Somevaikuttajat lyöttäytyivät yhteen: "Haluamme itse nostaa alamme tasoa ja mainetta"
Suomen kokeneimmista vaikuttajista koostuva Marketing Finlandin työryhmä on koottu edistämään ja kehittämään vaikuttajamarkkinoinnin alaa vaikuttajien näkökulmasta.

Työryhmään kuuluvat tunnetut eri alojen vaikuttajat Sointu Borg, Roni Bäck, Dokke Tas, Maria Kangaskortet, Vivian Nick, Jenni Rotonen, Ujuni Ahmed ja Iina Hyttinen. Ryhmän puheenjohtana toimii Hanne Kettunen.
“Haluamme tukea vaikuttajien ammatillista kehitystä, käydä keskusteluita sidosryhmien kanssa ja edistää alan itsesäätelyn sekä pelisääntöjen kehitystä. Haluamme parantaa alaa sisältä päin ja siten myös vahvistaa vaikuttajamarkkinoinnin arvostusta ja ammattimaisuutta.”, työryhmän puheenjohtaja Hanne Kettunen kertoo.
Vaikuttajamarkkinoinnissa on enemmän ammattilaisia kuin urheilutoiminnassa
Vaikuttajamarkkinointi on yksi nopeimmin kasvavista ja vaikuttavimmista markkinoinnin muodoista. Se on myös ammattiryhmänä suuri.
Voimakkaimmillaan vaikuttajamarkkinointi on kasvanut 89% vuosivauhtia.
Vuonna 2023 kasvua oli noin 7 %, mikä on merkittävä kasvuvauhti, kun samana vuonna mediamainonnan määrä väheni Suomessa -2,4 % ja digitaalinen mediamainonta kasvoi +0,2 %.
Vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli jo noin 56,1 miljoonaa euroa (IAB Finland).
Vuoden 2023 Tilastokeskuksen mukaan noin 30 000 henkilöä sai ansiotuloja eri digikanaviin tuottamista sisällöistä. Vaikuttajina tai sisällötuottajina toimivien henkilöiden määrä onkin merkittävä, erityisesti muihin aloihin nähden.
Samana vuonna 2023 Suomessa työllistyi TIlastokeskuksen mukaan esimerkiksi metsätaloudessa työskenteli 15 488 henkilöä. Urheilutoiminnassa luku on 21 573, joka on vähemmän kuin sisällöntuotannossa.
Vaikuttajan ottamat riskit ovat henkilökohtaisia
Alan kehittämisestä haastavan tekee sen pirstaloituminen.
“Kokemukseni on, että suurin osa vaikuttajista toimii itsenäisinä yksinyrittäjinä, joilla ei ole tukenaan suurta yritystä tai edes ihmisjoukkoa", Hanne Kettunen sanoo.
Vaikuttajat ottavat työssään henkilökohtaisia riskejä. Esimerkiksi negatiivisen somekohun keskelle joutuminen voi tapahtua yllättäen ja johtaa henkilökohtaisiin seurauksiin aivan eri tavalla kuin muissa ammateissa.
"Erittäin moni vaikuttaja on myös hyvin nuori, eikä valmiutta puolustaa itseään kohun keskellä välttämättä ole. Siksi halusimme koota ryhmän vaikuttajien tueksi", Kettunen sanoo.
"Työryhmällä ei ole mahdollisuuksia tarjota suoraan palveluita vaikuttajille, mutta kokemuksen kautta voidaan jakaa tietoa ja koota tukiverkkoja, joista voi vaikuttajana toimivalle olla hyötyä."
Hepsankeikka someinfluensseri vai vakavasti otettava ammatti?
Vaikuttajatyörymän perustamisen taustalla on alan maineen kohentaminen.
“Vaikuttajien ja sisällöntuottajien työ on monipuolisia taitoja ja sinnikkyyttä vaativa ammatti, mutta yhä edelleen kohtaamme vähättelyä ja puhetta influenssereistä. Somevaikuttajan ammatti listataan vähiten arvostettujen töiden joukkoon”, Kettunen sanoo.
Työryhmä pyrkii osallistumaan itse alan pelisääntöjen selventämiseen ja vaikuttajien tukemiseen vastuullisen sisällön tuottamisessa.
Työryhmän työpöydällä on tällä hetkellä mainonnan merkitsemisen parantamisen sekä mahdollisuus luoda sertifikaatteja tai ohjeistuksia.
“Voisiko vaikuttajilla olla olemassa jotakin JSN journalistien ohjeiden mukaista tai esimerkiksi koulutus, joka varmistaisi, että tässä ammatissa toimiva tai tähän haluava ymmärtäisi, miten toimia vastuullisesti, ja saisi siihen kaikki tarvittavat työkalut”.
Ennen kaikkea vaikuttajatyöryhmä haluaa pitää vaikuttajamarkkinoinnin kehitystä yllä, Kettunen kertoo.
“Tällä alalla tapahtuu valtavasti hyvää ja kiinnostavaa koko ajan ja me konkarit olemme joka vuosi yhtä innoissamme töistämme. Haluamme jakaa ilosanomaa muillekin."
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hanne Kettunen
hanne@valeaiti.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Vuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Young Lions Finland 2025: Voittajat ovat tässä24.4.2025 17:06:49 EEST | Tiedote
Young Lions Finland -kilpailussa on valittu kymmenen nuorta markkinoinnin ja viestinnän tulevaisuuden tähteä edustamaan Suomea kansainväliseen Young Lions Competitions -kilpailuun.
Young Lions Finland 2025 finalistit on valittu3.4.2025 09:12:22 EEST | Tiedote
Young Lions Competitions Finland -kilpailussa etsitään 30-vuotiaita tai nuorempia markkinoinnin ja viestinnän tulevaisuuden tähtiä edustamaan Suomea kansainväliseen Young Lions Competitions -kilpailuun. Shortlista on tässä!
Suomen rakastetuin markkinointikone vei Effien kirkkaimman palkinnon13.2.2025 22:04:00 EET | Tiedote
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 23. kerran. Kilpailu huipentui 13.2.2025 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella, viidellä hopeisella sekä kuudella pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. Effiessä kumppaneina ovat myös JCDecaux, Channel Factory ja Grano.
Effie 2024 finaaliin 21 markkinointityötä18.12.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Effie Awards Finland 2024 -ohjausryhmä on valinnut ensimmäisen kierroksen tuomaroinnin pisteiden perusteella kilpailun finalistit. Toiselle tuomarointikierrokselle pääsi yhteensä 21 markkinointityötä, joista seitsemän työtä on ehdolla useammassa kategoriassa.
Finnish Comms Awards voittajat 202431.10.2024 22:43:50 EET | Tiedote
SEKin ABB Suomelle toteuttama työ Suomalainen valmennusosaaminen kansainvälisille areenoille valittiin vuoden viestintätyöksi. Vuoden vaikuttamiskampanjaksi valittiin Viestintätoimisto Manifeston ja Creative Dayn Syöpäjärjestöille toteutettu työ Älä ole koekaniini – Syöpäjärjestöille toteutettu sähkösavukkeiden käyttöä ehkäisevä kampanja. Vuoden viestintätoimistona palkittiin Ahjo Communications Oy. Vuoden viestintäkonsultiksi valittiin Kristiina Nieminen, Vuoden pitchaajaksi Aapo Kuortti, sekä Vuoden nuoreksi kyvyksi Rosanna Lyytinen. Tänä vuonna Vuoden Timantti palkinnon sai Christina Forsgård, Netprofile Finland Oy:sta. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme