Kaupunkiliikenne puhdistuu - HSL ja Stara siirtyvät kokonaan uusiutuviin polttoaineisiin

Helsingin kaupungin hyötyajoneuvot ja HSL:n tilaama bussiliikenne siirtyvät käyttämään vain uusiutuvia polttoaineita vuoteen 2020 mennessä. Tämä on edelläkävijyyttä maailmassa.
Helsingin kaupungilta mukana on rakentamispalveluliikelaitos Stara, joka hallinnoi suurinta osaa kaupungin ajoneuvoista.
”Siirtyminen biopolttoaineisiin vähentää huomattavasti hiilidioksidipäästöjä sekä paikallisia pienhiukkas- ja typpioksidipäästöjä. Vaikutus näkyy erityisesti Helsingin keskustan ilmanlaadussa”, Staran yksikönjohtaja Sami Aherva kertoo.
”Kestävästi tuotetut biopolttoaineet ovat merkittävässä asemassa Helsingin seudun liikenteen päästötavoitteiden saavuttamisessa. BioSata–hankkeella voidaan nopeuttaa siirtymistä pois fossiilisista polttoaineista”, sanoo HSL:n hankejohtaja Reijo Mäkinen.
Keskeisten toimijoiden mukanaolo BioSata-hankkeessa mahdollistaa nopean siirtymisen biopolttoaineisiin. HSL, Stara, UPM, Neste, Teboil, St1, Työ- ja elinkeinoministeriö, Öljy- ja biopolttoaineala ry ja VTT pyrkivät yhdessä mahdollisimman laajaan biopolttoaineiden käyttöön. Hanke on osa pääkaupunkiseudun Smart & Clean -projektia, jonka tavoitteena on maailman houkuttelevin päästötön liikkuminen.
Korkealuokkaisten nestemäisten biopolttoaineiden etuna on, etteivät ne edellytä uusia ajoneuvoja tai uutta jakeluinfrastruktuuria. Biopolttoaineiden kohdennetulla käytöllä voidaan alentaa lähipäästöjä. Vanhemmissa autoissa ja työkoneissa uusiutuva diesel leikkaa hiukkaspäästöjä jopa kolmanneksen. Parhaimmillaan biopolttoaineet alentavat polttoaineen tuotannosta ja käytöstä aiheutuvia kasvihuonekaasupäästöjä 80–90 prosenttia verrattuna fossiilisiin polttoaineisiin.
”Kun ottaa huomioon ajoneuvojen lukumäärän ja sovelluskohteet eli bussit, kuorma-autot ja työkoneet, BioSata on suurin koordinoidusti toteutettava kehittyneiden biopolttoaineiden hanke Euroopassa. Hankkeessa tehdään myös seurantamittauksia. Mittauksissa selvitetään muun muassa polttoaineiden suorituskykyä, vaikutuksia lähipäästöihin ja energiatehokkuuteen sekä huollon tarpeeseen”, sanoo hankkeen koordinoinnista vastaavan VTT:n tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund.
HSL:n pääkaupunkiseudun liikenteessä on noin 1 400 bussia, jotka kuluttavat noin 40 000 tonnia polttoainetta vuosittain. Staran omassa kalustossaan käyttämä polttoainemäärä on noin 2 000 tonnia. Suomessa tuotetaan kaikkiaan noin 500 000 tonnia biopolttoaineita vuodessa.
Kansallisen energia- ja ilmastostrategian mukaan biopolttoaineiden osuus aiotaan nostaa Suomessa 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Suomi on edistyneiden jäte- ja tähdepohjaisten biopolttoaineiden käytön ja kehittämisen kärkimaita.
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. www.hsl.fi
Stara on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos – rakentamisen, ympäristönhoidon ja logistiikan moniosaaja. Se huolehtii Helsingin siisteydestä, toimivuudesta ja vehreydestä. Staran hoidossa on noin 70 % Helsingin kaduista ja puistoista. Liikelaitoksessa on lähes 1 500 työntekijää ja sen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa vuodessa. www.hel.fi/stara
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy on Pohjoismaiden johtava tutkimus- ja teknologiayhtiö. Tuotamme tutkimuksen ja tiedon kautta asiantuntijapalveluja kotimaisille ja kansainvälisille asiakkaillemme ja kumppaneillemme, liike-elämälle ja julkiselle sektorille. Käytämme 4 miljoonaa tuntia vuodessa aivovoimaa teknologisten edistysaskelien kehittämiseen. www.vtt.fi
Yhteyshenkilöt
Reijo Mäkinen, HSL, hankejohtaja, reijo.makinen@hsl.fi, 040 595 0201
Sami Aherva, Stara, yksikönjohtaja, sami.aherva@hel.fi, 050 559 1929
Nils-Olof Nylund, VTT, tutkimusprofessori, nils-olof.nylund@vtt.fi, 0400 703 715
Kuvat


Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Helsingin ja Espoon kaupunkipyörät täyttävät 10 vuotta – vuosien aikana on tehty jo yli 20 miljoonaa matkaa27.3.2025 09:25:07 EET | Tiedote
Kaupunkipyöräkausi alkaa jälleen 1.4., ja tänä vuonna sitä vietetään Helsingissä ja Espoossa juhlatunnelmissa! Kaupunkipyörät täyttävät nimittäin pyöreitä tulevan kauden ollessa jo niiden kymmenes.
Nyt lähimaksu käytössä koko HSL:n liikenteessä20.3.2025 09:22:00 EET | Tiedote
Lähimaksulla voi nyt maksaa kaikkissa HSL:n liikennevälineissä: busseissa, lähijunissa, ratikoissa ja metrossa sekä Suomenlinnan lautalla. Lippu myös kelpaa kaikissa HSL:n liikennevälineissä, eli nyt lipulla voi vaihtaa sinisiin busseihin.
Ei metroliikennettä Vuosaaressa eikä Rastilassa 5.5. alkaen – HSL lisää bussiliikennettä alueelle13.3.2025 12:00:00 EET | Tiedote
Vartiokylänlahden ylittävän Vuosaaren metrosillan peruskorjaus alkaa ma 5.5. Peruskorjauksen vuoksi Vuosaaren ja Rastilan metroasemilla ei ole metroliikennettä 5.5. alkaen. Tavallisesti Vuosaareen kulkevien metrojen pääteasema on 5.5. alkaen Puotila. Metroliikenne Vuosaareen ja Rastilaan alkaa jälleen ma 29.9. HSL lisää korvaavaa bussiliikennettä alueelle.
HSL:n kampanja: jokaisella on oikeus kulkea ilman häirintää joukkoliikenteessä12.3.2025 06:43:00 EET | Tiedote
HSL aloittaa keskiviikkona 12. maaliskuuta kampanjan, jonka teemana on jokaisen oikeus liikkua joukkoliikenteessä näkyvästi omana itsenään ilman häirintää, syrjintää ja rasismia. Kampanja ”Jottei kenenkään tarvitsisi toivoa olevansa näkymätön” näkyy liikennevälineissä ja lisäksi teemaan liittyy oivalluttava 10 jakson podcast-sarja, jossa häirintää kokeneet ihmiset jakavat ajatuksiaan aiheesta.
HSL:n hallituksen päätöksiä 11.3.11.3.2025 15:32:56 EET | Uutinen
HSL:n hallitus kokoontui 11. maaliskuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme