Ifin vuoden 2018 tulos Suomessa hyvä: asiakastyytyväisyys parani edelleen

• Ifin tekninen tulos Suomessa vuodelta 2018 oli 106 miljoonaa euroa (111 miljoonaa euroa vuonna 2017).
  • Ifin asiakasmäärä jatkoi kasvua ja asiakastyytyväisyys parani koko vuoden ajan.
  • If alkoi ensimmäisenä vakuutusyhtiönä Suomessa palvella henkilöasiakkaitaan seitsemänä päivänä viikossa. Viikonloppupalvelu on otettu erinomaisesti vastaan.
  • If Terveys -palvelukokonaisuutta laajennettiin ja se kattaa nyt myös yritysasiakkaat.
  • If jatkoi robotiikan hyödyntämistä asiakaspalvelussa ja panostukset digitaalisuuteen vaivattoman asioinnin edistäjänä jatkuivat.

Ifin tulos Suomessa vuodelta 2018 oli hyvä: tekninen tulos oli 106 miljoonaa euroa (111 miljoonaa euroa vuonna 2017) ja yhdistetty kulusuhde oli 88,6 prosenttia (88,3). Ifin asiakasmäärä Suomessa kasvoi ja oli vuoden lopussa kaikkiaan 980 000 (970 000).

– Olen ylpeä panostuksistamme entistä vaivattomampaan vakuutusasiointiin ja moderniin asiakaspalveluun. Suomalaiset asiakkaat arvostavat laajoja aukioloaikoja ja ihmisläheistä palvelua. Kivijalkakonttorit ovat jo pitkälti historiaa, mutta vakuutuspalveluita ei ole koskaan ollut näin helppo tavoittaa puhelimitse tai verkon kautta, Ifin henkilöasiakkaista vastaava Suomen maajohtaja Timo Harju sanoo.

Koko If-konsernin tulos ennen veroja oli 848 miljoonaa euroa (818 miljoonaa euroa vuonna 2017). Yhdistetty kulusuhde oli 85,2 prosenttia. Konsernin tulos oli vahva.

If jatkoi Vakaan hinnan strategialla ja kiri asiakastyytyväisyystutkimuksissa

If uudisti jo vuonna 2017 hinnoittelunsa luopumalla määräaikaisista alennuksista sekä henkilö- että yritysasiakkaille. Tällä hinnoittelumallilla jatkettiin myös vuonna 2018. Ifin asiakasmäärä kasvoi ja asiakastyytyväisyys parani koko viime vuoden ajan.

– Tarjoamme asiakkaille läpinäkyvyyttä, ennakoitavuutta ja pitkällä aikavälillä vakaata hintaa. Asiantuntemuksemme riskien arvioinnissa varmistaa sen, että asiakas saa yksilöllisen, riskiinsä perustuvan hinnan. Vakaan hinnan strategian ansiosta vanhat asiakkaat eivät maksa uusien asiakkaiden ensimmäisen vuoden houkuttelualennuksia, kertoo Timo Harju.

Vakuutusyhtiöiden EPSI Rating -asiakastyytyväisyystutkimuksessa Ifin korvauspalvelu Suomessa sai alan parhaat indeksipisteet viime vuonna. If kiri vuoden nousijaksi lokakuussa 2018 julkaistussa Asiakkuusindeksi-tutkimuksessa: If erottui eniten toimintaansa petranneena yrityksenä nosti sijoitustaan aiemmasta 29 pykälällä.

– Olemme edenneet pelkästä korvausten maksajasta asiakkaiden auttajaksi. Asiakaspalautteen mukaan asiointi kanssamme on helppoa ja miellyttävää. Kehitettävää ja petrattavaa kuitenkin riittää edelleen – asiakkaiden odotukset kasvavat koko ajan, kuvaa Harju.

Robotiikan hyödyntäminen laajentaa asiakaspalvelua

Yli 70 prosenttia Ifin henkilöasiakkaista Suomessa käyttää digitaalisia palveluja vakuutusasioiden hoitamiseen. Verkkomyynti ja -palvelut kasvoivat edelleen vahvasti viime vuonna: jo liki 40 prosenttia asiakkaista ostaa vakuutuksensa verkosta.

– Tänä vuonna tuomme markkinoille muun muassa mobiliisovelluksen, jonka avulla on helppo pitää omat vakuutukset aina mukana ja saatavilla omassa älypuhelimessa, kuvaa Timo Harju.

Ifin avainluvut 2018

If Suomi

• Ifin tekninen tulos Suomessa 106 miljoonaa euroa (111 miljoonaa euroa vuonna 2017).
  • Yhdistetty kulusuhde 88,6 prosenttia (88,3 prosenttia)
  • Asiakkaiden määrä 980 000 (970 000)
  • Vakuutusmaksutulo 936 miljoonaa euroa (959 miljoonaa euroa)
  • Korvauskulut, netto 612 miljoonaa euroa (631 miljoonaa euroa).

If-konserni

If on Pohjoismaiden suurin vahinkovakuutusyhtiö, joka toimii Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan lisäksi kaikissa Baltian maissa.

• Tulos ennen veroja 848 miljoonaa euroa (818 miljoonaa euroa vuonna 2017)
  • Yhdistetty kulusuhde 85,2 prosenttia (85,3 prosenttia)
  • Tekninen tulos 643 miljoonaa euroa (640 miljoonaa euroa).

If kuuluu Sampo-konserniin. Euromääräiset luvut on esitetty siinä muodossa, kuin Sampo esittää ne tilinpäätöstiedotteessaan. Lisää tietoa koko Ifin tuloksesta löytyy Sammon tilinpäätöksestä.

Lisätietoja:

Timo Harju, henkilöasiakkaista vastaava Suomen maajohtaja, If, p. 010 514 2237, timo.harju@if.fi
Ainomaija Pippuri, viestintäjohtaja, If, p. 010 514 4217, ainomaija.pippuri@if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiseteläimetkoditautot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,7 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.