Tuore raportti kertoo kielten oppimisen hyödyistä aivojen ja ajattelun kehitykselle
Jyväskylän yliopistokonserniin kuuluva EduCluster Finland on julkaissut raportin The Bilingual Advantage - The Impact of Language Learning on Mind and Brain, joka kokoaa yhteen neurotieteellisiä tutkimustuloksia aivoista ja kielten oppimisesta. Raportti on päivitetty versio vuonna 2009 Euroopan komissiolle tuotetusta julkaisusta, joka herätti aikanaan maailmanlaajuista huomiota.
”Vuosina 2005–2020 olemme havainneet eksponentiaalisen kasvun kielten oppimisen tutkimuksessa. Tutkimustulokset ovat pääosin linjassa sen kanssa, mitä jo vuosisatojen ajan on kerrottu kielten oppimisen hyödyistä. Uusin tutkimus on kuitenkin lisännyt ymmärrystämme, miksi kielten oppiminen on monille vaikeaa ja miten kieliä kannattaa opettaa”, toteaa David Marsh EduCluster Finlandista.
The Bilingual Advantage -raportin mukaan usean kielen oppiminen ja säännöllinen käyttö tuottavat hyötyjä, jotka liittyvät aivojen rakenteeseen, muistiin, ajattelutapoihin, oppimiseen, muiden ihmisten ymmärtämiseen, ongelmanratkaisuun ja digitaitoihin. Kielten oppiminen kehittää muun muassa ajattelun joustavuutta ja kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin – molemmat ovat tärkeitä taitoja nopeasti muuttuvassa maailmassa.
”Kielten oppiminen kehittää ajettelun joustavuutta, joka luo pohjan OECD:n PISA-tutkimuksessa arvioitavalle globaalille osaamiselle. Erityisen kiinnostavaa on se, kuinka nopeasti hyödyt realisoituvat, kun kieliä opiskellaan muihin oppiaineisiin integroituna eikä vain erillisenä oppiaineena”, kertoo Victor Pavón espanjalaisesta Córdoban yliopistosta.
Raportti kehottaa nostamaan kielten oppimisen arvostusta ja muuttamaan kielten opetusmenetelmiä. Muutokset voisivat osaltaan tukea niin sanotun neljännen teollisen vallankumouksen toteutumista.
Raporttia laatinut Italian opetusministeriön ylitarkastaja Gisella Langé tiivistää: ”Raportti auttaa meitä ymmärtämään, miksi kielten opetus onnistuu tai epäonnistuu. Muihin oppiaineisiin integroituna kielten oppiminen kehittää nykyaikana välttämättömiä ajattelutaitoja.”
Raportti on ladattavissa osoitteesta: https://educlusterfinland.fi/bilingual-advantage
Lisätietoja: David Marsh, EduCluster Finland, Jyväskylän yliopistokonserni, puh. 0400 843 653, david.marsh@educluster.fi
Marsh D., Díaz-Pérez, W., Frigols Martín, M.J., Langé, G., Pavón Vázquez, V., Trindade, C. (2020) The Bilingual Advantage: The Impact of Language Learning on Mind & Brain. Jyväskylä: EduCluster Finland, University of Jyväskylä Group
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Esikoistaan odottavat parit toivovat, ettei vanhemmaksi tuleminen syrjäytä parisuhdetta27.11.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan esikoistaan odottavat parit toivovat, että tulevassa elämänvaiheessa vanhemmuus ja parisuhde olisivat tasapainossa, ja että vanhemmuus jättäisi tilaa myös kahdenkeskiselle ajalle. Lapsen toivottiin lisäävän myös yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tuovan parien arkeen iloa ja uusia asioita.
Varhaisten matemaattisten taitojen kehityksen teoriamalli ja opetuskäytänteet tuovat esiin opettajien tietotaidon merkityksen opetuksessa26.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
KM Piia Parviaisen väitöskirja tuottaa teoriamallin kokonaisvaltaisesta varhaisten matemaattisten taitojen kehityksestä. Samalla se tuo uutta tietoa opettajien pedagogisen tietoisuuden ja täydennyskoulutuksen merkityksestä matematiikan opetuksessa suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Tutkimuksen mukaan opettajilla oleva vahvempi pedagoginen tietoisuus eri matemaattisista taidoista lisäsi lasten matemaattisia oppimismahdollisuuksia.
Metsälain tulkintamuutokset ovat vähentäneet puronrantametsien suojelua26.11.2024 07:10:00 EET | Tiedote
Viimeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että Suomen metsälain tulkinnan muutokset ovat vaikuttaneet merkittävästi purojen ja niiden ympäristöjen suojeluun. Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa havaittiin, että vuoden 2014 metsälain muutos sekä lain soveltamisesta tehty tulkinta ovat vähentäneet suojeltujen purometsien määrää merkittävästi vuosien 2018–2021 aikana.
Tasavallan presidentti pitää ensimmäisen Martti J. Kari -muistoluennon Jyväskylän yliopistossa22.11.2024 16:30:07 EET | Tiedote
Martti J. Kari -muistoluento 3.12.2024 klo 15.00–16.00, Jyväskylän yliopiston juhlasali, päärakennus (C), Seminaarinkatu 15, Jyväskylä.
Väitös: Luokan ulkopuolella tapahtuva kielenoppiminen osaksi myös vieraan kielen opetusta ja arviointia22.11.2024 08:58:00 EET | Tiedote
FM Elisa Räsäsen väitöstutkimus osoittaa, että kielenoppijoilla on monia mahdollisuuksia käyttää opiskelemaansa kieltä luokan ulkopuolella myös vieraan kielen oppimisen kontekstissa. Oppitunneilla voidaan tukea tätä luokan ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tarjoamalla välineitä teknologiavälitteisen ympäristön hyödyntämiseen ja kielenkäytön reflektoimiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme