Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu sallii tekoälyn käytön opiskelussa
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu (JSBE) on tehnyt linjauksen, jonka mukaan tekoälyn käyttöä ei yritetä kieltää tai jyrkästi rajoittaa opiskelussa.
”Meidän näkökulmamme on, että tekoälysovellukset ovat kehittyvää teknologiaa ja osa tärkeitä tulevaisuuden työelämätaitoja. Niillä on jo nyt monia hyödyllisiä ja opiskelijaa auttavia käyttötapoja, joten haluamme rajoittamisen sijaan opastaa opiskelijoita mahdollisuuksien äärelle”, kertoo JSBE:n koulutuksesta vastaava varadekaani Vilma Luoma-aho.
Tekoälysovellukset, kuten eniten julkisuutta saanut ChatGPT, ovat kaikkien saatavilla ja niitä on myös helppo käyttää. Siksi aihe on puhuttanut myös korkeakoulumaailmassa, ja joissain oppilaitoksista on päädytty myös päinvastaisiin linjauksiin.
”On ihan totta, että tekoälyä voi käyttää huijaamiseen kirjallisissa tehtävissä. Sitä on kuitenkin mahdotonta valvoa tai todentaa. Siksi meistä on kaikkien etu, että annamme tässä vaiheessa sekä opettajille että opiskelijoille raamit, joiden mukaan toimia”, perustelee aiheeseen omassa opetuksessaan perehtynyt apulaisprofessori Mikko Rönkkö.
Ohjeistuksen mukaan opiskelijalla on vastuu omasta oppimisestaan ja pelisääntöjen noudattamisesta. Opettajien puolestaan täytyy antaa sellaisia tehtäviä, että niitä ei käytännössä voi läpäistä pelkästään geneerisellä tekoälyn tuottamalla tekstillä.
”Koska kyse on uudesta asiasta, joudumme varmasti päivittämään ja täsmentämään linjaustamme. Halusimme kuitenkin antaa jotain ohjeistusta mahdollisimman nopeasti, jotta jokaisen opettajan ja opiskelijan ei tarvitse itse pohtia asiaa ja sen merkitystä puhtaalta pöydältä”, Luoma-aho toteaa.
Mikko Rönkkö painottaa, että tekoälyn kielimallit ovat kehittyvää teknologiaa, joka paranee ja integroituu ajan myötä moniin nyt jo käytössä oleviin työkaluihin.
”Jos nyt kielletään kielimallin käyttö ChatGPT:n kautta, niin kiellämmekö myös Googlen hakukoneen tai Wordin oikoluvun käytön, kun ne alkavat tuottaa vastauksia ja korjausehdotuksia samalla teknologialla? Kielimallit ovat jo käytössä yrityselämässä, joten opiskelijoiden pitää oppia käyttämään niitä oikein. Näiden kieltäminen olisi lyhytnäköistä”.
Lisätietoja tiedotusvälineille: apulaisprofessori Mikko Rönkkö, puh. +358408053177varadekaani, professori Vilma Luoma-aho, puh. +358408053098Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petra Thurenviestinnän asiantuntijaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh:+358504711642petra.t.thuren@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tasavallan presidentti pitää ensimmäisen Martti J. Kari -muistoluennon Jyväskylän yliopistossa22.11.2024 16:30:07 EET | Tiedote
Martti J. Kari -muistoluento 3.12.2024 klo 15.00–16.00, Jyväskylän yliopiston juhlasali, päärakennus (C), Seminaarinkatu 15, Jyväskylä.
Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote
FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.
Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote
Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.
Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote
Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.
Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote
KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme