Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay tähtää jo ohi Applen ja Googlen
Uunituore Verkkokauppaindeksi kertoo suomalaisen verkkokaupan 12 prosentin kasvusta. Jo kolmatta kvartaalia jatkunut kasvu on kuitenkin vaarassa. ”Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain”, lataa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Lupaavaa ratkaisua EU-maksamiseen tarjoaa hurjasti kasvava MobilePay, joka tähyää jo ohi Applen ja Googlen.

Lehdistötiedote 30.4.2025
Suomalaisen verkkokaupan kehitystä reaaliaikaisesti n. 2000 verkkokaupan todellisen myynnin kautta seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo verkkokaupan reippaasta kasvusta jo kolmatta kvartaalia peräkkäin. Paluu kasvu-uralle Venäjän hyökkäyssodan aiheuttaman notkahduksen jälkeen on kuitenkin jälleen globaalien megatrendien armoilla – ja Euroopan uutta päättäväisyyttä kaivataan ei vain Ukrainan, vaan myös sisämarkkinoiden kehittämiseen.
”Verkkokauppa kasvoi Q1:llä mukavat 12 prosenttia. Venäjän hyökkäyssodan aiheuttama inflaatio sekä korkojen nousu onneksi jo helpottivat, mikä on tärkein syy kasvun taustalla, mutta nyt olisikin taas tulossa lunta tupaan… Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain. Kankeudet maksamisessa ehkäisevät EU:n sisäistä kauppaa, mihin tässä maailmantilanteessa meillä ei ole yhtään varaa”, korostaa Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski.
Korkiakoski on suomalaisen verkkokaupan pioneeri, joka on luotsannut Vilkkaan Suomen johtavaksi verkkokauppatoimittajaksi sekä monipuoliseksi verkkokaupan palvelutarjoajaksi ja digikaupankäynnin kumppaniksi. Sekä verkkokaupan kasvun että ongelmakohdat läpikotaisin tunteva Korkiakoski on maailmankaupan epävarmuuksista vakavasti huolissaan.
”Suurin uhka on kuluttajien luottamuksen romahdus ja kysynnän lasku. Mutta kyllä kauppasota olisi verkkokauppiaille hirmuinen onnettomuus melkein joka suhteessa: Tullit nostaisivat hintoja, hintakilpailukyky heikkenisi ja katteet kutistuisivat, toimitusviiveet ja epävarmuus vievät luottamusta ja reklaamaatioita tulee, kun taas varastojen kasvatus sitoo pääomaa… Valuuttojen heilahtelut taas vaikeuttavat hankintoja ja pitkäjänteistä hinnoittelua. Ainakin EU:n sisällä pitää siis saada kaikki mahdollinen toimimaan niin hyvin kuin ikinä mahdollista!”, vaatii Korkiakoski.
Rajusti kasvava MobilePay kohti avainroolia EU:ssa?
Helppoa ja sujuvaa tili- ja korttipohjaista maksamista henkilöltä toiselle ja verkkokaupassa tarjoava MobilePay voi omalta osaltaan vahvistaa kaupan kasvun vuoden ensimmäisellä kvartaalilla.
”Maksut henkilöltä-yritykselle kasvoivat Suomessa ensimmäisellä kvartaalilla vuodentakaiseen verrattuna 37 %. Kasvamme siis moninkertaisesti markkinaa nopeammin”, iloitsee MobilePayn Suomen maajohtaja Perttu Kröger.
MobilePay kasvaa jo kovaa vauhtia kaikissa Pohjoismaissa ja suuri tähtäin on EU-tasolla.
”Tähtäämme lyhyellä aikavälillä voittoon Applesta ja Googlesta Pohjoismaissa ja sitten on vuorossa muu EU alue, 3-5 vuoden sisällä. EU:ssa tulee tulevaisuudessa olemaan pari koko markkinan laajuista toimijaa ja MobilePay voi hyvin olla yksi niistä, siis EU-vastine Applelle ja Googlelle. Fuusiomme Vippsin kanssa 2023 ja yhteinen tekninen alusta loi tälle perustan, Norjassa jo miljoona kuluttajaa käyttää sovellustamme lähimaksamiseen kivijalkakaupassa. Kannattaa muistaa, että tämän hetken geopoliittinen tilanne ajaa tilipohjaiseen maksamiseen ja EKP tähtää digitaaliseen euron lanseeraukseen lähivuosina, joten markkinoiden yhdentyminen voi toteutua joko regulaation tai yrityskentän fuusioiden kautta. MobilePay on erittäin hyvä vaihtoehto avainrooliin tässä suuressa kuvassa”, maalaa Kröger.
Vilkkaan Korkiakoski toivoo MobilePaysta jatkossa kannustinta pk-yritysten kasvulle EU:ssa.
”MobilePay on loistava esimerkki siitä, että tehokas maksaminen tuo asiakkaita. Siitähän MobilePayn kova kasvu nimenomaan johtuu! Maksamisen hankaluutta EU-markkinoilla vierastavat suomalaiset verkkokauppiaat voisivat nyt hyvin perustein innostua laajentamaan, MobilePay on muutenkin panostanut juuri pk-kauppiaiden palveluun mm. uudella Mobiilikassa-sovelluksella, joka muuttaa puhelimen maksupäätteeksi. Sekä toivon että arvelen MobilePayn kasvun rohkaisevan suomalaiskauppiaita kasvamaan lähivuosina Euroopassa – kun EU itse vielä tätä tukee, niin hyvä tulee”, kuittaa Korkiakoski.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, hallituksen pj, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Perttu Kröger, maajohtaja, Vipps MobilePay As, 050 506 5434, perttu.kroger@vippsmobilepay.com
Avainsanat
Kuvat
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote
Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote
Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme