Keinoälyä hyödynnetään asiakaslupauksen muotoilussa ennennäkemättömällä tavalla
Asiakaslupaus on asiakastyötä ohjaava sitoumus ja lupaus asiakkaillemme yhtenäisestä tavasta toimia. Se kiteyttää, mikä on tapamme toimia asiakastyössä.
”Meidän työtämme ohjaa vahvat arvot ja haluamme elää ne todeksi joka päivä arjessamme. Emme ole luomassa tyhjää korulausetta vaan aitoa sitoumusta asiakastyön toteuttamiseen. Uskon että asiakaslupauksella saamme kiteytettyä ja sanoitettua tämän kaikkien nähtäväksi”, projektista vastaava Rinnekotien kehittämispäällikkö Nadja Delcos toteaa.
Asiakkaiden elämänlaatu ja elämän polut ovat keskiössä tässäkin projektissa. Siksi asiakaslupausta lähdetään työstämään asiakkaidemme ja työntekijöidemme haastattelujen pohjalta. Keinoäly on mukana koko luomisprosessin ajan.
”Keinoälyn avulla olemme jo määritelleet haastattelukysymyksiä asiakkaille. Haastatteluiden jälkeen syötämme datan keinoälylle ja katsomme, mitä saamme takaisin. Mielenkiintoista tässä on se, että emme vielä oikein osaa sanoa lopputulosta, keinoälyn avulla kun lopputulema voi olla oikeastaan millainen vain – teksti, kuva tai jopa ääni”, Sailerin palvelumuotoilija Alexandra Spens-Reenpää kuvailee.
”Toki lopputulos on myös suunniteltu, eli ohjeistamme keinoälyä tekemään esimerkiksi tekstiä tai kuvaa. Pidämme kaikki vaihtoehdot vielä avoimena”, Spens-Reenpää ja Delcos kumpikin toteavat.
Keinoälyn avulla monipuolisia tuloksia
Keinoälyn hyödyntäminen asiakaslupauksen muotoilussa yhdistää laadullisen ja numeraalisen datan uudella tavalla. Lopputuloksena onkin todennäköisesti jotain sellaista, jota ei pysty luomaan pelkästään ihmisvoimin.
”Uskon, että keinoäly mahdollistaa erityisen monipuolisen ja rikkaan lopputuloksen. Lopputuloksen, joka vaatisi tuhansia tunteja ihmistyötä. Nyt keinoäly tekee sen ihmisten ohjeistamana ja valvonnassa”, Sailerin toimitusjohtaja Hannu Uotila kertoo.
”Olemme tekemässä jotain, mitä ei ole aikaisemmin tehty. Uskonkin, että projekti tulee olemaan hyvin opettavainen kaikille osapuolille. Olen valtavan innoissani Rinnekotien rohkeudesta hypätä mukaan tällaiselle matkalle tuntemattomaan. Olemme luomassa täysin uusia käytäntöjä laajojen aineistojen käsittelyyn ja analyysiin sekä luovaan työhön. Saatamme tällä projektilla muuttaa käsityksiä siitä, kuinka asiakaskeskeistä kehitystyötä tulee tehdä tulevaisuudessa”, Uotila jatkaa.
Myös Nadja Delcos on iloissaan työn alkamisesta.
”Tämä on paitsi Rinnekotien ensimmäinen asiakaslupaus, myös meille ensimmäinen keinoälyavusteinen projekti. Keinoäly mahdollistaa paljon muutakin kuin tekstiä ja sitä odotamme innolla. Lähdemme liikkeelle puhtaalta pöydältä tietämättä vielä mihin päädymme, mikä tekee tästä erityisen mielenkiintoista”, Delcos sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Johanna Haaga-ShresthaViestinnän asiantuntijaRinnekodit
Puh:050 471 8172johanna.haaga-shrestha@hdl.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Alppikatu 2
00530 HELSINKI
09-77501 / vaihde, avoinna ma-pe 8.00-16.00https://www.rinnekodit.fi
Rinnekodit on kaupungistuvan Suomen erityispalvelujen tuottaja. Rinnekodit tarjoavat vaikuttavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, riippuvuushäiriöisille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Rinnekodit on myös merkityksellinen työpaikka noin 2 600:lle sote-alan ammattilaiselle, jotka tekevät työtä ammattitaidolla ja sydän mukana. Rinnekodit on osa Diakonissalaitoksen yhteiskunnallista säätiökonsernia. Rinnekodit – Elämän poluilla. Lue lisää: www.rinnekodit.fi
Vuonna 2014 perustettu suomalainen Sailer on Pohjolan luovin tutkimustalo. Se luo syvää ymmärrystä ihmisistä ja markkinoista uusilla ja innovatiivisilla menetelmillä Suomessa ja kansainvälisesti. Sailer auttaa asiakkaitaan oivaltamaan tuloksellisesti, miten olla parempi tulevaisuudessa. Lue lisää: www.sailer.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rinnekodit
Silkkaa sotea -kampanja murtaa sote-alan myyttejä31.10.2024 10:35:29 EET | Tiedote
Tänään torstaina 31. lokakuuta käynnistyvän Silkkaa sotea –kampanjan tavoitteena on murtaa sote-alaan liitettyjä myyttejä. Kampanjalle on selvä tarve ja tilaus, kuten Rinnekotien teettämä tuore media-analyysi osoittaa.
Selvitys: Sote-alan uutisointi kaipaa lisää moniäänisyyttä29.10.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Sote-alan medianäkyvyydestä vain yhdeksän prosenttia oli myönteistä vuosina 2021–2023, kertoo Rinnekotien Retrieverillä teettämä selvitys. ”Alan maine on julkisuuden perusteella selvästi kielteisempi, kuin miten arki näyttäytyy esimerkiksi asiakkaiden ja työntekijöiden silmissä. Tämä vaikuttaa alan veto- ja pitovoimaan ja koskettaa samalla kaikkien suomalaisten hyvinvointia”, toteaa Rinnekotien johtaja Mari Rautiainen.
Muistutuskutsu: Kuka pilaa sote-alan maineen? Sote-ala mediassa -analyysin julkistus28.10.2024 07:00:00 EET | Kutsu
Mikä on median rooli sote-alan maineessa? Tuoreen media-analyysin mukaan vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä on ollut positiivista vuosien 2021–2023 aikana. Miten tämä vaikuttaa sote-alan vetovoimaan? Miten alalla työskentelevät kokevat jatkuvan negatiivisen puheen ja miten se vaikuttaa jaksamiseen? Tervetuloa mediatilaisuuteen kuulemaan analyysin tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta!
Muistutuskutsu: Kuka pilaa sote-alan maineen? Sote-ala mediassa -analyysin julkistus22.10.2024 08:05:44 EEST | Kutsu
Mikä on median rooli sote-alan maineessa? Tuoreen media-analyysin mukaan vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä on ollut positiivista vuosien 2021–2023 aikana. Miten tämä vaikuttaa sote-alan vetovoimaan? Miten alalla työskentelevät kokevat jatkuvan negatiivisen puheen ja miten se vaikuttaa jaksamiseen? Tervetuloa mediatilaisuuteen kuulemaan analyysin tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta!
Kutsu medialle: Kuka pilaa sote-alan maineen? Sote-ala mediassa -analyysin julkistus3.10.2024 15:47:14 EEST | Kutsu
Mikä on median rooli sote-alan maineessa? Tuoreen media-analyysin mukaan vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä on ollut positiivista vuosien 2021–2023 aikana. Miten tämä vaikuttaa sote-alan vetovoimaan? Miten alalla työskentelevät kokevat jatkuvan negatiivisen puheen ja miten se vaikuttaa jaksamiseen? Tervetuloa mediatilaisuuteen kuulemaan analyysin tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta!
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme