Inhouse-yhdistys Kustos: Kilpailutuskynnyksen nostaminen EU-tasolle lisäisi hankintoja pienyrityksiltä kymmeniä prosentteja
Julkisomisteiset inhouse-yhtiöt ovat olleet viime aikoina paljon julkisuudessa ja usein kriittiseen sävyyn.
Inhouse-yhtiöiden yhteistyötä edistävän Kustos ry – Julkishallinnon palvelukumppanit hallituksen puheenjohtaja, Istekki Oy:n toimitusjohtaja Lasse Koskivuori pitää keskustelua tervetulleena, mutta yksipuolisena. Hän ei täysin ymmärrä viestiä, että inhouse-yhtiöt rajoittaisivat kilpailua.
- Yli puolet inhouse-yhtiöiden liikevaihdosta on ostoja suoraan markkinoilta, eli yrityksiltä, jotka tarjoavat julkisten toimijoiden tarvitsemia ratkaisuja ja palveluja. Tarvitsemamme palvelut myös kilpailutetaan markkinoilta, Koskivuori muistuttaa.
Keskitetty kilpailutus säästää jopa 15 % julkishallinnon kustannuksista
Inhouse-yhtiöt toimivat omistaja-asiakkailleen, eli julkisille toimijoille, yhteistyöalustoina, jotka etsivät markkinoilta parhaat ratkaisut ja paketoivat ne asiakkaille sopiviksi.
Koskivuori korostaa, että inhouse-yhtiöiden keskitetyn kilpailutuksen ansiosta kunnat, kuntayhtymät ja hyvinvointialueet säästävät arvioiden mukaan 5–15% kustannuksista.
Julkishallinnon kilpailutukset voivat maksaa helposti kymmenistä jopa satoihin tuhansiin euroihin. Kuluja nostavat muun muassa laajojen kilpailutusdokumenttien valmistelut ja hankintalain asiantuntijoiden käyttäminen.
- Jos kilpailutus tehdään usealle organisaatiolle samanaikaisesti, säästetään sekä kustannuksissa että työmäärässä. Tähän yhtälöön haluaisimme tuoda myös ehdotuksen keventää kunta-alan kilpailutuksia, jotta edistäisimme kotimaisten toimijoiden käyttöä, Koskivuori sanoo.
Ratkaisu pienhankintoihin: julkisen kilpailutuskynnyksen nosto EU-tasolle
Kustoksessa jaetaan monien esille nostama huoli pienempien yritysten jäämisestä suurten, usein kansainvälisten toimijoiden jalkoihin kilpailutuksissa. Syitä tähän on monia.
Kustoksella on tarjota haasteeseen nopea ratkaisu, joka on kotimaisten lainsäätäjien käsissä: Kansallisen tavara- ja palveluhankintojen kynnysarvo nostetaan nykyisestä 60 000 eurosta EU:n kynnysarvon sallimaan 215 000 euroon. Silloin inhouse-yhtiöt voisivat ostaa nykyistä enemmän palveluja kotimaisilta yrityksiltä.
Kunnilla on tarve tehdä yhteisiä, suuria yhteiskilpailutuksia vaikkapa ict-palveluista. Inhouse-yhtiöt voivat puolestaan pilkkoa kuntien laajoja yhteishankkeita pienempiin kokonaisuuksiin, joihin pk-yritykset voivat tarjota erityisosaamistaan samalla usealle julkiselle organisaatiolle.
- Kynnysrajan nostaminen edistäisi merkittävästi pk-sektorin yrittäjien, erityisesti pienyritysten, mahdollisuutta toimia palveluntuottajana julkisella sektorilla. Tämä vahvistaisi paikallis- ja aluetaloutta merkittävästi, Koskivuori toteaa.
ICT-, talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja Etelä-Karjalassa, Pohjois-Karjalassa ja Etelä-Savossa tarjoavan Meitan toimitusjohtaja Salli Kortelainen arvioi, että kynnyksen nostaminen lisäisi yrityksen pienhankintoja pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä noin kolmasosalla.
- Tämä tarkoittaisi meillä satojen tuhansien eurojen ostojen lisääntymistä vuositasolla. Joka tapauksessa teemme aina kaikki ostot kotimaisilta toimijoilta, jos se vain suinkin on mahdollista.
Kustos ja sen edustamat inhouse-yhtiöt haluavat edistää markkinavuoropuhelua ja selkiyttää määräysvallan käyttöä julkisomisteisissa yhtiöissä. Lisätieto ja läpinäkyvyys lisäävät markkinatoimijoiden keskinäistä luottamusta ja hälventävät turhaa vastakkainasettelua.
Paikallisten työpaikkojen häviäminen on uhkakuva, joka ei ole toteutunut
Monet inhouse-yhtiöiden kriitikot perustelevat kantaansa sillä, että julkisomisteiset yritykset hävittävät paikalliset työpaikat. Tämä ei kuitenkaan ole aina totuus. Esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaalla Siika- Pyhä- ja Kalajokilaaksossa on pystytty jopa lisäämään paikallisten ICT-alan työntekijöiden määrää vuoden 2015 noin 45:stä nykyiseen 60:een.
- Huoli siitä, että osaajat karkaavat suurempiin keskuksiin oli suuri. Kuitenkaan näin ei ole käynyt. Kaikki oleelliset palvelut tuotetaan edelleen lähellä ja paikallisin voimin, Joki ICT:n toimitusjohtaja Petri Kinnunen sanoo.
Lasse Koskivuori toivookin, että inhouse-yhtiöiden työllistävä vaikutus nähtäisiin nykyistä laajemmassa valossa.
- Työllistämme Suomessa välittömästi ja välillisesti vähintään kymmeniä tuhansia ihmisiä. Työntekijät ja myös palveluihin käytetyt rahat pysyvät Suomessa. Olisiko se sitten parempi, että nämä valuvat monikansallisille yrityksille, Koskivuori kysyy.
Kuka hoitaa laboratoriopalvelut markkinaehtoisesti rajaseudulla?
Kustos – Julkishallinnon palvelukumppanit on inhouse-yhtiöiden yhteinen yhdistys, joka pyrkii vahvistamaan alan sisäistä avoimuutta ja osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tällä hetkellä Kustoksessa on 17 inhouse-yhtiötä ja liikelaitoskuntayhtymää, tunnetuimpina muun muassa Istekki, 2M-IT, Monetra ja Sarastia.
Inhouse-yhtiöitä kohtaan on Kustoksen hallituksen puheenjohtaja Lasse Koskivuoren mukaan esitetty perusteltuakin kritiikkiä. Palautteeseen on tartuttava.
- Laadimme yhteisiä eettisiä ohjeitamme, joilla haluamme tulevaisuudessa haastaa sekä omia jäseniämme mutta myös muita yrityksiä entistä avoimempaan vuoropuheluun.
Kritiikistä huolimatta Koskivuoren mukaan kannattaa myös miettiä vaihtoehtoista maailmaa, jossa julkisomisteisia inhouse-yrityksiä ei nykyisessä mittakaavassa olisi.
- On aivan perusteltua kysyä, mikä yritys lähtisi täysin markkinaehtoisesti tarjoamaan esimerkiksi laboratoriopalveluita Itä- ja Pohjois-Suomen rajaseuduille, ja mikä olisi hinta? Me voittoa tavoittelemattomina yrityksinä voimme tehdä sen niin kustannustehokkaasti kuin mahdollista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Lasse Koskivuori
Hallituksen puheenjohtaja
Kustos ry – Julkishallinnon palvelukumppanit
+358 44 434 1234
lasse.koskivuori@istekki.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Mikä Inhouse?
Inhouse-yhtiö tarkoittaa julkisten toimijoiden, usein usean kunnan, kuntayhtymän, hyvinvointialueen, valtion tai näiden yhdessä omistamaa yritystä. Tämä tarkoittaa tiivistä kumppanuutta sekä sitä, että omistaja-asiakkaat ohjaavat yhtiön toimintaa. Inhouse-yhtiöt tekevät tiivistä yhteistyötä myös yksityisen sektorin yritysten kanssa ja kilpailuttavat palveluita markkinoilta hankintalain mukaisesti omistaja-asiakkaidensa puolesta.
Mikä Kustos?
Kustos ry – Julkishallinnon palvelukumppanit pyrkii edistämään inhouse-organisaatioiden avoimuutta, välittää parhaita käytänteitä omistajiensa välillä ja osallistuu julkiseen keskusteluun. Kustoksen jäsenenä on 17 inhouse -yhtiötä ja liikelaitoskuntayhtymää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kustos ry-Julkishallinnon palvelukumppanit
Kolmen miljardin lisäleikkaustarve inhouse-rajoitusten muutoskustannuksista3.9.2024 12:47:22 EEST | Tiedote
Hallitusohjelmassa oleva inhouse-yhtiöiden 10 prosentin minimiomistusvaade aiheuttaa 3–5 miljardin muutoskustannukset ja nostaa pysyvästi kustannustasoa. Tämä tulee huomioida jo vuoden 2025 valtionbudjetissa. Yksityisille yrityksille uudistus toisi vain 50–150 miljoonaa euroa uutta liikevaihtoa.
INHOUSE-UUTISET: Inhouse-järjestelmän remontista miljardilasku / Valtiosääntöoikeuden professori: Inhouse-yhtiöiden omistusrajaus on kunta- ja perustuslain kannalta ongelmallinen11.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
INHOUSE-UUTISET: Selvitys: Inhouse-järjestelmän remontista miljardilasku / Valtiosääntöoikeuden professori Ojanen: Inhouse-yhtiöiden omistusrajaus on kunta- ja perustuslain kannalta ongelmallinen / Inhouse-yhtiöitä koskevia päätöksiä ei saa tehdä puutteellisen vaikutusarvion perusteella / Pienhankintaraja ylös, inhouse-ostodata julki ja määräysvaltaan täsmennyksiä / Ratkaisuja inhouse-omistajien määräysvallan turvaamiseksi
Kysely hyvinvointialue- ja kuntapäättäjille: Inhouse-rajoitukset tulisivat kalliiksi veronmaksajalle eivätkä lisäisi yksityisten yritysten markkinaosuutta25.10.2023 14:05:50 EEST | Tiedote
Hyvinvointialue- ja kuntapäättäjät ovat huolissaan kaavailluista muutoksista inhouse-yhtiöiden asemaan, Kustos ry:n kysely paljastaa. Kaksi kolmasosaa päättäjästä uskoo hallitusohjelman inhouse-kirjausten kasvattavan menoja luvattujen säästöjen sijaan.
Hallitusohjelmakirjaukset inhouse-yhtiöistä maksavat veronmaksajille satoja miljoonia21.6.2023 08:01:27 EEST | Tiedote
Uudessa hallitusohjelmassa on lukuisia inhouse-yhtiöiden toimintaa rajoittavia esityksiä. Kustos ry pitää kirjauksia työtapaturmana. Niissä ei ole huomioitu esimerkiksi hyvinvointialueiden sekä pienten kuntien etua ja asemaa. Toteutuessaan uudistukset lisäisivät julkisia menoja todennäköisesti sadoilla miljoonilla euroilla.
Inhouse-yhtiöt haluavat asemaansa selkeyttä ja 70 miljoonan lisäsäästöjä kilpailutusten helpottamisella26.5.2023 12:16:11 EEST | Tiedote
Julkishallinnon keskeisten toimintojen kumppanina toimivat inhouse-yhtiöt kannattavat asemansa selkiyttämistä, jota myös Kilpailu- ja kuluttajavirasto esittää. Sen sijaan ehdotettu hankinta- ja palveluintegrointiyksiköiden uudelleenpilkkominen tulisi suomalaisille monella tapaa kalliiksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme