POP Pankkikeskus osk

Tutkimus: suomalaisten ilmastohuoli ei juuri ohjaa ostopäätöksiä – ruokaostosten ilmastovaikutukset huomioidaan enemmin kuin esimerkiksi auton hankinnan

Jaa
Joka kolmas suomalainen (32 %) ei huomioi ostostensa ilmasto- ja ympäristövaikutuksia lainkaan. Eniten (29 %) suomalaiset pohtivat ruokaostostensa ekologisuutta. Esimerkiksi auton tai kodinkonehankintojen kohdalla näiden ympäristövaikutuksia pohtii viidennes suomalaisista. Tulokset pohjautuvat POP Pankin elokuussa IROResearchillä teettämään tutkimukseen. POP Pankki muistuttaa, että ympäristö- ja ilmastovaikutusten huomioimisesta voi olla taloudellista hyötyä esimerkiksi rahoitusvaiheessa.

Suomalaiset ovat eurooppalaisista eniten huolissaan ilmastonmuutoksesta suurimpana tulevaisuutta uhkaavana tekijänä. Tämä selviää kesällä julkaistusta Eurobarometristä*. POP Pankin teettämän tutkimuksen mukaan huoli ei kuitenkaan välttämättä heijastu suomalaisten arkeen. Sekä Eurobarometrissä että POP Pankin IROResearchilla teettämässä tutkimuksessa huomio kiinnittyy valtaosin ruokaostoksiin, kun taas Tilastokeskuksen* mukaan lähes kolmannes (28,7 %) suomalaisten kulutusmenoista muodostuu asumisesta ja siihen liittyvistä kuluista kuten sähköstä ja vedestä.

POP Pankin tutkimuksessa sähkötoimittajan ja kodinkonehankintojen osalta ekologisuus painottuu joka viidennen suomalaisen valinnoissa. Joka kolmas (32 %) tutkimukseen vastanneista ei huomioi hankintojensa ilmasto- ja ympäristövaikutuksia. Vastaavasti vain 14 prosenttia sanoi huomioivansa ympäristövaikutukset kaikissa hankinnoissaan. Väittämän ”Ympäristöystävällisyys täydentää hankinnan kokonaishyötyjä” kanssa samaa tai lähes samaa mieltä on 63 prosenttia vastaajista.

”On merkittävää, että juuri suomalaiset ovat eurooppalaisista eniten huolissaan ilmastonmuutoksesta. Tekoja toivotaan puheiden sijaan. Jos ajattelutavan muutos on kiinni itsestään, niin tutkimuksemme viittaa siihen, että tehtävää riittää vielä. Ruokaostosten yhteydessä ilmastovaikutusten miettiminen on jo hyvä askel, mutta ympäristön ja myös oman talouden kannalta on hyvä tarkastella isompien menoerien, kuten auton tai asumisen vaikutuksia. Pitkä käyttöikä, kierrätettävyys tai energiatehokkuuden kautta kartutettava säästö voi tuoda arjessa helposti huomaamattomaksi jäävän hyödyn. Toinen on, että markkinoilla on ehdoiltaan kilpailukykyisiä lainavaihtoehtoja, jotka on tarkoitettu nimenomaan ympäristön kannalta kestäviin hankintoihin kuten vaikka lämmitysmuodon vaihtamiseen”, toteaa POP Pankin rahoituksen kehityspäällikkö Niina Jolkkonen.

Tietoa on, mutta sitä kaivataan myös lisää, POP Pankki julkaisi käyttämistään vaikutusarviointilaskureista nettiversiot

Hankintojen ympäristövaikutuksia selvittäneestä tutkimuksesta ilmenee, että 43 prosenttia suomalaisista kaipaa lisätietoa hankintojensa ilmasto- ja ympäristövaikutuksista. Erityisesti naiset (51 prosenttia) ja 18–34-vuotiaat aikuiset (56 prosenttia) haluaisivat tietää enemmän hankintojensa vaikutuksista ympäristöön. Samoin pääkaupunkiseudulla asuvat (55 prosenttia) toivoivat enemmän tietoa omien valintojen ekologisuudesta.

30 prosenttia suomalaisista on testannut hiilijalanjälkilaskurilla omat päästövaikutuksensa. 18–24-vuotiaat (46 prosenttia) olivat tarkistaneet päästövaikutuksiaan kaikista ahkerimmin. Myös 25–34-vuotiasta 43 prosenttia oli testannut hiilijalanjälkilaskuria.

”EU:n kestävän rahoituksen toimintaohjelman yhtenä tavoitteena on lisätä ihmisten tietoisuutta ja vertailumahdollisuuksia eri vaihtoehtojen välillä. Tutkimuksemme mukaan moni suomalainen kokee olevansa tietoinen hankintojensa ympäristövaikutuksista, mutta kuten nähdään, sitä ei kuitenkaan hyödynnetä hankintoja tehdessä. Ehkä tarjolla olevassa tiedossa on niin sanottu kohtaanto-ongelma sen osalta, millaista tietoa todellisuudessa kaivataan”, sanoo POP Pankin yrityspalvelujen kehityspäällikkö Pekka Maskuniitty.

”Olemme julkaisseet ympäristövaikutuksien arvioinneissa meillä pankeissa käyttävistä laskureistamme verkkosivuversiot, joiden avulla jokainen voi arvioida erilaisten ympäristöystävällisten hankintojen hiilidioksidipäästöjä. Tässä vaiheessa laskureilla voi arvioida kodin energiatehokkuuteen, lämmitysmuotoon tai auton vaihtoon liittyvän päästövähennyksen. Näitä arvioita voi käyttää esimerkiksi edellä mainittujen ympäristövaikutuksia painottavien lainojen hakemisessa”, summaa Maskuniitty.

IROResearch Oy:n POP Pankille tekemän tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 17.-25.8.2021. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan n. + 3,2 %-yksikköä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja antavat:


Niina Jolkkonen, rahoituksen kehityspäällikkö, POP Pankkikeskus, 040 822 9813, niina.jolkkonen@poppankki.fi


Pekka Maskuniitty, yrityspalvelujen kehityspäällikkö, POP Pankkikeskus, 044 554 5169, pekka.maskuniitty@poppankki.fi


Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankkikeskus, 050 572 9679

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

POP Pankkikeskus osk
POP Pankkikeskus osk
Hevosenkenkä 3
02600 Espoo

POP Pankki -ryhmä on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 18 POP Pankkia, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj, POP Asuntoluottopankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on riippumattoman EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus -tutkimuksen mukaan 11. kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat sekä, osallistuttuaan vuodesta 2021 myös yritysasiakastutkimukseen, toista kertaa tyytyväisimmät yritysasiakkaat. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk

Vakavaraisen POP Pankki -ryhmän positiivinen kehitys jatkui vuonna 202414.2.2025 10:00:00 EET | Tiedote

Vuonna 2024 POP Pankki -ryhmä teki jälleen vahvan tuloksen. Tulos ennen veroja oli 89,8 miljoonaa euroa, joka ylitti puolella miljoonalla edellisvuoden jatkuvien toimintojen tuloksen. Liiketoiminnan tuotot olivat 240,9 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 16,4 miljoonaa edelliseen vuoteen. Ryhmän ydinvakavaraisuus nousi 22,0 prosenttiin. POP Pankki -ryhmä julkisti tilinpäätöstiedotteensa tänään 14.2.2025.

POP Pankin ennuste: yksityiset ja yritysten investoinnit siivittävät taloutta ensi vuonna17.12.2024 07:15:00 EET | Tiedote

POP Pankin kansalaissuhdanne-ennusteen mukaan Suomen talous elpyy ensi vuonna alhaisempien korkojen, lisääntyneen yksityisen kulutuksen ja rakentamisen kasvun ansiosta. Suomen talous supistuu vielä tänä vuonna 0,3 prosenttia, mutta ensi vuonna talous kääntyy 1,7 prosentin kasvuun. Vaihtotaseen alijäämä on tänä vuonna 0,2 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen, mutta ensi vuonna vaihtotase on tasapainossa. Kokonaisuutena investoinnit supistuvat tänä vuonna 6,5 prosenttia ja kääntyvät ensi vuonna 5,6 prosentin kasvuun, erityisesti rakentamisen elpymisen ansiosta. Inflaatio on laskenut Suomessa selvästi alemmalle tasolle kuin euroalueella keskimäärin. Ensi vuonna inflaatiota nostavat monien hyödykkeiden verojen korotukset ja palkankorotukset. Kuluttajahinnat nousevat arviolta 2,5 prosenttia. Kuluvana vuonna 12 kuukauden Euriborin keskiarvon arvioidaan olevan noin 3,3 prosenttia, kun taas ensi vuodelle odotetaan keskimäärin 2 prosentin tasoa. Yksityinen kulutus laskee vielä tänä vuon

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye