Kreate luovutti Turun kehätien toisen vaiheen tilaajalle puoli vuotta etuajassa – Kauselan ja Pukkilan välillä liikenteen turvallisuus ja sujuvuus paranivat

E18-tiehen kuuluvan Turun kehätien parantamisen toinen vaihe Kauselan ja Pukkilan välillä toteutettiin kehitysvaiheen sisältävällä Suunnittele ja toteuta -urakkamallilla. Tehokas ja turvallinen rakentaminen pohjustettiin yhteistyössä Väyläviraston kanssa jo kehitysvaiheessa. Yhteistyö sujui hyvin ja Kreaten monipuolinen infraosaaminen näkyi jo urakan tarjouskilpailussa, kun tarjous arvioitiin laadultaan parhaaksi.
– Samaa laatua halusimme tarjota myös rakentamisessa. Töiden tehokkaan etenemisen ansiosta pystyimme avaamaan osuuden yli puoli vuotta etuajassa ja luovuttamaan hankkeen hyvin edenneen yhteistyön tuloksena tilaajalle kesäkuun 2023 sijaan jo näin joulukuun lopussa, toteaa hankkeen projektipäällikkö Ilkka Kaarakainen Kreatelta.
Laajan urakan keskeisiä työkohteita olivat Kausela-Pukkila -tieosuuden rakentaminen nelikaistaiseksi, Kauselan eritasoliittymän parantaminen, Aurajoen siltojen korjaus ja rakentaminen sekä valtatien 10 parannustyöt välillä kehätie–Kaarinantie.
– Turun kehätiellä liikennemäärät ovat kasvaneet ja tulevat kasvamaan huomattavasti. Nelikaistaisuuden ansiosta liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranivat, ja saimme myös nostettua tien nopeusrajoituksen 100 kilometriin tunnissa. Parannukset koskevat myös alueen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden väyläverkostoa. Kaikilla tehdyillä toimilla on huomattava vaikutus paitsi Turun seudulle myös koko eteläisen Suomen liikenteelle ja logistiikalle, kertoo projektipäällikkö Juha Sillanpää Väylävirastolta.
Pohjaolosuhteet haastoivat – työaikaiset liikennejärjestelyttoimivat
Hankkeen toteuttaminen vaati vankkaa teknistä osaamista ja tehokasta aikatauluttamista. Kaarakaisen mukaan ongelmanratkaisukykyä vaadittiin erityisesti pohjaolosuhteiden osalta.
– Hankealueella maaperä on hyvin pehmeää savea, minkä vuoksi riittävä pohjanvahvistus oli merkittävässä roolissa onnistuneen lopputuloksen kannalta. Kiinnitimme erityistä huomiota muun muassa kaivantojen tukemiseen ja pohjaveden hallintaan.
Mittavaa urakkaa toteutettiin keskellä vilkasta liikennettä. Esimerkiksi valtatie 10:llä liikennemäärät olivat jopa 30 000 autoa vuorokaudessa.
– Panostimme paljon mahdollisimman toimiviin työaikaisiin liikennejärjestelyihin. Tuo työ tuotti tulosta ja työmaa-alueella ei sattunut koko kahden ja puolen vuoden aikana yhtään työmaasta johtuvaa liikenneonnettomuutta, Kaarakainen iloitsee.
Turvallisemmat väylät ihmisille ja eläimille
Valtatie 10:llä tavoitteena oli jalankulun ja pyöräilyn väylien parantaminen. Tämä toteutui muun muassa leveämpinä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reitteinä sekä tasoliittymien muuttamisena siten, että kevyellä liikenteellä on kehäsillat risteysalueiden läpi.
Työkohteissa kiinnitettiin huomiota myös alueen arvokkaaseen luontoon ja eliöstöön.
– Rakensimme pieneläimiä varten kulkureittejä, joita pitkin ne pääsevät turvallisesti kehätien ali. Lisäksi liito-oravat saivat hyppypuita turvalliseen etenemiseen vilkkaan väylän yli, ja ennen siltojen parannustöitä siirsimme Aurajoesta turvaan kymmeniä tuhansia vuollejokisimpukoita, kertaa Kaarakainen.
Digitalisaatio vauhditti
Hankkeesta tekee erityisen myös tietomallinnuksen ja digitaalisten työkalujen monipuolinen hyödyntäminen tarjouslaskennasta toteutuksen eri vaiheisiin.
– Digitaalisuus toi näin isolle työmaalle sujuvuutta ja kustannustehokkuutta. Vaikka urakan nopeutuminen riippuu aina työn vaiheesta, tietomallinnuksen ja muiden digitaalisten ohjelmistojen ansiosta urakka-aika tehostui noin 10–15 prosenttia.
Turun kehätien kaikki neljä kaistaa Kauselan ja Pukkilan välillä otettiin liikenteen käyttöön 25.11.2022. Tieosuudella kiellettiin traktorilla, mopolla ja polkupyörällä ajaminen sekä jalankulku 20.12.2022 alkaen, mikä edistää entisestään kehätien sujuvuutta ja turvallisuutta.
– Ensi keväälle jää ainoastaan vähäisiä viimeistelytöitä sekä puiden istuttaminen kahteen meluvalliin ja leikkausmaiden sijoitusalueille. Toukokuun loppuun mennessä kaikki työt on tehty, päättää Kaarakainen.
E18 Turun kehätien parantaminen Kausela–Pukkila-välillä pähkinänkuoressa:
- Merkittävimmät työkohteet: Kausela–Pukkila-välin rakentaminen nelikaistaiseksi, Kauselan eritasoliittymän parantaminen, Aurajoen siltojen korjaaminen ja rakentaminen, valtatie 10 parannustyöt välillä kehätie–Kaarinantie
- Kreaten toinen Suomessa STk-urakkamallilla (Suunnittele ja toteuta -urakka sisältäen kehitysvaiheen) toteuttama väylähanke
- Kehitysvaihe 4–7/2020, toteutusvaihe 7/2020–6/2023
- Kausela–Pukkila-tieosuus avattiin liikenteelle 25.11.2022 ja luovutettiin tilaajalle 29.12.2022
- Tilaajana on Väylävirasto, joka toteuttaa hankkeen yhteistyössä Liedon kunnan ja Kaarinan kaupungin kanssa
- Urakan arvo on 35 miljoonaa euroa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Materiaalipyynnöt
Ilkka KaarakainenProjektipäällikköKreate Oy
Puh:+358 40 524 7319ilkka.kaarakainen@kreate.fiJuha SillanpääProjektipäällikköVäylävirasto
Puh:+358 29 534 3608juha.sillanpaa@vayla.fiKuvat




Linkit
Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli noin 238 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate urakoi 58 miljoonalla eurolla Helsinki–Riihimäki-ratahankkeella – Uusin urakkasopimus allekirjoitettiin maaliskuussa13.3.2025 13:01:34 EET | Tiedote
Kreate on rakentanut kuutta urakkaa Helsinki-Riihimäki-ratahankkeella. Ensimmäiset kolme urakkaa ovat jo valmistuneet, ja kolmen osalta työt ovat vielä käynnissä. Viimeisin noin kahden miljoonan euron urakkasopimus allekirjoitettiin Väyläviraston kanssa maaliskuun alussa. Kreaten monipuolinen infraosaaminen on saatu hyödynnettyä täysimittaisesti Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosuudella: toteutuksessa on hyödynnetty yhtiön koko infran kirjo ratarakentamisesta turvalaite- ja sähkörataosaamiseen sekä väylä-, silta- ja pohjarakentamisesta kiertotalouteen. Kuuden urakan yhteenlaskettu arvo on noin 58 miljoonaa euroa.
Kreatelle Ruotsissa töitä yli kuudella miljoonalla eurolla – strategista laajentumista maantieteellisesti7.3.2025 08:48:03 EET | Tiedote
Kreate Sverige on alkuvuodesta voittanut useita uusia urakoita, joiden yhteissumma kohoaa 72 miljoonaan kruunuun eli 6,5 miljoonaan euroon. Yksi urakoista nousee ylitse muiden, koska se sijaitsee Uumajassa laajentaen Kreate Sverigen maantieteellistä toiminta-aluetta eteläisen Ruotsin ulkopuolelle. Voitto on myös osoitus Kreate Sverigen korkeasta tilaajatyytyväisyydestä ja hyvästä maineesta.
Kreate hakee Ruotsissa kasvua: uusi toimitusjohtaja nimitetty17.2.2025 09:45:00 EET | Tiedote
Kenneth Wahlqvist on nimitetty Kreate Sverigen toimitusjohtajaksi 1.4.2025 alkaen. Hän on tehnyt yli 30 vuoden uran Skanskalla johtaen muun muassa mittavia rakennushankkeita ja infrarakentamisen liiketoimintayksikköä. Kreatella Wahlqvist keskittää energiansa Ruotsin kasvutavoitteiden varmistamiseen sekä Kreate Sverigen liiketoiminta-alueiden ja organisaatiorakenteen kehittämiseen.
Käytetystä hiekoitushiekasta seulotaan kierrätystuote Kreaten kiertotalousalueella30.1.2025 09:59:53 EET | Tiedote
Vaativan infran rakentaja Kreate on jo vuosia ollut aktiivinen kiertotalouden edistäjä. Viimeisin virstanpylväs saavutettiin tammikuussa 2025, kun yhtiö sai omalla kiertotalousalueellaan seulotulle hiekoitushiekalle Ei enää jätettä -statuksen tiettävästi ensimmäisenä rakennusalan toimijana Suomessa. Kierrätetyn hiekoitushiekan uudelleenkäyttö vähentää ympäristövaikutuksia ja jätteen määrää sekä tuo tuntuvaa säästöä hiekoittamisesta aiheutuviin kuluihin.
Kreate Skanskan kumppaniksi rakentamaan Koskelan varikkoa – toteutusvaiheen sopimuksen arvo lähes 58 miljoonaa euroa10.12.2024 14:37:26 EET | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Skanskan kanssa toteutusvaiheen sopimuksen Koskelan uuden varikon rakentamisesta. Sopimuksen mukaisesti Kreate toteuttaa hankkeen rata- ja sähköratatyöt, vaihteiden ohjausjärjestelmän sekä kiertotalouden ratkaisut. Koskelan varikko on Kreaten ensimmäinen raitiotiehanke, mikä vahvistaa yhtiön tavoitetta kasvattaa raideympäristössä tehtävän liiketoiminnan osuutta kokonaisliikevaihdosta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme