HSL Helsingin seudun liikenne

HSL:n vanhojen matkakorttien lataaminen lippuautomaateissa päättyy 7.1.2019

Jaa
HSL:n vihreitten matkakorttien lataaminen automaateissa ei ole mahdollista 7.1.2019 jälkeen. Kortti on sen jälkeen ladattava jossakin kortin myynti- ja latauspisteessä, ja samalla vihreä kortti vaihdetaan uudeksi siniseksi HSL-kortiksi. Kortteja on vuoden vaihteeseen mennessä vaihdettu uusiin yli 700 000 kappaletta.

Jos matkakortin käyttäjä on siirtänyt korttinsa vaihtamista uudeksi HSL-kortiksi lataamalla vanhaa korttiaan automaatissa, 7.1. jälkeen se enää ole mahdollista, sillä vihreitten korttien lataaminen automaateissa päätyy. Matkakortin lataaminen edellyttää sen jälkeen käyntiä kortin myynti- ja latauspisteessä, ja samalla käynnillä matkakortti vaihdetaan uudeksi siniseksi HSL-kortiksi.  

Vaihtopaikkoja on paljon muitakin kuin HSL:n ja kuntien palvelupisteet, esimerkiksi R-kioskit, Prismat, K-Citymarketit ja Stockmann-tavaratalot sekä useat S-marketit, Alepat, K-marketit ja monet pienet kioskit. Paikat löytyvät verkosta HSL:n myyntipaikkahausta.  

Vanhalla matkakortilla olevat kausi ja arvo sekä kaikki kortilla olevat muut tiedot, esimerkiksi tieto alennusoikeuksista, siirretään vaihdossa uudelle siniselle HSL-kortille. Uusi HSL-kortti toimii samalla tavalla kuin vanha matkakortti.

Vaikka vanhojen matkakorttien lataus automaateissa ei onnistu 8.1. alkaen, niitä voi käyttää, jos vaan kortilla on riittävästi latausta, siihen asti kunnes HSL-alueella siirrytään uuteen vyöhykemalliin. Sen on määrä tapahtua keväällä 2019.

Kortin voi vaihtaa maksutta uusien vyöhykkeiden käyttöönottoon asti kaikissa myyntipisteissä. Sen jälkeen kortti on käytävä vaihtamassa HSL:n tai kunnan palvelupisteessä ja vaihto maksaa kuusi euroa.  

Matkakorttien vaihto on edennyt ripeästi. Vaihto-operaatio alkoi lokakuun lopulla, ja vuoden 2018 loppuun mennessä kortteja oli vaihdettu uusiksi noin 707 000.

HSL-kortti mahdollistaa monia uusia palveluja

Asiakas voi vaihdon yhteydessä ottaa käyttöönsä HSL-tunnuksen, jotta hän pääsee jatkossa hyötymään uusista palveluista, joita HSL-kortille kehitetään. Tunnus mahdollistaa vyöhykeuudistuksen käyttöönoton jälkeen muun muassa kortin verkkolatauksen ja erilaisia kohdennettuja infopalveluita. Tunnus ei kuitenkaan ole välttämätön edellytys uuden kortin käytölle.

Sokeille ja sotaveteraaneille oikeus koko HSL-alueen vapaalippuun

Asiakasryhmillä sokea ja sotaveteraani on kortin vaihdon jälkeen oikeus Lähiseutu 3- vapaalippuun. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli asiakkaan kotikunta on Helsinki, Espoo, Vantaa tai Kauniainen, asiakasryhmään kuuluvat saavat kortin vaihdon jälkeen seutulipun sijaan Lähiseutu 3-vapaalipun, joka kattaa koko HSL-alueen. Keravan, Kirkkonummen, Sipoon, Tuusulan ja Siuntion sokeat ja sotaveteraanit ovat jo tähänkin asti olleet oikeutettuja kolmen vyöhykeen lähiseutuvapaalippuun.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Projektipäällikkö Leena Rautanen-Saari, HSL, puh. 050 389 8970

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Suomalainen joukkoliikenne yhä kärkikastia kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa – HSL-alue piti neljännen sijansa vuonna 20244.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan eri kaupunkien asukkaat arvioivat BEST-vertailussa kotialueensa joukkoliikennettä. HSL-alue piti vuonna 2024 neljännen sijansa kaupunkien välisessä vertailussa ja päihitti muut pohjoismaiset pääkaupunkiseudut monissa laatutekijöissä. HSL-alueen saama NPS-luku on vuodesta 2021 ollut vertailussa kolmanneksi paras. Pitkän aikavälin tarkastelussa eniten kehitystä näkyy HSL-alueen vastaajien tyytyväisyydessä tarjontaan, tiedonsaantiin sekä matkustusmukavuuteen.

Rantaradan junaliikenteessä katkoja keväällä, kesällä ja syksyllä2.4.2025 10:00:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä, kesällä ja syksyllä vuonna 2025. HSL-junaliikenteessä on viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin toukokuussa ja syksyllä. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye