Tutkimus: suomalaisten ilmastohuoli ei juuri ohjaa ostopäätöksiä – ruokaostosten ilmastovaikutukset huomioidaan enemmin kuin esimerkiksi auton hankinnan
Suomalaiset ovat eurooppalaisista eniten huolissaan ilmastonmuutoksesta suurimpana tulevaisuutta uhkaavana tekijänä. Tämä selviää kesällä julkaistusta Eurobarometristä*. POP Pankin teettämän tutkimuksen mukaan huoli ei kuitenkaan välttämättä heijastu suomalaisten arkeen. Sekä Eurobarometrissä että POP Pankin IROResearchilla teettämässä tutkimuksessa huomio kiinnittyy valtaosin ruokaostoksiin, kun taas Tilastokeskuksen* mukaan lähes kolmannes (28,7 %) suomalaisten kulutusmenoista muodostuu asumisesta ja siihen liittyvistä kuluista kuten sähköstä ja vedestä.
POP Pankin tutkimuksessa sähkötoimittajan ja kodinkonehankintojen osalta ekologisuus painottuu joka viidennen suomalaisen valinnoissa. Joka kolmas (32 %) tutkimukseen vastanneista ei huomioi hankintojensa ilmasto- ja ympäristövaikutuksia. Vastaavasti vain 14 prosenttia sanoi huomioivansa ympäristövaikutukset kaikissa hankinnoissaan. Väittämän ”Ympäristöystävällisyys täydentää hankinnan kokonaishyötyjä” kanssa samaa tai lähes samaa mieltä on 63 prosenttia vastaajista.
”On merkittävää, että juuri suomalaiset ovat eurooppalaisista eniten huolissaan ilmastonmuutoksesta. Tekoja toivotaan puheiden sijaan. Jos ajattelutavan muutos on kiinni itsestään, niin tutkimuksemme viittaa siihen, että tehtävää riittää vielä. Ruokaostosten yhteydessä ilmastovaikutusten miettiminen on jo hyvä askel, mutta ympäristön ja myös oman talouden kannalta on hyvä tarkastella isompien menoerien, kuten auton tai asumisen vaikutuksia. Pitkä käyttöikä, kierrätettävyys tai energiatehokkuuden kautta kartutettava säästö voi tuoda arjessa helposti huomaamattomaksi jäävän hyödyn. Toinen on, että markkinoilla on ehdoiltaan kilpailukykyisiä lainavaihtoehtoja, jotka on tarkoitettu nimenomaan ympäristön kannalta kestäviin hankintoihin kuten vaikka lämmitysmuodon vaihtamiseen”, toteaa POP Pankin rahoituksen kehityspäällikkö Niina Jolkkonen.
Tietoa on, mutta sitä kaivataan myös lisää, POP Pankki julkaisi käyttämistään vaikutusarviointilaskureista nettiversiot
Hankintojen ympäristövaikutuksia selvittäneestä tutkimuksesta ilmenee, että 43 prosenttia suomalaisista kaipaa lisätietoa hankintojensa ilmasto- ja ympäristövaikutuksista. Erityisesti naiset (51 prosenttia) ja 18–34-vuotiaat aikuiset (56 prosenttia) haluaisivat tietää enemmän hankintojensa vaikutuksista ympäristöön. Samoin pääkaupunkiseudulla asuvat (55 prosenttia) toivoivat enemmän tietoa omien valintojen ekologisuudesta.
30 prosenttia suomalaisista on testannut hiilijalanjälkilaskurilla omat päästövaikutuksensa. 18–24-vuotiaat (46 prosenttia) olivat tarkistaneet päästövaikutuksiaan kaikista ahkerimmin. Myös 25–34-vuotiasta 43 prosenttia oli testannut hiilijalanjälkilaskuria.
”EU:n kestävän rahoituksen toimintaohjelman yhtenä tavoitteena on lisätä ihmisten tietoisuutta ja vertailumahdollisuuksia eri vaihtoehtojen välillä. Tutkimuksemme mukaan moni suomalainen kokee olevansa tietoinen hankintojensa ympäristövaikutuksista, mutta kuten nähdään, sitä ei kuitenkaan hyödynnetä hankintoja tehdessä. Ehkä tarjolla olevassa tiedossa on niin sanottu kohtaanto-ongelma sen osalta, millaista tietoa todellisuudessa kaivataan”, sanoo POP Pankin yrityspalvelujen kehityspäällikkö Pekka Maskuniitty.
”Olemme julkaisseet ympäristövaikutuksien arvioinneissa meillä pankeissa käyttävistä laskureistamme verkkosivuversiot, joiden avulla jokainen voi arvioida erilaisten ympäristöystävällisten hankintojen hiilidioksidipäästöjä. Tässä vaiheessa laskureilla voi arvioida kodin energiatehokkuuteen, lämmitysmuotoon tai auton vaihtoon liittyvän päästövähennyksen. Näitä arvioita voi käyttää esimerkiksi edellä mainittujen ympäristövaikutuksia painottavien lainojen hakemisessa”, summaa Maskuniitty.
IROResearch Oy:n POP Pankille tekemän tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 17.-25.8.2021. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja antavat:
Niina Jolkkonen, rahoituksen kehityspäällikkö, POP Pankkikeskus, 040 822 9813, niina.jolkkonen@poppankki.fi
Pekka Maskuniitty, yrityspalvelujen kehityspäällikkö, POP Pankkikeskus, 044 554 5169, pekka.maskuniitty@poppankki.fi
Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankkikeskus, 050 572 9679
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
POP Pankki -ryhmä on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 18 POP Pankkia, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj, POP Asuntoluottopankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on riippumattoman EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus -tutkimuksen mukaan 11. kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat sekä, osallistuttuaan vuodesta 2021 myös yritysasiakastutkimukseen, toista kertaa tyytyväisimmät yritysasiakkaat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk
Vakavaraisen POP Pankki -ryhmän positiivinen kehitys jatkui vuonna 202414.2.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Vuonna 2024 POP Pankki -ryhmä teki jälleen vahvan tuloksen. Tulos ennen veroja oli 89,8 miljoonaa euroa, joka ylitti puolella miljoonalla edellisvuoden jatkuvien toimintojen tuloksen. Liiketoiminnan tuotot olivat 240,9 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 16,4 miljoonaa edelliseen vuoteen. Ryhmän ydinvakavaraisuus nousi 22,0 prosenttiin. POP Pankki -ryhmä julkisti tilinpäätöstiedotteensa tänään 14.2.2025.
POP Prime laskee 3,0 prosenttiin18.12.2024 15:00:00 EET | Tiedote
POP Pankki –ryhmän POP Prime laskee. Tammikuun 2. päivästä 2025 lähtien POP Prime on 3,0 prosenttia, kun se tällä hetkellä on 3,4 prosenttia. Korkopäätös perustuu yleiseen markkinakorkotasojen laskuun.
POP Pankin ennuste: yksityiset ja yritysten investoinnit siivittävät taloutta ensi vuonna17.12.2024 07:15:00 EET | Tiedote
POP Pankin kansalaissuhdanne-ennusteen mukaan Suomen talous elpyy ensi vuonna alhaisempien korkojen, lisääntyneen yksityisen kulutuksen ja rakentamisen kasvun ansiosta. Suomen talous supistuu vielä tänä vuonna 0,3 prosenttia, mutta ensi vuonna talous kääntyy 1,7 prosentin kasvuun. Vaihtotaseen alijäämä on tänä vuonna 0,2 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen, mutta ensi vuonna vaihtotase on tasapainossa. Kokonaisuutena investoinnit supistuvat tänä vuonna 6,5 prosenttia ja kääntyvät ensi vuonna 5,6 prosentin kasvuun, erityisesti rakentamisen elpymisen ansiosta. Inflaatio on laskenut Suomessa selvästi alemmalle tasolle kuin euroalueella keskimäärin. Ensi vuonna inflaatiota nostavat monien hyödykkeiden verojen korotukset ja palkankorotukset. Kuluttajahinnat nousevat arviolta 2,5 prosenttia. Kuluvana vuonna 12 kuukauden Euriborin keskiarvon arvioidaan olevan noin 3,3 prosenttia, kun taas ensi vuodelle odotetaan keskimäärin 2 prosentin tasoa. Yksityinen kulutus laskee vielä tänä vuon
Valtakunnallinen pankkitutkimus julki: POP Pankilla on alan tyytyväisimmät asiakkaat16.9.2024 06:15:00 EEST | Tiedote
Eri toimialojen asiakastyytyväisyyttä tutkiva EPSI Rating on julkaissut pankkitoimialan vuoden 2024 raportin. Sen mukaan suomalaispankeista parhaan kokonaisarvosanan henkilö- ja yritysasiakkailtaan saa POP Pankki.
Vakavaraiselta POP Pankki -ryhmältä jälleen vahva tulos13.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
POP Pankki -ryhmän tulos ennen veroja ylitti edellisvuoden ennätyksellisen puolivuosituloksen. Ryhmän tulos ennen veroja oli 46,5 miljoonaa euroa. POP Pankki -ryhmän korkokate vahvistui yli 20 prosenttia palkkiotuottojen pysyessä edellisvuoden tasolla 23,0 miljoonassa eurossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme