Tsemppipuheet eivät riitä! Neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat riihessä toimia.

Kannanotto vapaa julkaistavaksi heti 18.3.2021.
Kuva: Vasemmistonuoret

Neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat väliriihessä konkreettisia toimia opiskelijoiden hyvinvoinnin eteen.

Jo ennen koronakriisiä joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsi mielenterveyden oireilusta. Viimeisen vuoden aikana tilanne on tutkitusti heikentynyt merkittävästi lisää. Siksi neljän hallituspuolueen nuoriso- ja opiskelijajärjestöt Sosialidemokraattiset nuoret, Sosialidemokraattiset opiskelijat, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto, Vasemmistonuoret, Vasemmisto-opiskelijat,  RKP-nuoret ja RKP-nuorten opiskelijajärjestö - Liberaalit opiskelijat vaativat, että hallitus tekee puoliväliriihen yhteydessä konkreettisia päätöksiä tilanteen korjaamiseksi.

Järjestöt ovat erityisen huolissaan korkeakouluopiskelijoista, joista moni on viettänyt nyt yli vuoden etäopetuksessa ilman lähiopetuksen tuomaa tukea ja sosiaalisia kontakteja. Samalla korkeakouluopiskelijat kuitenkin usein unohtuvat rajoitustoimien vaikutuksista puhuttaessa.

Puoliväliriihessä on päätettävä ratkaisuista niin akuutin mielenterveyskriisin kuin pidemmän aikavälin ennaltaehkäisevän työn puolesta. Nuoriso- ja opiskelijajärjestöt muistuttavat, että tarvitsemme keinoja puuttua käsillä olevaan pahoinvointiin. Nyt tulee tehdä politiikkaa pitkällä aikajänteellä ja opiskelijoiden hyvinvointiin investoiden.

Hallituspuolueiden nuorisojärjestöt vaativat:

• Opintopsykologien mitoitus tulee säätää laissa.
  • Terapiatakuu tulee toteuttaa mahdollisimman nopeasti.
  • Kela-tuetun kuntouttavan psykoterapian 3 kuukauden hoitojaksovaatimuksesta tulee väliaikaisesti luopua.
  • Kela-tuetun kuntouttavan psykoterapian toistamisen karenssiajasta tulee luopua.
  • Opintorahan taso tulee palauttaa 2017 leikkauksia edeltävälle tasolle.
  • Opintotukikuukausien määrä tulee lisätä 55 kuukauteen.
  • Opintojen edistymisen opintopisterajaa tulee löysentää.

Lisätietoja:

Pinja Perholehto, pinja.perholehto@demarinuoret.fi, 0400 596 521

Ville Kurtti, ville.kurtti@sonk.fi, 0451129299
Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheenjohtaja

Brigita Krasniqi, 0451312554

Peppi Seppälä, 0407217912
puheenjohtajat@vihreatnuoret.fi

Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto,

Liban Sheikh, Liban@vasemmistonuore.fi , 050 501 9721

Vasemmistonuorten puheenjohtaja

Anna Lemström, puheenjohtaja@vasemmisto-opiskelijat.fi, 045-6397273

Vasemmisto-opiskelijoiden puheenjohtaja

Frida Sigfrids, frida.sigfrids@su.fi, 040 5910874

RKP-nuorten puheenjohtaja

Anna Oksanen, anna.oksanen@su.fi, 040 0659880

RKP-nuorten opiskelijajärjestö - Liberaalit opiskelijat LSK:n puheenjohtaja

Kuva: Vasemmistonuoret

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuoret: SDP:n ei tule hyväksyä rajalakia18.6.2024 13:03:52 EEST | Tiedote

Julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan perustuslakivaliokunta on päättänyt hyväksyä kiistellyn rajalain eduskunnan käsiteltäväksi. Demarinuoret tunnistaa SDP:n kriittisen aseman poikkeuslain hyväksynnässä ja vaatii emopuoluetta palauttamaan rajalain valtioneuvostoon valmisteltavaksi. On puolueen arvojen vastaista hakea lyhytjänteistä gallup-nostetta tukemalla lakiesitystä, joka on kaikkien asiantuntijalausuntojen perusteella kansainvälisten ihmisoikeussopimusten sekä EU-oikeuden vastainen, ja siten myös Suomen perustuslain vastainen. — SDP on vuosikausia soimannut oikeistoa moneen kertaan laittomaksi todetuista ‘rajat kiinni’ -avauksista, mutta löytääkin nyt itsensä flirttailijan paikalta. Pidän huolestuttavana sitä, että olemme valmiita romuttamaan kansainväliset velvoitteemme sillä sekunnilla, kun niiden puolustaminen vaatii meiltä jotain. Tällä tavalla kaikki kauheudet on maailmassa mahdollistettu, Demarinuorten puheenjohtaja Kangaskolkka linjaa. Demarinuorten mielestä puolue tuntuu

Poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat: Elinkeinoministeri Wille Rydmanin (ps.) on erottava14.6.2024 13:38:00 EEST | Tiedote

Viime viikolla tietoon saapui syyttäjän päätös olla nostamatta syytettä Helsingin Sanomien toimittajia kohtaan kahden vuoden takaisesta paljastusartikkelista, jossa kuvailtiin yksityiskohtaisesti nykyisen elinkeinoministeri Wille Rydmanin (ps.) ympärillä vellovaa epäilyä seksuaalisesti ahdistavasta käytöksestä. Kaikki vireillä olleet rikosprosessit toimittajia sekä itse Rydmania (ml. raiskausepäily) kohtaan päättyivät lopulta syyttämättäjättämispäätöksiin. Haluamme korostaa, että seksuaalisesti ahdistavaa käytöstä voi tapahtua myös ilman varsinaisen rikoksen tunnusmerkistön täyttymistä. Edustuksellisessa demokratiassa on kyse kansan luottamuksesta eikä ministeri Rydmanin käytöstä voida katsoa millään arvovaltaiseen tehtävään sopivana. Perussuomalaisten kyvyttömyys löytää luotettava henkilö omasta puolueestaan ministerin tehtävään on myös huolestuttavaa. Ihmettelemme Petteri Orpon kyvyttömyyttä johtaa valtioneuvostoa, jonka kokoomusministerinä Rydman ei voisi toimia, mutta saman hallitu