Ei vain tyyliä, vaan elämäntyyliä – suomalaisille silmälasit ovat yhä useammin osa identiteettiä ja itseilmaisua
Silmälasit eivät ole enää vain näkemisen apuväline – ne ovat osa tyyliä, persoonaa ja arjen hallintaa. Silmäaseman tutkimukset ja asiakasdata osoittavat, että erityisesti naiset kokevat lasit osaksi identiteettiään ja tärkeäksi osaksi ulkonäköään. Monelle lasit ovat niin olennainen osa omaa ilmettä, ettei ulos lähdetä ilman niitä – vaikka muita asusteita puuttuisikin.

– ”Mieluummin ulos ilman rintaliivejä kuin ilman silmälaseja” on lause, jonka eräs kyselyymme vastannut naisasiakas kirjoitti. Lausahdus kertoo, kuinka silmälasit ovat monille paitsi välttämättömyys, myös itsetunnon ja itseilmaisun väline”, Silmäaseman kehys- ja aurinkolasivalikoimasta vastaava valikoimapäällikkö Hanna Airio toteaa.
Silmäaseman asiakasdata kertoo, että suomalaiset tekevät näkemiseen liittyviä valintojaan paitsi tyylin, vahvasti myös käytännöllisyyden ja pitkäjänteisyyden näkökulmasta. Yli puolet suomalaisista valitsee ratkaisun, joka toimii kaikissa tilanteissa. Yhä useampi ottaa silmälasit osaksi myös juhlapukeutumista.
– On selvästi nähtävissä, että silmälaseja ei enää vierasteta myöskään juhlapukeutumisessa, vaan yhä useampi viimeistelee juhla-asunsa upeilla kehyksillä. Samalla moni suomalainen on kuitenkin näkemisen ratkaisujen sekakäyttäjä – saattaa käyttää piilolinssejä erityistilanteissa, juhlassa tai vaikkapa urheillessa – mutta silmälasit säilyttävät asemansa näkyvimpänä ja monen tapauksessa näyttävimpänä ratkaisuna, Airio kuvailee.
Silmäasema juhlii kuluvana vuonna 50-vuotisjuhlaansa, jota juhlistettiin myös muotinäytöksen merkeissä. Näytöksessä tutustuttiin kauden silmä- ja aurinkolasitrendeihin ja nähtiin, kuinka lasit toimivat yhtä voimakkaina asusteina kuin korut ja laukutkin.
– Muotinäytös oli kunnianosoitus sille, kuinka silmälasit eivät ole vain käytännöllinen näkemisen ratkaisu vaan myös voimakas osa tyyliä. Halusimme näyttää, että kehykset voivat kruunata lookin yhtä elegantisti kuin mikä tahansa muu muotiasuste. Ja mikä tärkeintä, ne sopivat saumattomasti kaikkiin hetkiin: niin työpäivään, rentoon viikonloppuun kuin näyttäviin juhliinkin. Kauniit, persoonalliset ja kantajalleen sopivat kehykset tuovat uutta intensiteettiä kaikentyyppisiin asuihin, näytöksen stailannut stylisti ja muotitoimittaja Liisa Kokko kertoo.
Muoti muuttuu – suomalaiset tekevät siitä omanlaisensa ja yhdistävät käytännön, laadun ja yksilöllisyyden
Airion mukaan suomalaiset ovat usein varsin lojaaleja omalle tyylilleen, mutta myös yllättävän rohkeita väreissä ja muodoissa. Suomessa seurataan kansainvälistä muotia, mutta suomalaisten valinnoissa korostuvat astetta hillitymmät, mutta silti persoonalliset vaihtoehdot.
– Meillä moni etsii laseja, jotka kestävät aikaa, mutta eivät ole tylsät. Erityisesti kehysten väreissä uskalletaan tehdä persoonallisia valintoja. Suomalainen ostaa silmälasit yleensä 3–4 vuoden välein. Naisasiakas käyttää tilaisuuden usein myös tyyliuudistukseen, kun taas mies ostaa uudet lasit usein tarpeeseen – mutta muoti alkaa näkyä myös miesten valinnoissa, Airio kertoo.
Asiakaskäyttäytyminen osoittaa, että suomalaiset valitsevat laseihinsa erityisesti laadukkaita linssejä, linjakasta muotoilua ja harkittuja materiaaleja, kuten kevyttä ja allergisoimatonta titaania. Kehysten valinta on monelle henkilökohtainen ja visuaalinen prosessi, eikä suomalainen välttämättä useinkaan hae näkyviä brändilogoja, vaan omaa ilmettä.
– Suomalaiset ovat silmä- ja aurinkolasiostoksilla yllättävänkin leikkisiä. Moni asiakas sanookin suoraan haluavansa erilaiset kuin edelliset. Kehysten vaihto nähdään keinona uudistua – uusien, jännittävien silmälasien hankinta voi olla samanlainen piristysruiske ulkonäölle kuin hiustyylin vaihtaminen, Airio kuvailee.
Trendit 2025: matalaa, ylisuurta ja monikulmaista – somesta tutut sihteerilasit nousussa
– Muodin ytimestä löytyy nyt ratkaisuja kaikenlaiseen makuun, niin runsaasti vastakohtiakin mallistoista löytyy. Samaan aikaan tarjolla on niin niin ylisuurta kuin 2000-luvun alun matalaakin kehystä. Muotitalojen mallistoissa näkyy niin räväkkyyttä, minimalismia, muhkeaa pehmeyttä kuin kulmikasta särmää, Airio kuvaa.
Kauden silmälasimuodin ytimessä ovat 2000-luvun alun matalat kehykset, ylisuuret silmälasit, monikulmaisuus ja läpikuultavat värisävyt. Sesonkia kuvaa myös erilaisten tyylien kirjo: muotitalojen mallistoissa näkyy niin räväkkyyttä, minimalismia, muhkeaa pehmeyttä kuin kulmikasta särmää.
– Miesten ja naisten aurinkolasimuoti ottaa tänä vuonna askeleen matalampaan ja selkeämpään suuntaan. 90-luvun pienet kehykset ovat yhä pinnalla, mutta niiden lisäksi nousussa on ajattomuus. “Muotihuoneiden aurinkolasimallistoissa klassiset muodot saavat uutta ilmettä pienistä yksityiskohdista. Nyt halutaan malleja, jotka kestävät aikaa, Airio kertoo.
Aurinkolasimuodin 2025 väripalettia määrittää tuttuun tyyliin vuoden Pantone-väri, kahvin ja suklaan inspiroima pehmeä Mocha Mousse. Ruskean ja mustan vivahteiden rinnalle on noussut yllättäviä tulokkaita, kuten sininen, oliivinvihreä, liila, okra, vaaleanpunainen, oranssi ja turkoosi. Kilpikonnakuvioiduissa kehyksissä ihastuttaa vaaleanpunertava Pink Havanna -sävy. Liukuvärjätyt ja läpikuultavat asetaatit säilyttävät suosionsa.
– Kehykset ja linssit yhdistelevät monesti useampaa väriä. Perinteisten sävyjen lisäksi linsseissä on yhä enemmän punaista, sinistä, lilaa ja liukuvärjäyksiä. Yhä useampi yhdistää myös silmä- ja aurinkolasien parhaita puolia valitsemalla kehyksiin automaattisesti auringonvalossa tummuvat linssit, Airio sanoo.
Lue lisää Silmäaseman trendikatsauksista:
Silmälasit: www.silmaasema.fi/artikkeli/silmalasimuoti-2024
Aurinkolasit: https://www.silmaasema.fi/artikkeli/aurinkolasimuoti2025.html
Yhteyshenkilöt
Silmäaseman mediapäivystys (ark. 9-16)
Puh:+358 50 4781 508viestinta@silmaasema.fiKuvat













Silmäasema on Suomen suurin näönhuollon ja silmäterveyden toimija. Näemme kokonaiskuvan niin asiakkaamme kohtaamisesta ja hoidosta, kuin suomalaisten silmäterveydestä. Silmäaseman yli 1 700 näkemisen ja silmäterveyden ammattilaista hoitaa lähes miljoonaa asiakasta vuosittain. Silmäasemalla on Suomessa noin 150 optikkoliikettä ja silmälääkärikeskusta, 18 yksityistä silmäsairaalaa ja 5 julkisia silmäterveyspalveluita tarjoavaa yksikköä ympäri maan. Silmäaseman liikevaihto vuonna 2024 oli 249 miljoonaa euroa. Virossa Silmäasemalla on 11 optisen kaupan toimipaikkaa Eagle Vision- ja Tallinna Optika -brändien alla.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Silmäasema Oy
Tilinpäätös 2024: Silmäaseman kasvu jatkui vuonna 2024 – markkina-asema vahvistui sekä kotimaassa Suomessa että Virossa2.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Silmäasema jatkoi vahvaa kasvuaan vuonna 2024 haastavasta taloustilanteesta huolimatta. Yhtiön liikevaihto kasvoi edellisestä vuodesta 8 % ja oli 249,2 miljoonaa euroa. Oikaistu liiketulos oli 34,0 miljoonaa euroa.
Näin Suomi näkee: ikäihmisten silmäterveys huolettaa – joka viides kantaa huolta iäkkään läheisensä näöstä ja luottamus julkiseen hoitoon heikkenee19.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Silmäaseman ja Kantar Finlandin maaliskuun alussa toteuttama Näin Suomi näkee -tutkimus* paljastaa, että suomalaisten näköhaasteet yleistyvät iän myötä ja reilu viidennes suomalaisista kantaa huolta iäkkään läheisensä näkökyvystä. Samalla luottamus julkisen sektorin silmäterveyden palveluihin on heikentynyt, ja erityisesti vanhemmissa ikäryhmissä hoidon saaminen julkiselta puolelta koetaan yhä vaikeammaksi.
Silmäaseman myymäläverkosto laajenee: Silmäasema osti Silmäoptiikka Oy:n neljä toimipistettä Haminassa, Kotkan Karhulassa, Inkeroisissa ja Kuusankoskella4.3.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Silmäaseman myymäläverkosto kehittyy Kymenlaaksossa edelleen, kun Silmäasema Optiikka Oy on ostanut Silmäoptiikka Oy:n liiketoiminnan Haminassa, Kotkan Karhulassa, Kuusankoskella ja Inkeroisissa. Kauppa on astunut voimaan 1. maaliskuuta ja kaikkien liikkeiden työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä Silmäaseman palvelukseen.
Milloin lääkärille, milloin optikolle? Ammattihenkilöasetuksen pykälä 16:n mahdollista poistumista odotetaan – Silmäaseman optikkokyselyssä korostuu asiakasohjauksen merkitys29.11.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Suomen hallituksen keväällä tekemä päätös ammattihenkilöasetuksen 16 pykälän poistamisesta antaa mahdollisesti optikolle jatkossa valtuudet määrätä silmälaseja ilman silmälääkärin antamaa erillistä lupaa asiakkaille, joille on tehty jokin kirurginen toimenpide kuten linssi- tai laserleikkaus. Silmäaseman optikoilleen teettämästä kyselystä selviää, että optikot suhtautuvat muutokseen positiivisesti – taustalla on erityisesti asiakkaan arjen helpottuminen entisestään sekä ammattihenkilöiden keskittyminen juuri siihen, mikä on heidän oman osaamisensa ytimessä.
Viisi ikänäkömyyttiä murrettu: silmälasit eivät laiskista silmiä eivätkä porkkanat korjaa näköä – eikä miinuslaseista pääsekään eroon ikääntyessä!30.10.2024 07:15:00 EET | Tiedote
Ikänäkö kehittyy ajan myötä kaikille: sillä tarkoitetaan 40–45 ikävuoden jälkeen alkavaa luonnollista lähinäön heikentymistä. Yleisyydestään huolimatta aiheeseen liittyy lukuisia myyttejä. mutta vain 33 %* myöntää kokevansa sen oireita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme