulo & Parners Oy 

Markkinointijohtaja Jaana Hjelt, Lapuan Kankurit 

Toimitusjohtaja Siamäk Naghian, Genelec  

Viestintä- ja brändijohtaja Jere Nurminen, Yle  

KTT, dosentti Anne Rindell 

Vuoden brändi -palkinnon ovat aikaisemmin saaneet Elovena 2024, Genelec 2023, Lapuan Kankurit 2022, Yle 2021 ja Marimekko 2019.   

Suuri brändipäivä järjestetään 6.5.2025 Pikku-Finlandiassa Helsingissä ja livestriiminä. Lue lisää täältä: https://kauppakamari.fi/tapahtumat/suuri-brandipaiva-2025/  

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Kolmen kuukauden maasta poistumissääntö heikentää Suomen asemaa kansainvälisillä työmarkkinoilla - osaajat ja yritykset kärsivät8.4.2025 09:00:01 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää kolmen kuukauden maasta poistumissäännöstä ongelmallisena erityisesti nyt, kun työttömyys on ennätyksellisen korkealla ja työttömyysjaksot ovat pidentyneet. Tänään eduskunnassa äänestyksessä oleva laki tulee siten osumaan entistä useampaan ulkomaalaiseen, jolla normaalioloissa on hyvät edellytykset työllistyä ja antaa panoksensa suomalaiseen yhteiskuntaan. Myös työnantajalle laki tuo lisää velvollisuuksia.

Keskuskauppakamari: Trumpin tullimaksut haittaavat kaikkien taloutta mutta eniten Yhdysvaltojen3.4.2025 11:43:33 EEST | Tiedote

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin myöhään tiistai-iltana julkistamat odotettuakin kovemmat tullimaksut useita maita kohtaan haittaavat koko maailman taloutta ja saattavat leikata esimerkiksi Euroopan talouskasvua tulevina vuosina muutamilla prosenttiyksiköillä. Suurin kärsijä tulee kuitenkin todennäköisesti olemaan Yhdysvallat itse, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye