Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Enkäten om FPA:s lättlästa webbplats genomfördes 12–28 februari 2025 och besvarades av 84 personer. Av respondenterna var cirka 49 % kunder hos FPA, cirka 34 % samarbetspartners och cirka 17 % andra personer. Majoriteten hade finska som modersmål (88 %), men bland de som svarade fanns också svenskspråkiga och de som talar något annat språk. Enkäten genomfördes på lättläst finska och lättläst svenska.
Respondenternas åldersfördelning var bred, och den största åldersgruppen var 45–59-åringar (cirka 45 %). Nästan hälften av respondenterna (cirka 43 %) besökte webbplatsen för första gången. Totalt cirka 31 % uppgav att de besöker webbplatsen varje vecka eller varje månad och cirka 23 % mer sällan.
Språk och layout får beröm
Språket som används på webbplatsen fick bra betyg: cirka 84 % av respondenterna höll helt eller delvis med om att språket på webbplatsen är lätt att förstå. Layouten ansågs vara tydlig av 81 % av respondenterna.
Cirka 82 % av respondenterna höll helt eller delvis med om att informationen på webbplatsen är pålitlig. Dessutom ansåg cirka 72 % av respondenterna att mängden innehåll var lämpligt.
Webbplatsen fick medelbetyget 7,1 och medianen 8. Kunderna gav lägre betyg (genomsnitt 6,4) än övriga respondenter (genomsnitt 7,9). Detta syntes också i svaren på andra frågor. Den största skillnaden mellan kundernas och övriga respondenters svar kom fram i frågor som rörde informationens pålitlighet och mängden innehåll.
Förbättringsförslag hjälper till att utveckla webbplatsen
Resultaten bekräftar uppfattningen om hur webbplatsen bör utvecklas. I enkäten efterfrågades förbättringsförslag med en öppen fråga. Respondenterna önskade bland annat mer illustrerande bilder, konkreta exempel och tydligare typsnitt. Enskilda respondenter ansåg att bilderna på förstasidan var för komplicerade och språket för svårt. Vissa önskade mer detaljerad information, medan andra ansåg att mängden text redan var för stor. Dessutom upplevde några att de lättlästa sidorna var svåra att hitta. De flesta gav inga förbättringsförslag alls.
Vi tackar alla som svarade på undersökningen. Resultaten kommer att användas för att utveckla webbplatsen.
Kontakter
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiBeställ FPA:s nyhetsbrev
Beställ FPA:s nyhetsbrev så får du aktuell information om förändringar i FPA:s förmåner och tjänster, och om utbildningar och evenemang. Beställ nyhetsbrev!
FPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Kelan Tornion palvelupisteen aukioloaika muuttuu23.4.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Aukioloaika muuttuu Tornion palvelupisteessä ajalla 1.5.–31.8.2025. Neuvontaa saa ajanvarauksella ja palvelupisteessä voi asioida omatoimisesti. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimitse.
Låga inkomster är vanligare bland unga vuxna i Finland, men fattigdomsgapet är inte lika stort som i många jämförbara länder23.4.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
Låginkomstgraden bland unga vuxna är högre i Finland än i Estland, Sverige och Nederländerna, men lägre än i Danmark. Unga vuxna med låg inkomst i Finland ligger dock närmare låginkomstgränsen än i jämförelseländerna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum