Nastarenkaiden käyttökielto alkaa Lönnrotinkadulla
Lönnrotinkadun nastarengaskielto käsittää Mannerheimintien ja Hietalahdenkadun välisen osuuden noin 900 metrin pituudelta. Yksisuuntainen katu kulkee keskustasta länteen palvellen läpiajoa Pohjoisesplanadilta Ruoholahden suuntaan sekä ajoyhteytenä Kampin ja Punavuoren kaupunginosiin.
Uuden tieliikennelain mukaista nastarenkailla läpiajon kieltävää liikennemerkkiä kokeillaan Lönnrotinkadulla syksyyn 2025 asti. Kokeilun tavoite on selvittää nastarengaskiellon vaikuttavuutta kitkarenkaiden yleistymiseen ja ilmanlaatuun. Samalla arvioidaan kiellon seurauksia, noudattamista ja tarkoituksenmukaisuutta.
Nastarengaskielto näkyy kadun varsille lisättyinä liikennemerkkeinä sekä ilmanlaadun ja nastarenkaiden seurantalaitteina.
Nastoilla tontille ajaminen on edelleen sallittua
Nastarenkaat kieltävä merkki sallii kiinteistölle ajon.
Vaihtoehtoinen, noin 300 metriä pidempi läpiajoreitti Ruoholahteen kulkee Mannerheimintien ja Pohjoisen Rautatiekadun kautta. Kampin ja Punavuoren kaupunginosiin vaihtoehtoisena reittinä palvelee Bulevardi, jolloin matka pitenee noin 200 metriä.
Nastarengaskiellon vaikutukset Lönnrotinkadun ja lähialueen yrityksiin on arvioitu vähäisiksi, samoin autoliikenteen saavutettavuuteen perustuvat yritysvaikutukset. Kiellon vaikutuksia arvioidaan jo kokeilukauden aikana, ja järjestelyihin voidaan tehdä muutoksia tarpeen mukaan.
Rengasvalinnalla on vaikutuksia ilmanlaatuun
Helsingissä ilmanlaatu on pääsääntöisesti hyvä. Vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla ilman hiukkaspitoisuudet ovat kuitenkin paikoin suuria liikenteen aiheuttamien pakokaasupäästöjen ja katupölyn vuoksi. Siirtymisellä nastarenkaista kitkarenkaisiin on arvioitu olevan merkittävä positiivinen vaikutus ilmanlaatuun ja liikenteen aiheuttamaan meluun.
Katupöly koostuu hiekoitusmateriaalin lisäksi päällysteestä irtoavasta aineksesta, jota erityisesti nastarenkaat rouhivat irti tiestä. Erityisen herkkiä pölyn terveysvaikutuksille ovat lapset, astmaatikot sekä sydän- ja keuhkosairauksista kärsivät.
Helsingin kaupungin tavoitteena on kitkarenkaiden käytön lisääminen niin, että vuonna 2030 kitkarenkaiden osuus olisi Helsingissä 70 prosenttia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala:
Henna Hovi
liikenneinsinööri
p. 09 310 21337
henna.hovi@hel.fi
Marek Salermo
liikenneinsinööri
p. 09 310 37106
marek.salermo@hel.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Vallilassa Rautalammintie suljetaan osittain autoliikenteeltä kaivuutöiden vuoksi4.10.2024 13:26:43 EEST | Tiedote
Rautalammintie on suljettu autoliikenteeltä Karstulantien risteyksen ja terveysaseman väliseltä osuudelta 7. lokakuuta alkaen. Liikenne ohjataan kiertoreitille, ja poikkeusjärjestelyn arvioidaan kestävän jouluun asti. Kaivuutyöt liittyvät Vallilanpuiston peruskorjaukseen.
Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöstiedote 3.10.20243.10.2024 17:41:13 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto kokoontui torstaina 3.10.2024. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Rakennusten ja yleisten alueiden jaoston seuraava kokous on torstaina 31.10.2024.
Byggandet av nya Långholmsgatan inleds på Kronbergsstranden – byggandet av skolan främjas2.10.2024 14:39:23 EEST | Pressmeddelande
I oktober inleder Helsingfors stad byggandet av Långholmsgatan. Gatan byggs på den nuvarande sandplanen, där oljehamnens tankar tidigare varit belägna. Byggandet av gatan främjar byggandet av den nya skolan.
Kruunuvuorenrannassa alkaa uuden Pitkäluodonkadun rakentaminen – edistää koulun rakentamista2.10.2024 14:39:23 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki aloittaa Pitkäluodonkadun rakentamisen lokakuussa. Katu rakennetaan nykyiselle hiekkakentälle, jossa aikaisemmin on ollut öljysataman säiliöitä. Kadun rakentaminen edistää uuden koulun rakentamista.
Construction of the new Pitkäluodonkatu street will begin at Kruunuvuorenranta – the construction of a school progresses2.10.2024 14:39:23 EEST | Press release
The City of Helsinki will start the construction of Pitkäluodonkatu in October. The street will be built in the current sandy field, where previously there have been oil port tanks. Building the street will progress the construction of a new school.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme