Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan selkokielisillä verkkosivuilla toteutettiin 12.–28.2.2025 kävijäkysely, johon vastasi 84 henkilöä. Vastaajista noin 49 % oli Kelan asiakkaita, noin 34 % yhteistyökumppaneita ja noin 17 muita henkilöitä. Valtaosan äidinkieli oli suomi (88 %), mutta mukana oli myös ruotsin- ja muunkielisiä vastaajia. Kysely toteutettiin selkosuomeksi ja selkoruotsiksi.
Vastaajien ikäjakauma oli monipuolinen, ja suurin ikäryhmä oli 45–59-vuotiaat (noin 45 %). Lähes puolet vastaajista (noin 43 %) oli sivustolla ensimmäistä kertaa. Yhteensä noin 31 % kertoi käyvänsä sivustolla viikoittain tai kuukausittain ja noin 23 % tätä harvemmin.
Sivuston kieli ja ulkoasu saavat kiitosta
Sivustolla käytetty kieli sai hyvät arviot: noin 84 % vastaajista oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että sivuston kieli on helppoa ymmärtää. Ulkoasua piti selkeänä 81 % vastaajista.
Vastaajista noin 82 % oli täysin tai melko samaa mieltä siitä, että sivustolla olevaan tietoon voi luottaa. Lisäksi noin 72 % vastaajista piti sisällön määrää sopivana.
Sivuston yleisarvosana oli keskiarvoltaan 7,1 ja mediaaniltaan 8. Asiakkaat antoivat huonompia arvosanoja (keskiarvo 6,4) kuin muut vastaajat (keskiarvo 7,9). Tämä näkyi myös muiden kysymysten vastauksissa. Suurin ero asiakkaiden ja muiden vastauksissa oli kysymyksissä, jotka koskivat tiedon luotettavuutta ja sisällön määrää.
Parannusehdotuksista apua sivuston kehittämiseen
Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, miten sivustoa kannattaa kehittää. Kyselyssä pyydettiin parannusehdotuksia avoimella kysymyksellä. Vastaajat toivoivat muun muassa enemmän havainnollistavaa kuvitusta, konkreettisia esimerkkejä ja selkeämpää fonttia. Yksittäiset vastaajat pitivät etusivun kuvia liian monimutkaisina ja kieltä liian vaikeana. Osa toivoi yksityiskohtaisempaa tietoa, mutta toiset taas pitivät jo nykyistä tekstin määrää liian suurena. Lisäksi jotkut kokivat selkosivut vaikeasti löydettäviksi. Suurin osa ei esittänyt parannusehdotuksia.
Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita. Tuloksia hyödynnetään sivuston kehittämisessä.
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiTilaa Kelan uutiskirjeitä
Tilaa Kelan uutiskirjeitä ja saat ajankohtaiset uutiset Kelan tukiin ja palveluihin tulevista muutoksista sekä koulutuksista ja tapahtumista. Tilaa uutiskirjeitä!
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Kelan Tornion palvelupisteen aukioloaika muuttuu23.4.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Aukioloaika muuttuu Tornion palvelupisteessä ajalla 1.5.–31.8.2025. Neuvontaa saa ajanvarauksella ja palvelupisteessä voi asioida omatoimisesti. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimitse.
Låga inkomster är vanligare bland unga vuxna i Finland, men fattigdomsgapet är inte lika stort som i många jämförbara länder23.4.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
Låginkomstgraden bland unga vuxna är högre i Finland än i Estland, Sverige och Nederländerna, men lägre än i Danmark. Unga vuxna med låg inkomst i Finland ligger dock närmare låginkomstgränsen än i jämförelseländerna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme