Kolmannes suomalaisista ottaa huomioon vastuullisuuden ja ilmaston vaateostoksilla
Vaatteiden ja tekstiilien ilmastovaikutukset ja vastuullisuuskysymykset ovat olleet paljon esillä, ja osa kuluttajista haluaa ottaa ne huomioon vaateostoksilla. Joka kolmas suomalainen kertoo, että vastuullisuus on heille tärkeää ja että ilmasto- ja ympäristökysymykset vaikuttavat ostoskäyttäytymiseen. Tämä käy ilmi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n teettämästä kuluttajatutkimuksesta.
Yleisesti ottaen vastuullisuus- ja ilmastokysymyksillä on enemmän merkitystä naisille kuin miehille. Eniten vastuullisuus- ja ilmastoteemoja korostavat 18–29-vuotiaat naiset ja 60–75-vuotiaat naiset. Vähiten ne vaikuttavat 45–59-vuotiaiden miesten ostoksiin.
”Ilmastokysymykset ovat puhuttaneet viime aikoina paljon. Osa kuluttajista kertoo, että ne vaikuttavat heidän käyttäytymiseensä. Kaksi kolmasosaa kuluttajista ei näitä kysymyksiä kuitenkaan vielä mieti. Suomalaiset yritykset ovat halunneet lähteä ratkomaan ilmastokysymyksiä. Valmistelemme parhaillaan tiekarttaa kohti hiilineutraalia tekstiilialaa”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.
Suomalainen on käytännöllinen
Suomalaisista 31 prosenttia kertoo suosivansa ostoksilla suomalaisia vaatemerkkejä. Lisäksi 40 prosenttia kertoo, että ostaisi suomalaismerkkejä enemmän, jos niitä olisi paremmin saatavilla.
Suomalaiset valitsevat vaatteen hyvin käytännöllisin perustein: tärkeintä vaatteessa on hyvä istuvuus ja sopivuus omaan tyyliin. Esimerkiksi vaatteen brändi tai trendikkyys eivät nouse korkealle konkreettisissa valintaperusteissa.
Kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaiset ostavat mieluiten vaatteita, joita he tietävät käyttävänsä pitkään. Tutkimus kertoo myös, että suomalaiset korjaavat vaatteitaan: lähes puolet kertoo korjanneensa tai korjauttaneensa vaatteita vuoden sisällä.
”Jos ilmasto- ja ympäristökysymyksiä ajatellaan, vastuullisin valinta on tuote, joka hankitaan tarpeeseen ja jonka tietää kestävän pitkään. Vaatteiden valmistajilla on vastuu siitä, mitä tuotantoketjussa tapahtuu ennen kaupan hyllyä, mutta myös kuluttaja pystyy vaikuttamaan valinnoillaan. Jos tuotetta huoltaa hyvin, se kestää pidempään. Tekstiiliteollisuuden päästöt vähenisivät peräti 44 %, jos vaatteita käytettäisiin tuplasti pidempään”, Anna-Kaisa Auvinen kertoo.
Vaatteita ostetaan monipuolisesti erilaisista ostopaikoista
Suomalaiset käyttävät vaatteisiin rahaa keskimäärin 740 euroa vuodessa asukasta kohden. Vaatteita ostetaan monipuolisesti erilaisista ostopaikoista: muun muassa marketeista, tavarataloista, kansainvälisistä ketjuista ja urheilukaupoista.
Uutena kasvavana ilmiönä näkyy second hand -vaatteiden kauppa. Kirpputorit ja netin vertaiskauppa tuntuvat jo suomalaisten rahankäytössäkin.
Suomalainen kuluttaja 2020 -tutkimuksen tiedonkeruun on toteuttanut Norstat Oy nettipaneelina syksyllä 2019. Tutkimuksen otos oli 2000 vastaajaa, ja tutkimus edustaa suomalaista väestöä iän ja alueen mukaan.
Tutustu Hiilineutraali tekstiili- ja muotiala -tiekarttatyöhön.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna-Kaisa AuvinenToimitusjohtaja
Puh:050 536 5078anna-kaisa.auvinen@stjm.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. www.stjm.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry
Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote
Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.
Suomen Tekstiili & Muoti mukaan eurooppalaiseen muotialan allianssiin23.6.2022 17:00:00 EEST | Tiedote
Eurooppaan on syntynyt uusi muotialan yhteenliittymä, kun 25 Euroopan muotialan toimijaa perusti European Fashion Alliancen, Euroopan muotiallianssin Frankfurtin sopimuksella. Muotialan järjestöjen vahvan uuden verkoston tarkoituksena on koko Euroopan muotialan tuominen yhteen ja alan uudistaminen. Suomen Tekstiili & Muoti ry on yksi allianssin perustajajäsenistä.
Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote
Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on
Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote
Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.
Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.