Opettajankoulutuksessa tasa-arvoa pidetään itsestäänselvyytenä
Apulaisprofessori Kristiina Brunila ja professori Arto Kallioniemi tutkivat opettajankoulutusta, jota myös laajemmin tänä päivänä muokkaa sekä markkinoituminen että individualismi.
– Koulutuspolitiikka ja tasa-arvopolitiikka ovat olleet kuin kaksi eri maailmaa, Brunila sanoo.
Koulutuksessa tuotetaan eriarvoisuutta
Brunilan ja Kallioniemen mukaan koulutuksessa tuotetaan tiedostamatta eriarvoisuutta samaan aikaan, kun kasvatuksen ja koulutuksen tavoitteena on ollut edistää tasa-arvoa.
– Yksi räikeimmistä esimerkeistä on koulutusjärjestelmän poikkeuksellisen vahva sukupuolittuminen tyttöjen ja poikien aloihin, mistä Suomi on saanut EU:ltakin noottia useamman kerran, Kallioniemi toteaa. – Käytäntömme varhaiskasvatuksesta aikuiskoulututukseen ovat edelleen hyvin vahvasti sukupuolittuneita.
Koulutus politiikkana ja käytäntönä muokkaa ihmisen kokemuksia ja mahdollisuuksia toimia yhteiskunnassa, jossa kokemukset muodostuvat sukupuolittuneista, rodullistetuista ja heteronormatiivisista käytännöistä. Jos opettajankoulutuksessa ei huomioida laajempia yhteiskunnallisia, kulttuurisia ja eriarvoisuuteen liittyviä näkökulmia, koulutus on tutkijoiden mukaan väistämättä kapea-alaista ja yksilöön suuntautuvaa, ja siitä voi unohtua myös se, että yksilöt, kuten oppijat ja opettajat, ovat yhteiskunnallisia ja kulttuurisia toimijoita. Vieläkin puhutaan jonkinlaisesta abstraktista oppijasta, oppimisesta tai opettajasta näkemättä heitä laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa.
Tasa-arvokoulutus puuttuu opettajankoulutuksesta
Vastikään julkaistussa kansainvälisessä artikkelissaan Equality Work and Questioning the Persistency of Heteronormativity in Teacher Education Brunila ja Kallioniemi tuovat esille opettajiksi opiskelevien esseitä sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta ja millaisia ajatuksia tähän asti ainoa näitä teemoja käsittelevä kurssi oli heissä herättänyt.
Kurssi herätti todella paljon ajatuksia ja pohdintaa. Erityisenä fokuksena oli heteronormatiivisuus. Opiskelijat toivat esille sen, että näitä teemoja tulisi tarkastella näkyvästi opettajankoulutuksessa ja että tarvitaan enemmän kuin yksi kurssi. Opiskelijat kertoivat havahtuneensa kurssin aikana ymmärtämään, miten tärkeitä sosiaalinen oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo ovat ja miten paljon opettajana pystyy vaikuttamaan asioihin. Samalla he kertoivat, että kurssi oli ainoa kerta, jolloin aiheita käsiteltiin. Yksi kurssi ei pysty tarjoamaan riittävästi tietoa ja välineitä huomioida uusia näkökulmia kaikessa opetuksessa.
Vastauksista ilmeni erityisesti se, miten vahvasti hetenormatiivisuus ja sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät hierarkiat ja ennakko-oletukset ovat sekä opettajankoulutuksessa että opettajana toimiessa läsnä. Niistä kävi ilmi myös se, että kun ymmärrys näistä asioista lisääntyy, pystyy opettajana monin tavoin purkamaan heteronormatiivisuutta ja huomioimaan sekä sukupuolen että seksuaalisuuden moninaisuutta.
Brunilan ja Kallioniemen tutkimus osoittaa, että tasa-arvoa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta huomioimalla pystytään koulutuksessa vastustamaan markkinoitumiseen liittyvää individualismia ja kapeasti yksilöihin, oppijoihin keskittyvää opetusta.
– Näiden teemojen huomioiminen tarkoittaa myös väistämättä keskustelua siitä, mikä on koulutuksen paikka yhteiskunnassa ja millaisia arvojärjestelmiä vahvistamme, Brunila toteaa.
– Tutkimukset ovat osoittaneet jo pitkään, että esimerkiksi kantaa ottamattomuus samoin kuin objektiivisuuden ja neutraalisuuden pyrkimys eivät koskaan ole vapaita poliittisuudesta, vaan tuottavat vain uudelleen eriarvoisuutta.
Lisätietoja:
Kristiina Brunila, puh. 050 310 9827, s-posti Kristiina.brunila@helsinki.fi
Arto Kallioniemi, puh. 050 415 4722, s-posti arto.j.kallioniemi@helsinki.fi
Yhteyshenkilöt
Anna Maria Peltonentiedeviestinnän asiantuntija
Puh:050 406 2047maria.peltonen@helsinki.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
PL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Väitös: Sudet kuuluvat Suomen luontoon28.1.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Susiensuojelua ja luonnonsuojelua tulisi käsitellä poliittisesti osana laajempia yhteiskunnallisia rakenteita, todetaan väitöstutkimuksessa, jonka osana tehtiin ainutlaatuinen musiikkialbumi.
Vuoden 2025 kalenterissa on kymmeniä uusia nimiä28.1.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Kuluvana vuonna lähes 30 000 suomalaista pääsee viettämään nimipäiväänsä ensimmäistä kertaa. Suomalaiseen nimipäiväkalenteriin on vuodelle 2025 tullut 33 uutta nimeä ja suomenruotsalaiseen 27. Ensimmäisiä tuoreita nimipäiväsankareita päästään juhlimaan helmikuussa, kun 4.2. viettävät nimipäiväänsä sekä suomalaisen kalenterin Mio että suomenruotsalaisen kalenterin Caspian.
Uusi ohjeistus helpottaa ekologisen kompensaation käyttöönottoa27.1.2025 07:15:00 EET | Tiedote
Ekologisessa kompensaatiossa ihmisen toiminnan, kuten rakentamisen, aiheuttamia luontohaittoja kompensoidaan tuottamalla vastaavia luontohyötyjä toisaalla. Alan tutkijoiden ja asiantuntijoiden tuottama ohjeistus julkaistaan 30.1.2025 Helsingin yliopiston Tiedekulmassa.
EMBARGO 24.1. klo 9.00: Vihdoin valoa tunnelin päässä – rehtoreiden työuupumus taittunut ja työn imu palaamassa24.1.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Rehtoreiden työhyvinvointia mittaava rehtoribarometri osoittaa rehtoreiden jaksamisen kääntyneen useiden raskaiden vuosien jälkeen nousuun. Vuonna 2019 aloitettu vuosittainen rehtoribarometri piirsi karua kuvaa rehtoreiden kokonaiskuormituksesta aina vuoteen 2024 asti, jolloin käänne parempaan tapahtui. ”Koronakriisin varjo on todella pitkä”, sanoo tutkimuksesta vastaava akatemiaprofessori Katariina Salmela-Aro Helsingin yliopistosta.
Yksilöllinen kemotuntoherkkyys voi vaikuttaa ruokailutottumuksiin23.1.2025 09:52:35 EET | Tiedote
Suun alueen kemiallisesti aktivoituvan tuntoaistin eli kemotunnon herkkyys vaikuttaa tiettyjen elintarvikkeiden, kuten chilikastikkeen ja alkoholijuomien, miellyttävyyden kokemukseen ja kulutukseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme