Kaupunkiliikenne puhdistuu - HSL ja Stara siirtyvät kokonaan uusiutuviin polttoaineisiin
Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot ja HSL:n tilaama bussiliikenne siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2020 mennessä. Tämä on edelläkävijyyttä maailmassa.
Helsingin kaupungilta mukana on rakentamispalveluliikelaitos Stara, joka hallinnoi suurinta osaa kaupungin ajoneuvoista.
”Siirtyminen biopolttoaineisiin vähentää huomattavasti hiilidioksidipäästöjä sekä paikallisia pienhiukkas- ja typpioksidipäästöjä. Vaikutus näkyy erityisesti Helsingin keskustan ilmanlaadussa”, Staran yksikönjohtaja Sami Aherva kertoo.
”Kestävästi tuotetut biopolttoaineet ovat merkittävässä asemassa Helsingin seudun liikenteen päästötavoitteiden saavuttamisessa. BioSata–hankkeella voidaan nopeuttaa siirtymistä pois fossiilisista polttoaineista”, sanoo HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen.
Keskeisten toimijoiden mukanaolo BioSata-hankkeessa mahdollistaa nopean siirtymisen biopolttoaineisiin. HSL, Stara, UPM, Neste, Teboil, St1, Työ- ja elinkeinoministeriö, Öljy- ja biopolttoaineala ry ja VTT pyrkivät yhdessä mahdollisimman laajaan biopolttoaineiden käyttöön. Hanke on osa pääkaupunkiseudun Smart & Clean -projektia, jonka tavoitteena on maailman houkuttelevin päästötön liikkuminen.
Korkealuokkaisten nestemäisten biopolttoaineiden etuna on, etteivät ne edellytä uusia ajoneuvoja tai uutta jakeluinfrastruktuuria. Biopolttoaineiden kohdennetulla käytöllä voidaan alentaa lähipäästöjä. Vanhemmissa autoissa ja työkoneissa uusiutuva diesel leikkaa hiukkaspäästöjä jopa kolmanneksen. Parhaimmillaan biopolttoaineet alentavat polttoaineen tuotannosta ja käytöstä aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä 80–90 prosenttia verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin.
”Kun ottaa huomioon ajoneuvojen lukumäärän ja sovelluskohteet eli bussit, kuorma-autot ja työkoneet, BioSata on suurin koordinoidusti toteutettava kehittyneiden biopolttoaineiden hanke Euroopassa. Hankkeessa tehdään myös seurantamittauksia. Mittauksissa selvitetään muun muassa polttoaineiden suorituskykyä, vaikutuksia lähipäästöihin ja energiatehokkuuteen sekä huollon tarpeeseen”, sanoo hankkeen koordinoinnista vastaavan VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.
HSL:n pääkaupunkiseudun liikenteessä on noin 1 400 bussia, jotka kuluttavat noin 40 000 tonnia polttoainetta vuosittain. Staran omassa kalustossaan käyttämä polttoainemäärä on noin 2 000 tonnia. Suomessa tuotetaan kaikkiaan noin 500 000 tonnia biopolttoaineita vuodessa.
Kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaan biopolttoaineiden osuus aiotaan nostaa Suomessa 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Suomi on edistyneiden jäte- ja tähdepohjaisten biopolttoaineiden käytön ja kehittämisen kärkimaita.
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. www.hsl.fi
Stara on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos – rakentamisen, ympäristönhoidon ja logistiikan moniosaaja. Se huolehtii Helsingin siisteydestä, toimivuudesta ja vehreydestä. Staran hoidossa on noin 70 % Helsingin kaduista ja puistoista. Liikelaitoksessa on lähes 1 500 työntekijää ja sen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa vuodessa. www.hel.fi/stara
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. www.vtt.fi
Yhteyshenkilöt
Reijo Mäkinen, HSL, hankejohtaja, reijo.makinen@hsl.fi, 040 595 0201
Sami Aherva, Stara, yksikönjohtaja, sami.aherva@hel.fi, 050 559 1929
Nils-Olof Nylund, VTT, tutkimusprofessori, nils-olof.nylund@vtt.fi, 0400 703 715
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kaupunkipyörien käyttöajan pidentäminen koettiin merkittävänä parannuksena palveluun5.11.2024 10:17:50 EET | Tiedote
Kysyimme lokakuussa kaupunkipyörien käyttäjiltä mielipiteitä kuluneesta kaudesta 2024. Helsingin ja Espoon asiakaskyselyyn vastasi 5 260 kaupunkipyörien käyttäjäksi rekisteröitynyttä asiakasta. Vantaan kyselyyn vastasi puolestaan 738 asiakasta.
HSL:n hallituksen päätöksiä 29.10.202429.10.2024 12:49:22 EET | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 29. lokakuuta 2024 ja teki päätökset seuraavista asioista.
Nina Suomalainen aloittaa Matias Pajulan tilalla HSL:n hallituksen puheenjohtajana29.10.2024 11:26:03 EET | Tiedote
Ylimääräinen yhtymäkokous valitsi tiistaina 29.10. Nina Suomalaisen HSL:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi Matias Pajulan tilalle.
HSL panostaa tulevina vuosina houkuttelevaan joukkoliikenteeseen29.10.2024 10:56:28 EET | Tiedote
HSL:n talouden näkymät ovat vaikeita myös tulevina vuosina, vaikka matkustajamäärämme ovat jatkaneet kasvuaan vuoden 2024 aikana. Pyrimme tekemään joukkoliikenteestä houkuttelevampaa kustannustehokkaasti. Joukkoliikenteen tulevia vuosia käsitellään vuosien 2025–2027 toiminta- ja taloussuunnitelmassa, jonka hyväksymistä HSL:n hallitus ehdotti yhtymäkokoukselle.
HSL perustaa uuden E-vyöhykkeen Tuusulan ja Sipoon pohjoisosiin sekä Järvenpäähän29.10.2024 10:55:41 EET | Tiedote
HSL ottaa käyttöön vuoden 2025 aikana uuden E-vyöhykkeen, johon kuuluvat Tuusulan ja Sipoon pohjoisosat sekä Järvenpää. Alueet ovat aiemmin kuuluneet D-vyöhykkeeseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme