S-ryhmä haluaa edistää apteekkipalveluiden nykyaikaistamista lääketurvallisuudesta tinkimättä
![S-ryhmän malliapteekki](/data/images/00245/520b0148-19db-4114-b519-792baf6c7bf3-w_720.jpg)
Kaupparyhmä pitää tärkeänä, että Suomessa käynnistettäisiin tulevan hallituskauden aikana apteekkisääntelyn ja -talouden kokonaisuudistus, joka pitää sisällään omistusrajoitteen purkamisen, hintakilpailun laajentamisen sekä vain verkossa toimivien apteekkien sallimisen.
– Osuustoiminnan tehtävänä on korjata markkinaepäkohtia ja näemme, että nykyisessä apteekkijärjestelmässä on korjattavaa. Apteekkimarkkinat olisi mahdollista toteuttaa nykyistä pienemmin kustannuksin lääketurvallisuutta vaarantamatta. Nykyaikaistamalla järjestelmää me voimme laajentaa palveluita ja tarjota tuotteita helpommin ja edullisemmin asiakkaille. Samalla ylläpitäisimme pienten paikkakuntien elinvoimaisuutta, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.
Parempi saavutettavuus ja edullisemmat lääkkeet
S-ryhmän tavoitteena on, että lääkkeet ja apteekkipalvelut ovat kaikkien suomalaisten saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta. Suomessa tulisi toimia maan kattavasti pitkillä aukioloajoilla toimivia apteekkeja, palvelupisteitä sekä nettiapteekkeja. Apteekkiostokset voisi tilata kotiin tai noutaa muun asioinnin yhteydessä.
S-ryhmän visiossa apteekkeja perustettaisiin nykyisten ruokakauppojen ja ABC-asemien yhteyteen. Ulkoisesti ne eivät poikkeaisi kovinkaan paljoa nykyisistä. Valmiuden luovat jo olemassa oleva verkosto ja tehokkaat S-ryhmän prosessit, jotka olisivat valjastettavissa myös apteekkipalveluihin. Lääketurvallisuus varmistettaisiin kuten tähänkin asti – jatkossakin lääkkeiden myynnistä ja neuvonnasta vastaisivat lääkealalle koulutetut asiantuntijat, kuten farmaseutit.
– Meillä on vahva kokemus ketjutoiminnasta, ja siitä, miten tehokkaalla logistiikalla, digitalisaatiolla ja kattavalla verkostolla luodaan suomalaisten arkea helpottavia palveluita. Tehokkaiden prosessiemme ansiosta voisimme toimia nykyisiä apteekkeja pienemmin kustannuksin, mikä näkyisi kuluttajille edullisimpina hintoina, kertoo suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen SOK:lta.
Verkkoapteekki 24/7 ja lisää mobiilipalveluita
Alan nykyaikaistamiseksi tulisi markkinaan sallia myös vain verkkokaupassa toimivat apteekit. S-ryhmälle verkkoapteekit olisivat luonteva jatkumo menestyneille verkkokaupoille ja toimiville kotiinkuljetus- ja noutopalveluille. Apteekkipalveluita pystyttäisiin lisäämään yhä enemmän myös mobiiliin – monet suomalaisten tämän hetken käytetyimmistä arjen mobiilipalveluista ovat S-ryhmän sovelluksia.
– Meillä on kaikki edellytykset tarjota laadukkaat ja turvalliset digipalvelut myös apteekkitoimintaan. Lisäksi erilaiset mobiilipalvelut, kuten omien ostojen seuranta, hintavertailu tai lääkeneuvontapalvelut, olisivat tervetulleita uudistuksia myös apteekkialalle, Mika Lyytikäinen uskoo.
Aiheesta keskustellaan Ässästudion apteekki-illassa, jossa mukana ovat Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi ja Apteekkariliiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen sekä poliitikoista koostuva paneeli. Ässästudio: Apteekki-ilta on katsottavissa reaaliaikaisesti 16. helmikuuta klo 19.30 alkaen S-ryhmän YouTube-kanavalla.
Lue lisää:
S-ryhmän toiveet tulevalle hallituskaudelle
Apteekkitoive.fi-kampanjasivusto
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, p. 010 76 81911, mika.lyytikainen(at)sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.
Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote
Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.
Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote
Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.
S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote
S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.
Mocktailien alkukesän myynti on kasvanut räjähdysmäisesti – suomalaiset suosivat nyt alkoholittomia drinkkejä ja kylmiä kahvijuomia28.6.2024 08:08:00 EEST | Tiedote
Cocktailit ja mocktailit eli alkoholilliset ja alkoholittomat juomasekoitukset ovat olleet maailmalla iso trendi jo pidemmän aikaa. Myös kylmät kahvit trendaavat maailmalla. Niin myös Suomessa, jossa kulutus ravintoloissa ja terasseilla on kasvanut yli 20 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme