Perinteinen johtajuuden malli vahvistuu luokkahuoneissa – tutkimus selvitti johtamiskoulutusten nykytilaa ja roolia
DI Sini Juuti tarkasteli väitöskirjassaan suomalaista johtamiskoulutusta sekä sen tarjoamaa johtajamallia nyt ja tulevaisuudessa.
”Esihenkilörooli omaksutaan koulutuksessa, eli sillä on merkitystä, millaista kuvaa johtajuudesta oppilaitoksessa tai koulutusinstituutiossa tarjotaan johtotehtävissä jo oleville tai niihin hakeutuville henkilöille”, Juuti toteaa.
Juuti tarkasteli tutkimuksessaan 25 koulutuslaitosta haastattelemalla näissä työskenteleviä johtajia tai johtavia asiantuntijoita. Tutkimuksessa mukana olleista koulutuslaitoksista kahdeksan oli yliopistojen johtamiskoulutusyksiköitä ja 17 muita yksityisiä tai julkisia koulutusorganisaatioita.
Juutin väitöksestä selviää, että ylimpään johtoon kuuluville ja sinne hakeutuville henkilöille tarjottiin strategiseen johtamiseen ja talouteen liittyviä teemoja, ja ihmisten johtaminen oli sivutuote. Sen sijaan lähi- ja keskijohdon koulutus painottui ihmisten johtamiseen.
Tulokset osoittivat myös, että johtamiskoulutus on edelleen varsin usein luokkamuotoiseen opetukseen perustuvaa kurssimuotoista opiskelua. Yksikään tutkimuksessa mukana olleista koulutuslaitoksista ei ollut siirtänyt johtamiskoulutusta työpaikalle, työn ohessa tehtäväksi toiminnaksi.
Tulosten kriittinen tarkastelu osoittaa, että johtamiskoulutuksen taustalla ei ole selkeää kuvaa johtamisesta.
”Johtamisen kehittäminen kohdistuu näin tarkasteltuna itse asiassa organisaatiossa omaksuttujen johtamistapojen vahvistamista. Ylimmän johdon näkökulmat vahvistuvat sen sijaan, että ihmisjohtaminen aidosti kehittyisi”, Juuti kertoo.
Tutkimuksessa haastatellut johtamiskoulutuslaitosten edustajat puhuivat selkeästi vähemmän tulevaisuuden näkymistä kuin nykyisestä toiminnasta. Tulevaisuudenkuvia pohtiessaan monet haastatellut kuitenkin arvioivat, että heidän edustamassaan koulutuksessa lisätään tulevaisuudessa uuden tekniikan käyttämistä sekä humanististen johtamisnäkemysten soveltamista.
DI Sini Juutin johtamisen väitöskirja "Current and future leadership education in Finland" tarkastetaan 26.3.2021. Vastaväittäjänä professori Josu Takala (Vaasan yliopisto) ja kustoksena yliopistonlehtori Tommi Auvinen (Jyväskylän yliopisto).
Tilaisuutta voi seurata etäyhteydellä. Väitöstilaisuuden jälkeen yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä chat-toiminnon kautta.
Lisätietoja: Sini Juuti, puh. 040-7659597, sini.juuti@aalto.fi
Yhteyshenkilöt
Petra Thurenviestinnän asiantuntijaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh:+358504711642petra.t.thuren@jyu.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Opettajaopiskelijat ylittivät monia rajoja monialaisessa yhteistyössä ja etäopetuksen aikana30.1.2025 12:37:42 EET | Tiedote
Koulun toivotaan vastaavan yhä moninaisimpiin yhteiskunnallisiin haasteisiin. Samaan aikaan tulevat opettajat ovat opiskelleet erilaisten myllerrysten, kuten pandemian ja kriisien, aikana. Lisää tutkimusta tarvitaan opettajankoulutuksen käytänteistä suhteessa ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin. Jotta tulevaisuuden haasteisiin voidaan vastata kasvatuksen keinoin, tarvitaan monialaista yhteistyötä jo opettajankoulutuksen aikana.
Kaksivuotisen esiopetuskokeilun opettajat kokivat esiopetuksen aiempaa tavoitteellisemmaksi30.1.2025 10:17:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston tutkijat ovat tarkastelleet kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä siitä, erosiko viisivuotiaiden lasten esiopetus tavallisesta viisivuotiaiden varhaiskasvatuksesta. Suuri osa kokeilun opettajista koki viisivuotiaiden esiopetuksen tavoitteellisempana ja systemaattisempana toimintana verrattuna aiempaan. Vaikka osa opettajista koki kuormitusta kokeilun aikana, niin valtaosan mielestä kaksivuotinen esiopetus oli mahdollista toteuttaa työhyvinvoinnin kärsimättä.
Tiedekilpailulla uutta kipinää matemaattisiin aineisiin29.1.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta ja informaatioteknologian tiedekunta yhdessä Keski-Suomen LUMA-keskuksen kanssa järjestivät torstaina 23.1.2025 perinteiset Keski-Suomen ja maakunnan lähikuntien lukiolaisille tarkoitetut fysiikan, kemian, matematiikan ja tietotekniikan kilpailut. Kilpailussa maakuntien lukioiden parhaat kilpailivat matemaattisissa aineissa opiskelupaikoista. Samalla järjestettiin lukiolaisille käytännönläheistä toimintaa, jossa luotiin uudenlaista kipinää matemaattisia aineita kohtaan.
Epäterveellinen ruokavalio voi kiihdyttää vanhenemista jo nuoressa aikuisuudessa28.1.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Ihminen ei aina vanhene biologisesti samaan tahtiin kalenteri-iän kanssa. Kalenteri-ikää nopeampi biologinen vanheneminen on yhdistetty korkeampaan sairastumis- ja kuolemanriskiin. Tuoreen tutkimuksen mukaan vähän kasviksia ja hedelmiä sekä runsaasti punaista lihaa, pikaruokia ja sokeroituja virvoitusjuomia sisältävä ruokavalio oli yhteydessä kiihtyneeseen biologiseen vanhenemiseen jo nuoressa aikuisuudessa.
Jyväskylän yliopisto edistää maahanmuuttaneiden pääsyä yliopisto-opintoihin27.1.2025 15:19:51 EET | Tiedote
Maahanmuuttaneet ovat aliedustettuina kielellisesti vaativissa ja korkeakoulutusta edellyttävissä asiantuntijatehtävissä. Tähän mennessä opiskelijoita on houkuteltu ulkomailta yliopistojen englanninkielisiin tutkinto-ohjelmiin, mutta maassa jo olevien maahanmuuttaneiden potentiaali on jäänyt hyödyntämättä. Julkisessa keskustelussa on keskitytty ratkaisujen sijaan ongelmiin, kuten kielitaidon puutteisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme