Suomen Vuokranantajat: Hallitusohjelma tunnistaa yksityisten vuokranantajien merkityksen, turvaa asumisrauhaa ja edistää piensijoittamista

Suomen Vuokranantajat on tyytyväinen, että hallitusohjelman asuntopoliittisissa linjauksissa tunnistetaan pienten yksityisten vuokranantajien keskeinen rooli Suomen vuokramarkkinoilla. Lähes 40 prosenttia kaikista Suomen vuokra-asunnoista on pienten yksityisten vuokranantajien omistamia, ja näissä asunnoissa asuu yli puoli miljoonaa suomalaista.

”On positiivista, että tulevan hallituksen asuntopolitiikassa huomioidaan vapaarahoitteisen asuntotuotannon merkitys toimivilla vuokramarkkinoilla. Pienet yksityiset vuokranantajat ovat merkittävä joukko vuokra-asuntojen tarjoajia. Asuntopolitiikassa tämä ryhmä on usein jäänyt vähälle huomiolle. Se, että yksityisiin vuokranantajiin ei kohdistu veronkiristyksiä tai sääntelyä, tuo turvaa ja vakautta vuokramarkkinoille”, toteaa Suomen Vuokranantajien toiminnanjohtaja Sanna Hughes.

Hughes on tyytyväinen, että hallitusohjelmassa tunnistetaan tarve uudistaa asuntojen vuokrausta koskevaa lainsäädäntöä: ”Lainsäädännön uudistaminen mahdollistaa toivottavasti tehokkaamman puuttumisen häiriötilanteisiin taloyhtiöissä. Myös lyhytaikaisen vuokraamisen huomioiminen lainsäädännössä on tarpeen. Lyhytaikaiselle majoitukselle on lukuisia tarpeita keikkatyöstä remonttievakkoon ja sairaalavierailuista opiskeluun, ja vuokraustoiminnan tulisi pystyä vastaamaan joustavasti näihin. Tämä tukee myös hallitusohjelman tavoitetta työvoiman joustavasta liikkuvuudesta.”

Suomen Vuokranantajat pitää erittäin tervetulleena hallitusohjelman kirjausta tuomioistuinten riittävien resurssien varmistamisesta asunto-osakeyhtiöiden ja asuntojen vuokrauksen riita-asioiden käsittelyyn. ”On erittäin hyvä, että hallitusohjelmassa linjataan myös erillisen pienten riita-asioiden menettelyn käyttöön ottamisesta. Tämä helpottaa monia pieniä yksityisiä vuokranantajia riita-asioiden selvittelyssä”, sanoo Hughes.

Asunnottomuuden poistaminen on tärkeä ja kunnianhimoinen tavoite. Suomen Vuokranantajat korostaa, että yleinen asuntomarkkinatilanne vaikuttaa voimakkaasti asunnottomuuteen. Yksityisten vuokranantajien omistamia asuntoja on ollut viime vuosina runsaasti tarjolla, joka on helpottanut asuntopulaa ja sitä kautta myös asunnottomuutta.

Hallitusohjelman tavoite parantaa sijoittamisen kannustimia ja kaikkien suomalaisen vaurastumisen mahdollisuuksia on kannatettava.

”Asuntosijoittaminen on järkevä ja hyödyllinen sijoitusmuoto. Yksityiset vuokranantajat investoivat suomalaisiin koteihin—sekä uusien rakentamiseen että vanhojen korjaamiseen – ja maksavat veronsa Suomeen.”

Lähes 40 prosenttia kaikista Suomen vuokra-asunnoista on yksityisten vuokranantajien tarjoamia. Yksityiset vuokranantajat vuokraavat noin 360 000 asuntoa ympäri Suomen ja niissä asuu yli 500 000 asukasta.

Lisätiedot:

Sanna Hughes
Toiminnanjohtaja, Suomen Vuokranantajat ry
Puh: 0400 440 903
sanna.hughes@vuokranantajat.fi

Lisätietoa antaa myös Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Hanna Isbom:
Puh: 050 413 8299 / hanna.isbom@vuokranantajat.fi

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 29 000 vuokranantajaa.

Karvakuono kerrostaloon? Näin lemmikkeihin liittyviä riskejä voidaan hallita vuokrasuhteissa1.8.2024 08:45:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asunnot jakautuvat markkinoilla tyypillisesti lemmikit salliviin ja kieltäviin kohteisiin. Yleisenä pelkona on se, että lemmikki tuhoaa asunnon, vaikka todellisuudessa tällaiset tilanteet ovat varsin harvinaisia. Suomen Vuokranantajat ry:n juristi Susanna-Maria Aarnivuo valottaa, mitä vaihtoehtoja lemmikkien täyskiellolle on ja kuinka lemmikkeihin liittyviä riskejä voidaan hallita.

Muun maan vuokrakehitys edelleen huomattavasti pääkaupunkiseutua vauhdikkaampaa18.7.2024 08:56:50 EEST | Tiedote

Tilastokeskus on julkaissut vuokratilastot vuoden 2024 toiselta neljännekseltä, huhti-kesäkuulta. Vapaarahoitteisten asuntojen vuokrat nousivat vuodentakaisesta koko maassa 1,4 prosenttia. Vuokrien vuosimuutos oli pääkaupunkiseudulla maltillisesti positiivinen (0,5 %), kun samalla muun Suomen vuokrakehitys jatkaa huomattavasti vauhdikkaampana (+2,0 %). Pääkaupunkiseudulla kolmioiden ja isompien vuokra-asuntojen vuokrat nousivat 1,0 %, mutta pienten asuntojen edelleen jatkuva ylitarjonta rajoittaa niiden vuokrakehitystä, ja sekä yksiöiden että kaksioiden vuokrat nousivat vain 0,3 prosenttia, kommentoi Suomen Vuokranantajien ekonomisti Eemeli Karlsson.

Onko sinunkin vuokrasopimuksessasi tämä yllättävä irtisanomisehto? – Lue asiantuntijan vinkit vakiintuneen sopimusehdon tulkintaan15.7.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

Tulevina kuukausina eletään vuokramarkkinoiden kuuminta sesonkia, kun vanhoja vuokrasopimuksia irtisanotaan ja uusia solmitaan. Yhä useampi vuokrasopimus on niin sanottu hybridisopimus, jossa on sovittu irtisanomisajan ensimmäisestä mahdollisesta alkamisajankohdasta. Mitä tällainen ehto käytännössä tarkoittaa? Suomen Vuokranantajien juristi Saara Penttilä avaa ehdon sisältöä ja oikaisee siihen yleisimmin liittyviä väärinkäsityksiä.