Kahdeksan uutta akatemiatutkijaa Jyväskylän yliopistoon kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimukseen – rahoitus reilusti yli neljä miljoonaa
Akatemiatutkijan hankkeet jaettiin nyt ensimmäistä kertaa rahoitusmuotouudistuksen pohjalta. Toimikunnan huolet siitä, että nuoret tai varttuneemmat tutkijat eivät pärjää haussa samalla tavalla, eivät toteutuneet. Uudessa rahoitusmuodossa KY-toimikunta saattoi myös myöntää rahoitusta tutkimusryhmää varten.
Myönnettävä rahoitus ohjataan tutkimusorganisaatiolle, joka hallinnoi rahoituksen käyttöä. Rahoitus jakautuu neljälle vuodelle. Keskimäärin yhden tutkimusrahoituksen suuruus on noin 510 000 euroa.
– Tänäkin vuonna hakemusten taso osoittautui erittäin korkeaksi. Päätökset olivat vaikeita ja useita hyviä hakemuksia jäi rahoittamatta, vaikka myöntöprosentti nousikin viime vuoden yhdestätoista prosentista viiteentoista, toimikunnan puheenjohtaja, professori Petri Karonen kertoo.
Kaikkiaan akatemia myönsi rahoitusta 50 hankkeelle 25,5 miljoonan euron kokonaissummalla.
Akatemiatutkijan hankkeen Jyväskylän yliopistoon saivat:
Laura Kanto, kieli- ja viestintätieteiden laitos, 571 005 euroa, Näkökulmia lasten suomalaisen viittomakielen kehitykseen ja oppimiseen.
Lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen ja oppimisen tutkimus on vielä hyvin vähäistä. Tämän vuoksi tietoa viittomakielen kehityksen ja oppimisen piirteistä ei ole riittävästi saatavilla. Tämä tutkimus tuo lasten suomalaisen viittomakielen kehityksen ja oppimisen piirteistä uusia teoreettisia, metodologisia ja teknologisia näkökulmia, joilla on vahvaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta.
Pekka Mertala, OKL, 626 504 euroa, Kohti datalukutaitoa.
Tavallisen koulupäivän aikana oppilaista kerätään ja analysoidaan suuri määrä dataa oppmisanalytiikan, sähköisten arviointijärjestelmien ja puettavien liikuntakasvatusteknologioiden avulla. Hankkeen tavoitteena on teoretisoida ja analysoida koulun datafikaation ei-toivottuja seurauksia sekä kehittää keinoja niiden ratkaisemiseen ja oppilaiden datalukutaidon tukemiseen.
Kreeta Niemi, OKL, 417 854 euroa, Tilat, kehollisuus ja materiaalisuus sekä osallistujien tarpeet luokkahuonevuorovaikutuksessa (NEED-U).
Tutkimus tarkastelee viimeaikaisia pedagogisia ja oppimistilojen muutoksia sekä uusiutumistarpeita, joiden myötä oppimisvuorovaikutus voi rakentua opettajien pedagogiikan ja oppilaiden oppimisprofiilien vastavuoroisessa suhteessa. Monimenetelmäisen tutkimuksen kontekstina on kouluja, joissa on avoimia ja joustavia tiloja. Aineistona on video- ja haastatteluaineistot, kolmen vuoden pitkittäisaineisto ja elektroninen kyselyaineisto.
Mirka Saarela, informaatioteknologian tiedekunta, 373 194 euroa, THRIVE - Tekniker för holistisk, ansvarsfull och tolkbar virtuell utbildning.
Artificiell intelligens och maskininlärningsmodeller inom utbildning har visat exceptionella prestanda och lovar mer tillgänglig och personlig utbildning för alla. THRIVE-projektet syftar till att ta itu med förklarbarhetsfrågan genom att gemensamt överväga representation och abstraktion av data, identifiering av "rätta" egenskaper med kausalitet, arkitekturen för utbildningsmodeller och etablerad modellanvändbarhet av experterna på utbildningsområdet.
Jussi Saarinen, yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, 432 347 euroa, Tilanteinen mieli ja taiteellinen luovuus.
Yhdistämällä uusinta mielenfilosofista teoretisointia taiteidentutkimukseen ja empiiriseen luovuustutkimukseen projekti tuottaa uudenlaisen, aiempaa kattavamman ja tarkemman käsitteellisen selonteon taiteellisesti luovasta mielestä. Saavutettu ymmärrys auttaa jäsentämään niin mennyttä kuin tulevaa tutkimusta ja kannustaa pohtimaan, millaiset aineelliset, sosiaaliset ja kulttuuriset ympäristöt parhaiten tukevat taiteen tekemistä.
Riina Turunen, historian ja etnologian laitos, 422 594 euroa, Naisten työ ja palkat Suomessa 1600–1920.
Parisataa vuotta sitten maat olivat köyhiä ja epätasa-arvoisia. Sittemmin osa nousi köyhyydestä ja tasa-arvoistui, osa ei. Yhdeksi eroa selittäjäksi on nostettu naisten toimijuus, jonka edellytyksenä on ollut pääsy työmarkkinoille. Tämä tutkimus käsittelee taloudellisen kehityksen ja naisten toimijuuden välistä yhteyttä esiteollisessa Suomessa.
Ward Van Zoonen, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 626 240 euroa, Datarepresentaatiot ja työpaikan valvonnan ja seurannan uusi aalto.
Hanke tutkii työntekijöiden seurantakäytäntöjä ja datarepresentaatioita vastaamalla kahteen kysymykseen: 1) Miten työntekijät ja johtajat tulkitsevat työntekijöiden datarepresentaatiot ja 2) mitä seurauksia työntekijöille on heidän digitaalisten jälkiensä valvonnasta?
Chaoxiong Ye, psykologian laitos, 648 912 euroa, Kognitiiviset ja hermostolliset mekanismit mieleenpainuvien visuaalisten ärsykkeiden käsittelyssä.
Viimeaikaiset tutkimukset viittaavat siihen, että jotkin kuvat ovat helpommin muistettavia kuin toiset, vaikka katsoja ei olisi aiemmin nähnyt näitä kuvia. Tutkimus auttaa ymmärtämään muistettavuuden mekanismeja ja se voi pitkällä aikavälillä auttaa kehittämään opetusmenetelmiä, jotka edistävät oppimis- ja muistitoimintoja sekä tehokkaampia diagnoosi- ja interventiostrategioita muistivaikeuksista kärsiville ihmisille.
Rahoituspäätökset Suomen Akatemian sivulta: http://bot.fi/3ufz
Lisätietoja:
Laura Kanto, +358504305760, laura.m.k.kanto@jyu.fi
Pekka Mertala, +358504670082, pekka.o.mertala@jyu.fi
Kreeta Niemi, +358408053354, kreeta.niemi@jyu.fi
Mirka Saarela, +358408055067, mirka.saarela@jyu.fi
Jussi Saarinen, +358408053360, jussi.a.saarinen@jyu.fi
Riina Turunen, +358408053392, riina.j.turunen@jyu.fi
Ward van Zoonen, +358503390045, ward.w.vanzoonen@jyu.fi
Chaoxiong Ye, +358503051153, chaoxiong.c.ye@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Tasavallan presidentti pitää ensimmäisen Martti J. Kari -muistoluennon Jyväskylän yliopistossa22.11.2024 16:30:07 EET | Tiedote
Martti J. Kari -muistoluento 3.12.2024 klo 15.00–16.00, Jyväskylän yliopiston juhlasali, päärakennus (C), Seminaarinkatu 15, Jyväskylä.
Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote
FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.
Väärällä tiedolla vaikuttaminen toi Vuoden Uno -palkinnon Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakouluun - Misinformaation tutkimukseen merkittävä rahoitus Strategisen tutkimuksen neuvostolta20.11.2024 12:38:30 EET | Tiedote
Professoriliiton Jyväskylän osasto on myöntänyt Vuoden Uno -palkinnon viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aholle syyskokouksessaan 19.11.2024. Samana päivänä Strategisen tutkimuksen neuvosto “sinetöi” nimityksen myöntämällä Luoma-ahon tutkimusryhmälle lähes 500 000 euron rahoituksen liittyen tekoäly- ja informaatiovaikuttamiseen. Vuodesta 2014 lähtien Jyväskylän yliopistossa kahdessa eri tiedekunnassa professorina työskennellyt Luoma-aho on tehnyt monipuolista ja ansiokasta tutkimusta muun muassa viestinnän luotettavuuden, vaikuttavuuden sekä misinformaation parissa.
Flerspråkiga barns hemspråk kan också beaktas i tvåspråkig undervisning20.11.2024 09:05:00 EET | Tiedote
Anu Palojärvi vid Jyväskylä universitet har i sin doktorsavhandling undersökt hur en expertlärare, som arbetar med tvåspråkig (finsk-svensk) undervisning på daghem med flerspråkiga barn, tänker och agerar. Resultaten tyder på att utvecklande av tvåspråkig undervisning och inkludering av de flerspråkiga barnens hemspråk kan ske samtidigt. En skicklig lärare kan därför både stödja inlärning av nya språk genom tvåspråkig undervisning och visa uppskattning för och ge utrymme åt de flerspråkiga barnens hemspråk, vilket gör undervisningen mer socialt rättvis.
Monikielisten lasten kotikielet voidaan huomioida myös kaksikielisessä opetuksessa20.11.2024 09:00:50 EET | Tiedote
KM Anu Palojärvi selvitti väitöstutkimuksessaan kaksikielistä pedagogiikkaa (suomi-ruotsi) varhaiskasvatuksessa toteuttavan eksperttiopettajan ajattelua ja toimintaa monikielisten lasten kanssa. Tulosten perusteella kaksikielisen opetuksen kehittäminen ja monikielisten lasten kotikielien mukaan ottaminen toimintaan voivat tapahtua samanaikaisesti. Taitava opettaja voi siis tukea sekä uusien kielten oppimista kaksikielisellä opetuksella että osoittaa arvostusta ja antaa tilaa monikielisten lasten kotikielille, mikä tekee opetuksesta sosiaalisesti oikeudenmukaisempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme