Digitaaliset häiriötilanteet yleistyvät ja haittaavat työntekoa – Digiturvaviikolta vinkkejä arkeen
Keskiviikkona 20.10.2021 julkaistu Digiturvabarometri kysyi julkisen sektorin ja yritysten työntekijöiltä näiden kokemuksia digitaalisen turvallisuuden tilasta ja siihen liittyvistä ilmiöistä. Jopa 59,2 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi joutuneensa keskeyttämään tärkeät työnsä digipalveluiden häiriöiden vuoksi. Tulokset perustuvat 4 690 henkilön vastaukseen, joista lähes 20 prosenttia toimii edustamassaan organisaatiossa johdossa tai esihenkilötehtävissä.
“Yhdessä häiriöiden yleistymisestä ja verkkorikollisuuden kasvusta kertovien tilastojen kanssa nämä barometrin tulokset korostavat digitaalisen turvallisuuden ja siihen liittyvien taitojen merkitystä työelämässä ja arjessa. Osaamisen kehittämiseen on panostettava nykyistä enemmän”, sanoo Digi- ja väestötietoviraston johtava erityisasiantuntija Kimmo Rousku.
Noin 15 prosenttia vastaajista on huolissaan siitä, ettei työnantajaorganisaation johto panosta riittävästi digiturvallisuuteen. Lisäksi 12,4 prosenttia vastaajista on huolissaan siitä, että itselle voisi sattua työtehtävissä virhe, jonka seurauksena salassa pidettäviä tietoja tai henkilötietoja voisi päästä julkisuuteen.
Kuitenkin yli 80 prosenttia vastaajista arvioi oman osaamisensa digipalveluiden ja -laitteiden käytössä olevan hyvällä tasolla. Alle 10 prosenttia on huolissaan siitä, osaavatko he itse käyttää laitteita ja palveluita turvallisesti.
”Saattaa olla, että verkossa toteutettuun kyselyyn vastaavat henkilöt, joilla on keskimääräistä enemmän osaamista digiturvallisuudessa. Toisaalta tämä tulos voi kertoa myös siitä, että helposti arvioimme oman osaamisemme hieman yläkanttiin. Voiko olla niin, että aivan kuten autoilussa, myös digiliikenteessä valtaosa arvioi olevansa keskimääräistä parempi kuljettaja”, pohtii Rousku.
”Oman osaamisen arviointiin löytyy välineitä. Tähän soveltuu esimerkiksi Digiturvallinen elämä -mobiilipeli, johon Digi- ja väestötietovirasto on juuri julkaissut uutta sisältöä. Pelin avulla jokainen pääsee testaamaan ja harjoittelemaan, miten itse toimisi, kun työelämän arkisissa tilanteissa tulee vastaan digiturvahaasteita”, Rousku toteaa.
“Osaamisen kehittämisen lisäksi työpaikoilla kaivataan varmasti myös lisää keskustelua digitaalisesta turvallisuudesta. Se ei ole vain tietoturva- tai ICT-osaston asia. Turvallisuus voi huolestuttaa myös, jos ei oikein pystytä muodostamaan selkeää kuvaa siitä, millaisia asioita pitäisi opetella”, Rousku jatkaa.
Barometrilla halutaan selvittää myös digitaaliseen toimintaympäristöön kohdistuvan luottamuksen tasoa. Noin 80 prosenttia vastaajista luottaa oman työnantajansa tai viranomaisten kykyyn käsitellä henkilötietoja ja muita tietoja turvallisesti.
”Toivottavasti tällainen luottamuksen taso pystytään lisääntyvistä uhkatekijöistä huolimatta säilyttämään Suomessa tulevaisuudessakin. Sitä tukevista valinnoista keskustelemme Digiturvaviikolla”, kertoo Rousku.
Lisätiedot
Julkishallinnon organisaatioiden johto keskustelee Digiturvabarometrin tuloksista ja julkishallinnon digiturvallisuuden tilasta Digiturvaviikon aloituspäivänä maanantaina 25.10.2021 klo 9 alkaen. Verkkotilaisuus on kaikille avoin ja maksuton.
Digi- ja väestötietovirasto on kehittänyt Digiturvallinen elämä -mobiilipelin, jonka avulla voi testata ja harjoitella omaa toimintaa työelämän arkisissa tilanteissa. Pelin sisältö on juuri päivitetty.
Digi- ja väestötietovirasto ottaa Digiturvabarometrin havainnot huomioon vastuullaan olevan Julkisen hallinnon digitaalisen turvallisuuden johtoryhmän (VAHTI) ja sen työryhmien toiminnassa sekä digiturvan kehittämishankkeen (JUDO) eri projekteissa.
Medialle
Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita Digiturvaviikolle 25.-29.10.2021.
Tarjoamme median edustajille myös mahdollisuuden striimata viikon verkkolähetyksiä tai osia siitä suorana lähetyksenä omissa verkkokanavissanne. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä Digi- ja väestötietoviraston viestintään: dvv.viestinta@dvv.fi tai p. 0295 535 060.
Yhteyshenkilöt
Kimmo RouskuJohtava erityisasiantuntijaDigitalisaatio ja digitaalinen turvallisuus
Puh:0295 553 5120Puh:050 566 2986kimmo.rousku@dvv.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Streamlined services for issuing personal identity codes and municipality of residence for foreign citizens28.4.2025 10:30:00 EEST | Press release
The Digital and Population Data Services Agency took action last year in order to streamline the registration of foreigners. You can now get your personal identity code when visiting the agency in 12 locations. The updated website and instructional videos will guide customers to use services that match their situation.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen25.4.2025 11:47:10 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) bereder ändringar i sitt nätverk av tjänster och verksamhetsställen. Avsikten är att besökstjänsterna ska koncentreras till 18 landskapscentrum där man har mest behov av tjänsterna. Genom ändringarna sparar ämbetsverket årligen över 2 miljoner euro.
Digi- ja väestötietovirasto valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa25.4.2025 11:47:10 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto (DVV) valmistelee muutoksia palvelu- ja toimipaikkaverkostoonsa. Käyntiasiointipalvelut on tarkoitus keskittää 18 maakuntakeskukseen, joissa palveluille on eniten tarvetta. Muutoksilla virasto säästää vuosittain yli 2 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme